Dwa cele wizyty adaptacyjnej – wywiad z dr Aleksandrą Piotrowską
Dwa cele wizyty adaptacyjnej – wywiad z dr Aleksandrą Piotrowską
Wizyty adaptacyjne mają dwa cele: zaznajomienie dziecka ze swego rodzaju nowością oraz wytworzenie pozytywnych, a minimum neutralnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym – mówi w rozmowie z Dentonetem dr Aleksandra Piotrowska, znany i ceniony psycholog dziecięcy.
Jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty w gabinecie stomatologicznym – wizyty adaptacyjnej? Jaka jest rola rodziców w tym zakresie?
Rodzice powinni zadbać o to, żeby wchodząc do gabinetu dziecko wiedziało dokąd przyszło, po co i co zobaczy. A więc najpierw ta wizyta powinna być odpowiednio przygotowana. Rodzic powinien porozmawiać z dzieckiem jeszcze w domu na ten temat.
Dziecko przekracza próg gabinetu i …
Dziecko powinno być sympatycznie przywitane przez personel, który przedstawia się i wyjaśnia. Czasem dziecko może czuć się zaniepokojone, zapyta dlaczego, aż dwie osoby. Trzeba wyjaśnić, że to norma, że dwie osoby zawsze pracują nad jednym pacjentem. I niezwykle ważne jest to, żeby stomatologiem prowadzącym tę wizytę była osoba serdeczna, ciepła, życzliwa. Ja wiem, że każdy z nas tak myśli o sobie, ale prawda jest taka, że różnimy się między sobą. Oddelegujmy do tych wizyt adaptacyjnych osobę, która ma w sobie naprawdę ciepło i serdeczność, szczególnie wobec dzieci.
Jak powinna przebiegać taka wizyta? Co lekarz powinien zaprezentować, omówić?
Dziecko, po pierwsze, powinno zapoznać się z tym, co będzie działo się z jego ciałem w gabinecie. Dziecko powinno zakosztować leżenia na fotelu stomatologicznym w określonej pozycji, doświadczyć silnych świateł, obecności ssaka w buzi. Wszystko musi być powiązane z wyjaśnieniami ze strony stomatologa, który opowiada po kolei co robi i czemu to służy.
Wizyta adaptacyjna ma rozwiązać pewien lęk kojarzony z każdą sytuacją nową i sprawić, że gabinet przestanie być dla dziecka czymś nowym. Kilkukrotne przeprowadzenie takiej wizyty sprawi, że kiedy naprawdę dziecko będzie potrzebowało wizyty u stomatologa, ten aspekt strachu przed nowym zostanie odsunięty.
Chodzi też o to, żeby dziecko skojarzyło z gabinetem przyjemne emocje, jak chociażby przyjemność dowiadywania się czegoś nowego. Pamiętajmy, że dziecko dysponuje także tzw. uczuciami poznawczymi. Nieprawda, że dziecku jest przyjemnie tylko wtedy, kiedy dostanie lizaka lub głaszczemy je po główce. Ważne jest dla dziecka poczucie, że dowiaduje się czegoś nowego i nic złego się nie dzieje. Do tego spotka się z kimś miłym, a w nagrodę jeszcze dostanie naklejkę Dzielny Pacjent lub coś podobnego, to rodzą się wówczas pozytywne skojarzenia.
Wizyty adaptacyjne mają dwa cele – zaznajomienie z nowością oraz wytworzenie pozytywnych, a minimum neutralnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W lipcu 1928 r. Aleksander Fleming zapoczątkował badania, które doprowadziły do odkrycia penicyliny. Wydarzenie to jest przypominane, gdyż na świecie narasta oporność bakterii na antybiotyki. W lipcu 1928 r. szkocki bakteriolog Aleksander Fleming ...
Pacjenci nie zawsze pamiętają o tym, że w gabinecie dentystycznym dba się nie tylko o stan uzębienia i zdrowie jamy ustnej. Dlatego do gabinetu zgłaszają się zwykle wtedy, gdy odczuwają ból zęba albo pojawia się w nim ubytek. Należy zachęcać naszych ...
Przekazanie oddziałom wojewódzkim NFZ-u pieniędzy na nadwykonania w stomatologii to jedyny postulat tzw. siódemki NIL, który został zrealizowany. Środowisko czeka jednak na pełne uregulowanie zmian w finansowaniu stomatologii. – Wielokrotnie nasi kol...
W odpowiedzi na interpelację posłanki Katarzyny Osos wiceminister zdrowia Waldemar Kraska poinformował, że resort nie ma w planach wprowadzenia opłat za nieodwołanie przez pacjenta terminu wizyty u lekarza. – Byłyby one odczuwalne przede wszystkim pr...
Z aktualnych statystyk Portugalskiej Izby Lekarzy Dentystów (OMD) wynika, że co 10. mieszkaniec kraju rzadko albo nigdy nie chodzi do dentysty, czego powodem są w większości przypadków ograniczenia finansowe. Co oczywiste, przekłada się to na pogorsz...
– Obecnie prowadzone działania są ukierunkowane na zbudowanie mechanizmów przypominających pacjentom o zbliżającym się terminie świadczenia oraz zapewniających prosty sposób kontaktu ze świadczeniodawcą w celu powiadomienia o rezygnacji z tego świadc...
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...
Po ponad dwóch latach ograniczeń w funkcjonowaniu praktyk dentystycznych w Stanach Zjednoczonych z powodu pandemii COVID-19, sytuacja – przynajmniej teoretycznie – wróciła do normy. Gabinety stomatologiczne są ponownie otwarte, ale jak wskazują dostę...
Obniżenie poziomu życia, z czym zmaga się część brytyjskiego społeczeństwa, to wypadkowa trudnych lat pandemii COVID-19, utrzymującej się od dłuższego czasu wysokiej inflacji oraz kłopotów, z jakimi Zjednoczone Królestwo zmaga się po opuszczeniu Unii...
Wizyta u dentysty bywa stresującym doświadczeniem dla dziecka, zwłaszcza jeśli jest to jego pierwsza styczność z gabinetem stomatologicznym. Strach przed dentystą może natomiast prowadzić do unikania kontroli i leczenia, co skutkuje poważnymi problem...
Ministerstwo zdrowia nie rozważa wprowadzenia kar finansowych nakładanych na pacjentów za nieodwoływanie umówionych wizyt lekarskich – poinformował Wojciech Konieczny, sekretarz stanu w resorcie zdrowia. Jak podkreślono, wprowadzenie opłat w głównej ...