Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem

Publikacja:
Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem

Kilka kroków do lepszej komunikacji z pacjentem

Jest różnica między informacją a komunikacją. Dlatego uważnie słuchaj, czego oczekują twoi pacjenci i dostosuj oczekiwania do możliwości. My zaś często skarżymy się na to, że pacjenci nie słuchają lub nie przestrzegają naszych zaleceń. Z drugiej strony pacjenci narzekają, że pouczamy ich, czasem besztamy i próbujemy sprzedać im rzeczy, których – ich zdaniem – wcale nie potrzebują lub nie rozumieją konieczności ich stosowania.

Istnieje wyraźna różnica między informacją a komunikacją. Informacja to monolog, podczas gdy komunikacja polega na dialogu z twoim pacjentem jako równoprawnym rozmówcą. – Przeprowadzone badania wskazują, że istnieje silny pozytywny związek pomiędzy umiejętnościami komunikacyjnymi członka zespołu medycznego a zdolnościami pacjenta do przestrzegania usłyszanych zaleceń, samodzielnego radzenia sobie z przewlekłą chorobą oraz przyjmowania profilaktycznych zachowań zdrowotnych – podaje Institute for Healthcare Communication.

A jak to osiągnąć, podpowiada artykuł, który został opublikowany w serwisie Dentistry IQ.

Pytaj pacjenta o zgodę

Jaka może być relacja specjalisty z zakresu jamy ustanej i pacjenta? Pacjent może być twoim partnerem w interesującej podróży, ale może być tylko „plecakiem”, który zakładasz na plecy i informujesz o dotarciu do celu podróży bez jego udziału. Jak myślisz, kto będzie bardziej zaangażowany w leczenie i bardziej zainteresowany osiągnięciem pozytywnych wyników terapii?

Prostym sposobem na zmianę jest współpraca z pacjentem i proszenie go o zgodę. „Czy nie ma Pan nic przeciwko temu, że odchylę zagłówek? Czy mogę teraz zajrzeć do ust? Czy mogę podzielić się z Panem tym, co widzę?” Takie wyrażające szacunek pytania mogą pomóc pacjentowi poczuć się zaangażowanym i zainteresowanym.

Nie bombarduj pacjenta informacjami

Dzielimy się informacjami, licząc na to, że pacjenci w ten sposób zdobędą wiedzę ułatwiającą im podejmowanie decyzji dotyczących ich zdrowia. Może jednak pojawić się pewien problem – zwykle oczekujemy bowiem od pacjentów, że przyjmą bardzo dużo informacji. Niestety nie ma szans, byśmy osiągnęli zamierzony efekt, ponieważ tak wielka porcja zaleceń może pacjenta po prostu przytłoczyć.

Przeprowadzone badanie wykazało, że od 40% do 80% informacji podawanych przez pracowników służby zdrowia jest natychmiast …zapominanych. Co więcej, tylko około 50% zachowanych informacji jest zapamiętywanych poprawnie, a im bardziej złożona jest problematyka, tym mniej informacji pacjent jest w stanie przyswoić.

Dlatego ogranicz swój przekaz do jednego lub dwóch zagadnień na raz. Ludzie są w stanie koncentrować się i zapamiętywać informacje, o ile mają one dla nich znaczenie. Dlatego zrozumienie preferencji, celów, barier oraz zastrzeżeń, jakie może mieć pacjent jest zwykle pomocne w dostosowaniu naszego przekazu.

Rozmowa skoncentrowana na osobie pacjenta

Tradycyjny model rozmowy jaki kojarzy się ze stomatologią można opisać jako autorytatywny, paternalistyczny i informujący pacjentów. Co gorsza, informacje te przekazywane są zwykle podczas zabiegu, gdy pacjent ma trudności ze skupieniem się lub ma ograniczone możliwości, by udzielić odpowiedzi.

Model może być też nieco inny – podzielony, szczególnie jeśli pacjent nie jest gotowy na podjęcie leczenia, jakie jest wskazane. Model ten opiera się na tym, co naszym zdaniem – jako ekspertów – jest w danej sytuacji klinicznej najlepsze dla naszego pacjenta. Zakładamy (choć niż zawsze słusznie), że pacjent oczekuje tego samego.

Natomiast model skoncentrowany na pacjencie to konwersacja, dwukierunkowy dialog specjalisty z pacjentem. Wymaga on zainteresowania pacjentem i otwartości na jego opinie, wymaga unikania założeń i osądów. Umiejętne zadawanie pytań otwartych to dobry sposób, aby dowiedzieć się więcej o pacjencie. Pacjent z kolei ma możliwość wyciągnąć własne wnioski, zamiast tylko słuchać o tym, co jest do zrobienia. Możliwość szczerej rozmowy motywuje do podjęcia zmiany, ponieważ pacjenci są bardziej skłonni do angażowania się w coś, co sami słyszą. Im bardziej możemy w ten sposób zaangażować pacjenta, tym bardziej pomożemy mu w podjęciu decyzji, która jest dobra dla jego zdrowia.

W których procedurach z zakresu stomatologii zachowawczej udział higienistki stomatologicznej ma szczególnie duże znaczenie dla sukcesu przeprowadzanego leczenia? – Pacjent, jeśli to tylko możliwe, powinien być przygotowany wcześniej do każdej planowej procedury stomatologicznej. Tak naprawdę to higienistka powinna zdecydować, w którym momencie pacjent może być już leczony – mówi dr n. med. Michał Ganowicz.

T.H.

źródło: https://www.dentistryiq.com/dental-hygiene/patient-education/article/14248312/4-things-you-can-do-now-for-better-patient-communication


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja z pacjentem
Uczelnie medyczne mają potrzebę szkoleń z komunikacji z pacjentem Lekarz

Uczelnie medyczne w Polsce widzą potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej i komunikacji z pacjentem – wynika z analizy ankiet wypełnionych przez 19 uczelni medycznych na potrzeby raportu na temat warunków kształcenia na...

Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

Magdalena Szajnar
Miasto Dentystów: o biznesie, komunikacji z pacjentem i… podróżach Lekarz

– Nas, lekarzy dentystów, kompletnie nie uczy się, jak prowadzić biznes. Nie uczy się nas nawet tego, jakie są wymogi instytucji, które mogłyby zainteresować się gabinetem. Jest tu ogromna luka do wypełnienia, bo szkoli się nas na świetnych specjalis...

ROZWIŃ WIĘCEJ
komunikacja z pacjentem3
Rola komunikacji w rozwoju gabinetu stomatologicznego Lekarz

Skuteczna komunikacja w praktyce stomatologicznej to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania gabinetu jako przedsiębiorstwa, a zarazem warunek dalszego rozwoju. Temat ten przybliża brytyjski portal Dentistry.co.uk. W świecie stomato...

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

komunikacja
PUM: szkolenia z komunikacji dla przyszłych dentystów Lekarz

Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie.  Cele...

Grafika do artykulu SureSmile
SureSmile® – pięć kroków do innowacyjnego leczenia ortodontycznego Lekarz

Współczesna ortodoncja rozwija się w błyskawicznym tempie – do dyspozycji lekarzy dentystów jest coraz więcej rozwiązań, które ograniczają inwazyjność leczenia, skracają czas jego trwania i sprawiają, że jest ono dla pacjenta bardziej komfortowe. Jed...

NHS
UK: Partia Pracy zmieni stomatologię NHS w kilka dni? Lekarz

Chociaż najbliższe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii odbędą się dopiero w styczniu przyszłego roku, główni gracze sceny politycznej starają się już eksponować swoją przewagę nad konkurencją. Opozycyjna Partia Pracy przekonuje Brytyjczyków, że ...

komunikacja z pacjentem - Dentonet.pl
Pacjenci: kluczowe znaczenie komunikacji z dentystą Lekarz

Lekarze dentyści na pierwszym miejscu stawiają zwykle swoje umiejętności kliniczne, ale pacjenci mogą nieco inaczej postrzegać pracę stomatologów – w większym stopniu zwracają uwagę na to, czy lekarz buduje przyjazną atmosferę, w której pacjent czuje...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...