Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym
Problemy komunikacyjne w gabinecie stomatologicznym
Praca w gabinecie stomatologicznej opiera się na komunikacji pomiędzy trzema osobami: lekarzem, asystentką oraz pacjentem. Każda z nich posiada różne cechy osobowościowe i charakterologiczne, więc aby stworzyć skuteczny i sprawny sposób komunikowania, trzeba dbać o jego spójność.
Asystentka stomatologiczna jako strona komunikacji w gabinecie jest często aktywna zarówno w stosunku do lekarza, wspomagając i uzupełniając jego pracę, jak i wobec pacjenta, uwzględniając jego potrzeby oraz negatywne emocje towarzyszące wizycie u dentysty. Niekiedy jednak asystentka koncentruje się jedynie na relacjach z lekarzem, a podczas kontaktu z pacjentem brakuje jej inicjatywy.
Źródłami problemów komunikacyjnych podczas pracy asystentki stomatologicznej mogą być m.in. emocje, niewłaściwy dobór słownictwa, koncentracja na sobie lub przeciążenia spowodowane nadmiarem obowiązków. Jeśli chodzi o emocje, dotyczą one najczęściej problemów osobistych, które asystentka stomatologiczna analizuje w miejscu pracy. Gniew, zazdrość czy wytrącenie z równowagi wpływa zarówno na wysyłanie, jak i odbieranie komunikatów. Pod wpływem silnych emocji komunikaty pacjenta lub lekarza mogą stać się dla asystentki niejasne, a ona sama także zniekształca przekazywane innym stronom informacje.
Powiązany z tym jest sposób wysławiania się. O ile komunikacja lekarza z asystentką jest zazwyczaj dla obu stron zrozumiała, o tyle bardzo profesjonalne słownictwo, którego pacjent nie zna, może budzić u niego niepokój. Nawet skomplikowane terminy dotyczące stomatologii warto przekazywać pacjentowi w sposób jasny i klarowny, aby z jednej strony czuł właściwą opiekę, a z drugiej – mógł się zastosować do przedstawianych przez lekarza lub asystentkę zaleceń pozabiegowych. Współpraca ze strony pacjenta znacznie skraca bowiem proces leczenia i późniejszej rekonwalescencji.
Niekiedy problemy komunikacyjne w relacji lekarz-asystentka-pacjent pojawiają się również z powodu zbytniej koncentracji jednej ze stron na własnej osobie oraz marginalizacji potrzeb innych. Asystentka stomatologiczna powinna więc skupiać się na potrzebach lekarza i pacjenta, wsłuchując się w ich słowa, analizując je i podejmując oczekiwane przez nich działania. Dzięki temu sam zabieg przebiegnie sprawnie pod kątem medycznym, zaś pacjent będzie czuł właściwą opiekę ze strony zespołu.
Za obniżenie jakości komunikacyjnej asystentki stomatologicznej odpowiadają również przeciążenia spowodowane nadmierną ilością obowiązków, zarówno zawodowych, jak i np. rodzinnych. Przemęczona asysta może wpływać na wydłużenie czasu zabiegu, popełniać niezamierzone błędy lub źle planować wizyty pacjentów. Kluczem do unikania tego typu sytuacji jest więc przestrzeganie higieny pracy, równowaga między życiem zawodowym i prywatnym, a także regularny, efektywny wypoczynek.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Personel medyczny gabinetu stomatologicznego od czasu do czasu bierze udział w leczeniu pacjenta, który wykazuje szczególnie duży lęk przed wizytą u dentysty. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na sukces (bądź porażkę) w leczeniu dentofoba bezpośredni wpł...
Parque Dental to klinika stomatologiczna w Quito – ponad 2-milionowej stolicy Ekwadoru. Jej pacjentami są dzieci, a o to, by czuły się tam dobrze, dba m.in. wyjątkowy „asystent dentystyczny” – labrador retriever o imieniu Aldo. Choć dzięki rozwojow...
Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Dobra komunikacja z pracownikami nie jest czymś dziecinnie prostym, ale też nie jest zbyt trudna, by o nią nie zabiegać i jej nie wypracowywać. Jakich zasad warto przestrzegać, przekazując informacje zwrotne (zwłaszcza te trudne), aby utrzymać dobre ...