Trudne rozmowy z pacjentami doktora Google – wywiad z prof. Emerich
Trudne rozmowy z pacjentami doktora Google – wywiad z prof. Emerich
– Rodzice często w internecie szukają informacji co należy zrobić po urazie zęba. To duży problem. Naszą rolą jest uświadamianie rodziców, że konsekwencje nieleczonych urazów mogą być bardzo poważne – mówi w rozmowie z Dentonetem prof. dr hab. Katarzyna Emerich, prezes Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej. O urazach zębów, ich konsekwencjach, roli lekarza i zachowaniu rodziców rozmawialiśmy podczas trzeciej konferencji PASD pod tytułem „Wielospecjalistyczne planowania i leczenie urazów zębów”.
Pani Profesor, konferencja Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej odbywa się przy bardzo dobrej frekwencji. Czy to tematyka tego spotkania wpłynęła na tak duże zainteresowanie lekarzy dentystów?
Z pewnością tak, bo temat ten nie dotyczy tylko stomatologów dziecięcych, ale też lekarzy dentystów innych specjalności, m.in. chirurgów czy ortodontów. Jako stomatolodzy mamy małe doświadczenie w tej kwestii. Wielu z nas się spotyka z kilkoma urazami podczas całej kariery zawodowej i trudno nam nabywać doświadczenie w swoich własnych gabinetach.
Czy urazy zębowe to często występujący problem?
30% dzieci do 15. roku życia ulega urazom, czyli jedna trzecia. To jest duży problem, ale jeszcze większym jest to, że część z nich nie trafia do stomatologów, albo trafia zbyt późno. I dlatego chcemy szerzyć wiedzę na ten temat, żeby jednak dzieci trafiały do gabinetów w momencie kiedy nie mamy jeszcze powikłań.
I to jest temat Pani wykładu – następstwa i powikłania urazów zębowych. Wspomniała Pani na wykładzie, że występują one nawet wiele lat po urazie.
Powikłania to jedno, a drugie to konsekwencje. Mogą to być konsekwencje nie tylko samego urazu, ale też tego, co z tym urazem zrobimy. Jeżeli podejmiemy złe decyzje po urazach zębów, na przykład zbyt wcześnie usuniemy ząb, a mielibyśmy szansę go utrzymać, to konsekwencje będą na całe życia dla pacjenta. Dlatego wiedza jest niezbędna w tym wypadku. Jeżeli nie mamy możliwości podyskutowania z kolegami, którzy mają doświadczenie w tym względzie, to nie za bardzo jest skąd czerpać wiedzę. Oczywiście, w piśmiennictwie jest dużo informacji, ale to jest trochę co innego niż sytuacja, gdzie praktyk powie co i jak należy robić na podstawie własnych doświadczeń. To ściąga ludzi na takie spotkania jak nasze.
Czy szkody wyrządzone przez urazy zawsze można zniwelować?
Nie zawsze. Są konsekwencje takie, które są nieodwracalne jak na przykład uszkodzenie wyrostka zębodołowego u dziecka. Są oczywiście możliwości odbudowy kości, ale to nigdy nie będzie tak, jak w warunkach naturalnych.
Czym może skutkować całkowicie zaniedbany uraz?
To też jest pytanie co to znaczy całkowicie zaniedbany uraz. Są bardzo różne urazy. Niektórych nie musimy leczyć, wystarczy obserwować. Mamy też jednak takie sytuacje, w których powinniśmy szybko interweniować. Kiedy ząb jest wtłoczony i jest stan zapalny, to powinniśmy go usunąć. Jeżeli tego nie zrobimy, może mieć to konsekwencje w stosunku do rozwijających się zawiązków zębów stałych.
W leczeniu urazów u dzieci największa rolę odgrywają zapewne rodzice?
Rodzice nie zawsze przychodzą do stomatologów z dzieckiem po urazie i bardzo często tych urazów się boją. Dlatego powinniśmy po pierwsze szerzyć wiedzę w szkołach. Tam, gdzie chodzą dzieci stomatologów, dobrze by było żeby stomatolodzy uczestniczyli w pogadankach na ten temat i informowali wszystkich, co należy zrobić. To jest pierwsza rzecz – świadomość. Druga rzecz – dyskusja o konsekwencjach leczenia i wyborze leczenia jest trudna z rodzicem. Rodzice czytają w znanym doktorze Google co należy zrobić, jak należy leczyć, i musimy ich często wyprowadzać z błędu. Jeżeli rodzic nie przyjdzie zaraz po urazie konsekwencje mogą być bardzo poważne. Najważniejsza rzecz – niezależnie od tego, czy to mały uraz czy duży, należy przyjść do lekarza. I lekarz zdecyduje co dalej.
Dziękuje za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...
Smile Direct Club (SDC) – założona w 2014 roku największa z firm oferujących przez internet clear alignery – zaprzestała swojej działalności, także na Wyspach Brytyjskich. Mimo że przed oferowanym przez nią „leczeniem” – bez wsparcia i kontroli ze st...
Wiceminister zdrowia Piotr Bromber odpowiedział na interpelację posła Kazimierza Matusznego w sprawie nadawania tytułu doktora nauk medycznych. Jak poinformował, zmian w tym zakresie nie będzie. Przypomnijmy – poseł Kazimierz Matuszny skierował do m...
17 kwietnia w hotelu Polonia Palace odbyła się gala wręczenia Nagród Zaufania Złoty Otis 2024. Za dorobek życia w stomatologii wyróżniony został prof. Stanisław Suliborski, zaś za osiągnięcia w 2023 r. w stomatologii – prof. Mieszko Więckiewicz. Nag...
26 maja odbyło się kolejne spotkanie lekarzy dentystów z Okręgowej Izby Lekarskiej w Poznaniu z przedstawicielami NFZ-u. Udało się poczynić konkretne ustalenia w sprawie wysokości kontraktów stomatologicznych oraz ich rozliczania. Jak informuje wiel...
Recepcja w gabinecie stomatologicznym to miejsce, w którym pacjent ma pierwszy kontakt z zespołem – i często właśnie od pierwszej rozmowy z recepcjonistką zależy, jakie wrażenie wyniesie z całej wizyty. Zadania recepcjonistki są wyjątkowo odpowiedzia...
Dane pozyskane w ostatnim czasie przez Fundację Zdrowia Jamy Ustnej (Oral Health Foundation) dowodzą, że 93% osób dorosłych w Zjednoczonym Królestwie swobodnie rozmawia na temat zdrowia swojej jamy ustnej z rodziną czy przyjaciółmi. Podkreśla to tren...
– Uprawnienia higienistki można nabyć już po ukończeniu dwuletniej szkoły policealnej. Nie jest to wykształcenie wystarczające do samodzielnej pracy z pacjentami i nie pozwala prawidłowo zaplanować zabiegów z uwzględnieniem ich stanu zdrowia – pisze ...
Prowadzenie gabinetu stomatologicznego to nie tylko praca z pacjentem. To także praca z ludźmi – zespołem, który współtworzy jakość usług i atmosferę miejsca. Jak poradzić sobie z trudnymi rozmowami, udzielaniem informacji zwrotnej czy konfliktami w ...
Zmiany demograficzne zachodzące w polskim społeczeństwie sprawiają, że do gabinetów stomatologicznych zgłasza się coraz więcej pacjentów w podeszłym wieku. Jakie są największe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się lekarze dentyści w kontekście opieki...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...