Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Recepcja w gabinecie stomatologicznym – klucz do sukcesu

Publikacja:
Recepcja w gabinecie stomatologicznym – klucz do sukcesu

Recepcja w gabinecie stomatologicznym – klucz do sukcesu

Wiele asystentek stomatologicznych w ramach swoich zawodowych obowiązków zajmuje się również obsługą recepcji, czyli odbieraniem telefonów, zapisywaniem pacjentów na wizyty czy udzielaniem im wstępnych informacji dotyczących leczenia. Recepcja to bardzo ważne miejsce, a to, w jaki sposób pacjent zostanie tam potraktowany, niejednokrotnie przesądza o tym, czy wróci do danego gabinetu. Oto praktyczne wskazówki dla asystentki-recepcjonistki.

Recepcja to jedno z najważniejszych miejsc w całej klinice stomatologicznej. Jej profesjonalny i estetyczny wygląd w wielu wypadkach mają olbrzymi wpływ na pierwsze wrażenie pacjenta i to, czy kiedykolwiek do niej wróci. O ile asystentki stomatologiczne pełniące jednocześnie funkcję recepcjonistek nie mogą decydować o sposobie urządzenia czy umeblowaniu recepcji, to z pewnością mają zasadniczy wpływ na jej funkcjonowanie. Jak prowadzić recepcję, by budować wizerunek gabinetu?

1. Recepcja – dobra organizacja do podstawa

Może się to wydawać prozaiczne, ale również w tak prostych – wydawałoby się – czynnościach jak umawianie wizyt należy jak najlepiej zorganizować swoją pracę. Jeśli na stronie internetowej kliniki określono, że zapisy telefoniczne odbywają się między 15:00 a 17:00, to w tych godzinach trzeba koniecznie być dostępnym pod telefonem. Umówioną wizytę zawsze należy od razu wprowadzić do kalendarza. Odłożenie tej czynności na później może sprawić, że najzwyczajniej w świecie o niej zapomnimy. Warto też mieć pod ręką orientacyjny cennik usług. Kwestie finansowe to nadal bardzo ważny aspekt dla wielu osób. I choć niekiedy koszty zabiegu są zależne od różnych czynników, to podanie choć przybliżonej ceny może bardzo uspokoić pacjenta.

2. Empatia i życzliwość

Nie oszukujmy się – pomimo nieustannego rozwoju stomatologii wizyta u dentysty dla większości pacjentów jest wciąż ogromnie stresującym przeżyciem. Recepcja, w której pracuje uśmiechnięta i życzliwa asystentka w wielu przypadkach pomaga zminimalizować ten stres. Warto cierpliwie odpowiadać na pytania pacjenta, okazać mu zrozumienie, życzliwość, chęć niesienia pomocy. Specjalnej obsługi może wymagać starsza osoba, która ma problemy z poruszaniem lub pamięcią. Chodzi np. o pomoc w zdjęciu kurtki czy zapisanie terminu wizyty na kartce. Inaczej trzeba podejść do rodziców z mocno przestraszonym wizytą dzieckiem. Maluchowi można wskazać kącik z zabawkami (jeżeli takowy jest) lub dać do obejrzenia kolorową książeczkę. Jednym słowem – empatia to naczelna zasada w prowadzeniu recepcji.

3. Jak cię widzą, tak cię piszą

Bardzo istotną sprawą jest również to, jak prezentuje się asystentka-recepcjonistka. Jeśli pracodawca nie określi inaczej, podczas pracy w recepcji należy nosić służbowy uniform. Od razu wpływa to na odbiór gabinetu jako miejsca, gdzie pacjentowi zostanie udzielona fachowa pomoc medyczna. Warto przy tym pamiętać, że jeśli recepcja to tylko dodatek do asystowania lekarzowi, po wyjściu z gabinetu a przed udaniem się do recepcji lepiej zmienić odzież na czystą. Warto też zadbać o to, aby recepcja była schludna: schować torebkę, wstawić pod blat kubek z kawą, wyciszyć prywatny telefon.

Niektóre z nawyków przydatnych podczas pracy w recepcji można w sobie wykształcić, inne cechy są już zależne od indywidualnego usposobienia asystentki. Należy jednak zapamiętać jedno – wszechstronna, dobrze zorganizowana i życzliwa asystentka-recepcjonistka to dla gabinetu prawdziwy skarb. I wbrew pozorom, większość lekarzy doskonale zdaje sobie sprawę.

Kultura, pozytywne wrażenie, właściwa forma rozmowy przez telefon – to zdaniem dr Magdaleny Szumskiej podstawy profesjonalnej recepcji w gabinecie stomatologicznym. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

ROZWIŃ WIĘCEJ
image
Jak racjonalnie wykorzystać przestrzeń w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...

Ecolab4
Dezynfekcja powierzchni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Powierzchnie w gabinecie stomatologicznym narażone są na różne zanieczyszczenia. Dla bezpieczeństwa personelu oraz pacjentów kluczowa jest ich prawidłowa dezynfekcja. Z kolejnego filmu edukacyjnego przygotowanego przez firmę Ecolab dowiesz się, w ja...

RTG - Dentonet.pl
Rejestracja aparatu RTG w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Na stronie internetowej komisji stomatologicznej Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie umieszczone są wzory dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji aparatu RTG w gabinecie. Na stronie KS OIL w Krakowie umieszczono protokół wykonania testu odbio...

feedback w gabinecie
Konstruktywny feedback w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...

Ecolab5
Dezynfekcja narzędzi w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo pacjentów i personelu stomatologicznego w gabinecie jest prawidłowa dezynfekcja narzędzi. Tego właśnie dotyczy kolejny film z cyklu "Dezynfekuj, nie ryzykuj" przygotowany przez firmę E...

pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

dentofobia
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 1 Asysta

Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...