Jak chronić zdrowie podczas pracy w gabinecie stomatologicznym?
Jak chronić zdrowie podczas pracy w gabinecie stomatologicznym?
Zarówno stomatolog, jak i cały personel medyczny – w tym asysta – są narażeni na działanie czynników, które mogą zagrozić ich zdrowiu. Najlepszą ochroną jest noszenie odzieży ochronnej oraz dbanie o higienę oraz przestrzeganie procedur w miejscu pracy. Jak się zatem bronić przed niechcianymi infekcjami, chorobami i urazami?
1. Dbaj o higienę i ochronę rąk
Dbanie o higienę rąk zapobiega przenoszeniu drobnoustrojów na pacjenta, a także na przedmioty, co może się przyczynić do nowych skażeń. Dodatkowo, ponieważ podczas pracy dochodzi do kontaktu ze śliną i krwią pacjentów, dlatego – poza stosowaniem się do procedur mycia rąk – niezbędne jest noszenie rękawiczek ochronnych. Rękawiczki stanowią także ochronę przed działaniem związków chemicznych, np. materiałów do dezynfekcji, mas wyciskowych itp. Jakie rękawiczki są najlepsze? Powinny być przede wszystkim dopasowane rozmiarem. Dobrze dobrane rękawiczki przylegają do skóry dłoni i nadgarstków, ale nie krępują ruchów.
Procedury mycia i dezynfekcji rąk: LINK
2. Chroń twarz i oczy
W trakcie pracy z pacjentem drobnoustroje z jamy ustnej roznoszą się także drogą powietrzną. Ponadto w trakcie zabiegów powstaje ryzyko uszkodzenia oczu przez odłamki zębów czy zapylenia podczas szlifowania zębów. Dlatego koniecznie noś w pracy specjalną maskę na twarz, które nie przepuszczają bakterii i wirusów, zapobiegając dzięki temu ich wdychaniu. Chroń także oczy poprzez noszenie okularów ochronnych lub przezroczystej maski, zabezpieczającej całą twarz.
3. Noś odpowiednią odzież
Odzież wierzchnia nie może być noszona podczas pracy w gabinecie stomatologicznym. Powinna być ona przechowywana w osobnej szafce niż odzież ochronna. W pracy ubieraj się w specjalistyczne ubrania – nie krępujące ruchów, które można łatwo uprać lub wygotować. Obecnie na rynku jest spory wybór odzieży, która nie tylko świetnie spełnia swoją funkcję, ale również podkreśla urodę.
Pamiętaj również o tym, że gabinet stomatologiczny jest miejscem, gdzie trzeba wyglądać schludnie. Niech Twój strój będzie zawsze czysty i wyprasowany. Nie noś również pierścionków ani bransolet podczas pracy, ponieważ może to przyczynić się do powstawania urazów. Włosy miej zawsze spięte lub ukryte pod czepkiem.
4. Segreguj odpady i nieczystości
Wszystko, co miało kontakt z pacjentem, to odpady, które należy oddać do spalenia. Są to: igły, strzykawki, skalpele, tampony, ślinociągi, kubki, rękawiczki. Jednak zanim zostaną przeznaczone do spalenia, należy je najpierw odkazić. Materiały skażone powinny być składowane i transportowane w taki sposób, aby uniemożliwić osobom trzecim dostęp do nich oraz zabezpieczyć bezpieczeństwo osób, które mają z nimi kontakt. Ponadto należy je tak zabezpieczyć, aby nie skaziły środowiska naturalnego.
Zasady postępowania z odpadami medycznymi są wyszczególnione w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. Z 2012 r. Nr 139 poz. 940 z późn. zm.).
Źródła: „Podręcznik dla asystentek i higieniestek stomatologicznych” pod red. prof. dr hab. n. med. Z. Jańczuka
oraz prawodlalekarza.pl
KeL
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Wdrażanie innowacyjnych technologii w gabinecie stomatologicznym może powodować u poszczególnych członków zespołu pewnego rodzaju lęk i obawy. – Wszyscy się boimy, kiedy zmienia się uporządkowany status quo i nagle pojawia się nowy element, który wpr...
Każdy gabinet stomatologiczny działa według określonych procedur. Ich przestrzeganie gwarantuje utrzymanie wysokiego standardu pracy, a tym samym – bezpieczeństwo. Masz realny wpływ na to, co dzieje się w Twoim otoczeniu, w tym na wybór preparatów, k...
Zdrowie i bezpieczeństwo, zarówno personelu, jak i pacjentów, to kluczowe czynniki w każdym gabinecie stomatologicznym. Ogromną rolę w ich zachowaniu odgrywają natomiast asystentki i higienistki stomatologiczne. Tej tematyki dotyczy wykład Edyty Klep...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Wszyscy pracownicy opieki stomatologicznej są narażeni na zagrożenia związane z wykonywaną pracą. Jednym z nich jest kontakt z krwią i innymi płynami ustrojowymi, co zwiększa ryzyko zakażeń – w tym wirusowego zapalenia wątroby. Wiedza na temat sposob...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Badanie przeprowadzone w ostatnim czasie przez firmę Psynergy Mental Health wykazało, jakie nastroje panują obecnie wśród brytyjskich pracowników branży stomatologicznej, w tym lekarzy dentystów, terapeutów stomatologicznych, higienistek i asystentek...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...