Komisja Stomatologiczna NRL o kształceniu w zawodzie asysty
Komisja Stomatologiczna NRL o kształceniu w zawodzie asysty
Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej stoi na stanowisku, by Ministerstwo Zdrowia podjęło kroki ku przywróceniu kształcenia zawodowego asysty stomatologicznej.
Stomatolodzy wchodzący w skład samorządu lekarskiego apelują do resortu zdrowia, by ten wystąpił z wnioskiem do Ministerstwa Edukacji Narodowej o uchylenie normy wynikającej z rozporządzenia ministra edukacji narodowej (z dn. 8 sierpnia 2014 r.), które zmienia rozporządzenie w sprawie klasyfikacji szkolnictwa zawodowego.
Przepisy te ustanawiają zakończenie prowadzenia rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej – na pierwszy semestr – w szkołach, które kształcą w zawodzie asystentki stomatologicznej – począwszy od roku szkolnego 2016/2017.
Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej z dezaprobatą odnosi się do likwidacji systemu szkolenia w zawodzie asysty stomatologicznej. Zdaniem Komisji – świadczenia stomatologiczne są najbardziej optymalnie udzielane podczas pracy w zespole, a w skład takiego zespołu powinien wchodzić lekarz stomatolog oraz osoba przygotowana do wypełniania zadań asysty stomatologicznej.
W opinii członków samorządu – w momencie zakończenia kształcenia w zawodzie asysty – dostęp lekarza dentysty do odpowiednio wykwalifikowanego personelu medycznego będzie mocno ograniczony, ponieważ liczba osób, która byłaby uprawniona do wykonywania tego zawodu nie jest wystarczająca.
Zdaniem KS NRL w sytuacji braku kontynuacji kształcenia w zawodzie asysty stomatologicznej – obowiązek kształcenia personelu pomocniczego będzie spoczywał na lekarzach dentystach, a to odbywać się będzie kosztem czasu na leczenie pacjentów.
BZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Problemy z zatrudnieniem personelu średniego szczebla gabinetów stomatologicznych w wielu miejscach na świecie sprawiają, że podejmowane są inicjatywy mające na celu przyciągnięcie do tych profesji kolejnych osób lub przynajmniej zatrzymanie tych, kt...
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...
Senacka komisja zdrowia w całości odrzuciła projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Będzie on rozpatrywany podczas posiedzenia Senatu w dniach 29-30 marca. Obowiązkowa autoryzacja dla podmiotów udzielających świadcze...
Naczelna Rada Lekarska ponownie zabrała głos w sprawie nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z którą o pozwolenie na utworzenie studiów na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym mogą występować także uczelnie zawodowe. Zda...
Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie wystosowało w środę komunikat, w którym - w nawiązaniu do wypowiedzi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego dotyczącej możliwości kształcenia lekarzy w szkołach zawodowych - "żąda natychmiastowego wycofa...
Stomatologia w Stanach Zjednoczonych stoi w obliczu wstrząsu wynikającego z utrzymującego się niedoboru personelu, który rozpoczął się przed pandemią, i – jak się ocenia – może się jeszcze pogłębić. Takie wnioski przedstawiono 3 października podczas ...
Podczas VII Mazowieckich Spotkań Stomatologicznych, które odbyły się w połowie czerwca w Serocku, miało miejsce wyjazdowe posiedzenie Komisji Stomatologicznej NRL. Dyskutowano m.in. o specjalizacjach stomatologicznych. W trakcie posiedzenia zaktuali...
Minister edukacji i nauki odpowiedział na stanowisko prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie planu kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów. W piśmie wskazano, że zaproponowane rozwiązanie w żaden sposób nie spowoduje obniżenia poziomu kształcen...
Minister zdrowia powołał zespół, którego zadaniem będzie opracowanie wytycznych dotyczących jednolitych zasad wykorzystywania Centrum Symulacji Medycznej oraz przeprowadzania egzaminu standaryzowanego w procesie kształcenia przeddyplomowego lekarzy i...
W Stanach Zjednoczonych wprowadzane są różne modyfikacje w zawodzie asystentki stomatologicznej. Ze względu na specyfikę tamtejszego systemu prawnego, na samodzielne kroki decydować się mogą nie tylko władze federalne, ale również stanowe. W niektóry...
18 marca w Centrum Symulacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie podpisano list intencyjny w sprawie nawiązania współpracy z japońskim University of Hokkaido m.in. w zakresie kształcenia kadr medycznych. List intencyjny o współpracy podpisali prof. d...