Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Bez słów mówimy czasem więcej niż słowami
Być może nie wszyscy mają tego świadomość, ale każde nasze zachowanie (już sam fakt naszej obecności) jest przekazywaniem otoczeniu jakiegoś komunikatu. Tak się dzieje nie tylko w kontakcie z bliskimi osobami, ale i z pacjentami. A jeśli chcemy ich zjednać i zatrzymać – powinniśmy uważniej przyjrzeć się temu, co im przekazujemy naszą postawą (często nieświadomie).
Pacjent, który do nas przychodzi poprzez swoje zmysły odczytuje zastaną rzeczywistość:
– wzrokiem zauważa sposób, w jaki się poruszamy, w jaki gestykulujemy, naszą postawę ciała, mimikę, wyraz twarzy, marszczenie czoła, kontakt wzrokowy (intensywność), nasze ubranie, uczesanie, ozdoby, pozycję ciała czy poziom zachowywanego przez nas dystansu;
– słuchem pacjent odbiera ton i tembr naszego głosu, tempo, w jakim mówimy, nasz akcent, ale i np. chrząknięcia czy inne artykułowane przez nas dźwięki;
– poprzez tzw. kanał kinetyczny (zawiera on w sobie zmysł smaku, węchu i dotyku) pacjent doświadcza m.in. intensywności naszego uścisku ręki przy powitaniu, naszego zapachu, delikatności lub jej braku podczas zabiegu.
Przeprowadzone badania wykazały, że aż 55% bodźców nasze otoczenie odbiera poprzez mowę naszego ciała, a jedynie 7% z przekazywanych treści.
Gdy lekarz kontaktuje się z pacjentem drogą werbalną czyli wypowiadając słowa – przede wszystkim przekazuje w ten sposób informacje. Jednak to poprzez komunikację niewerbalną pacjent odczytuje, jakie jest nastawienie lekarza do niego, jakie w danym momencie kierują nim emocje i intencje. I to właśnie ma ogromny wpływ na kształtowanie osobistej relacji. A zatem – jeśli chcemy być wiarygodni – potrzeba spójności między treścią, jaką przekazujemy a jej formą – ton naszego głosu, tempo, w jakim wypowiadamy słowa, kontakt wzrokowy i nasza postawa powinny być spójne z wypowiadanymi słowami. Tylko wtedy wzbudzimy zaufanie pacjenta. Jeśli np. przedstawiamy mu plan leczenia niepewnym tonem – trudno mu będzie zaufać, że jest dobry. Stąd – wiele planów leczenia nie zostało wdrożonych w życie z powodu błędów w komunikacji niewerbalnej – lekarzowi nie udało się przebić przez obiekcje pacjenta.
Pacjent, który do nas przychodzi po raz pierwszy, nie jest w stanie ocenić naszych umiejętności, ale próbuje wyczuć, jakimi jesteśmy ludźmi, czy warto nam zaufać – kieruje się przy tym swoimi zmysłami. I bardzo często na tej podstawie podejmuje decyzje. A zatem – warto temat zgłębić, gdyż może się okazać, że będziemy świetnymi stomatologami, ale będzie nam brakowało pacjentów.
BZ
Na podst. Mariusz Oboda "Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym"
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naukowcy z Korei Południowej odkryli związek, jaki zachodzi pomiędzy zapaleniem tkanek okołowszczepowych a aktywowanymi fibroblastami. Praca podsumowująca wyniki badania ukazała się w grudniowym wydaniu czasopisma naukowego „Journal of Dentistry”. Z...
Cudzoziemcy kształcący się na studiach w danym roku akademickim w tej samej szkole wyższej nie mogą stanowić więcej niż połowę wszystkich studiujących – wynika z projektu przepisów opisanych we wtorkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej". Rząd chce...
Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...
Przed kilkoma dniami sekretarz zdrowia i opieki społecznej Stanów Zjednoczonych Robert F. Kennedy Jr. przyznał w wywiadzie dla telewizji Fox News, że zakaz fluoryzacji prowadzi do „nieco większej liczby przypadków próchnicy”. Polityk potwierdził, że...
Z projektu rozporządzenia ministerstwa zdrowia, który w poniedziałek (9 września) trafił do konsultacji publicznych wynika, że łączny limit przyjęć na kierunku lekarsko-dentystycznym w roku akademickim 2024/2025 wyniesie 1410 miejsc. Zgodę na uruchom...
Przyjmuje się, że na zarobki lekarzy stomatologów, poza m.in. kompetencjami czy zakresem oferowanych usług, wpływ ma miejsce, w którym znajduje się gabinet stomatologiczny. Te w zamożniejszych regionach kraju, a zwłaszcza w największych miastach, pot...
Na kilka dni przed wyborami parlamentarnymi w Wielkiej Brytanii nadawca publiczny – BBC – przybliża problem wielu Brytyjczyków, który może przyczynić się do porażki rządzącej przez ostatnie kilkanaście lat Partii Konserwatywnej. Ten bolesny problem w...
Z badania opublikowanego w czasopiśmie „International Journal of Dental Hygiene” można wnioskować, że bakterie Streptococcus mutans, Lactobacillus acidophilus i inne patogeny powszechnie bytujące w jamie ustnej mogą wykazywać oporność na działanie śr...
– Na przestrzeni ostatnich lat wzrasta liczba reakcji alergicznych na antybiotyki u dzieci – powiedział PAP dr Michał Sutkowski. W jego ocenie bardzo ważne jest, aby lekarze stosowali antybiotykoterapię tylko wtedy, gdy jest ona konieczna i wskazana....
Blisko 29% Polaków pali papierosy codziennie. Wynik ten ma tendencję zwyżkową względem lat poprzednich, dlatego eksperci z Polskiej Akademii Nauk apelują m.in. o zwiększenie podatku od wyrobów tytoniowych oraz eliminację ich reklamy i promocji. Reko...
W badaniu, które ukazało się w majowym wydaniu „JAMA Health Forum” oszacowano konsekwencje zakazu fluoryzacji wody dla zdrowia jamy ustnej amerykańskich dzieci. Naukowcy z Brigham and Women’s Hospital oraz Harvard School of Dental Medicine w Bostonie...