Trójkąt satysfakcji pacjenta w pracy asystentki stomatologicznej
Trójkąt satysfakcji pacjenta w pracy asystentki stomatologicznej
Spis treści
Praca we współczesnej służbie zdrowia wymaga od personelu nie tylko wykonywania określonych procedur medycznych, ale również troszczenia się o komfort psychiczny pacjenta. Działania, które należy podjąć w celu zaspokojenia wszystkich potrzeb pacjenta określa się mianem trójkąta satysfakcji.
Trójkąt satysfakcji pacjenta jest szczególnie istotny w przypadku wszystkich placówek medycznych, które rywalizują między sobą o pacjenta. Eksperci podzielili ich potrzeby na trzy grupy – zaspokojenie każdej z nich wpływa na zadowolenie pacjenta z udzielonych usług, a także jego lojalność względem konkretnego gabinetu.
1. Potrzeby merytoryczne
Określa się je jako jakość dostępnych dla pacjenta produktów i usług, ich ceny oraz możliwość wyboru. Do potrzeb merytorycznych zalicza się więc:
• fachowa wiedza i profesjonalne podejście personelu,
• informowanie o planowanym leczeniu,
• możliwość wyboru między usługami o różnych cenach, dostosowanych do indywidualnych możliwości finansowych,
• zastosowanie skutecznych i nowoczesnych metod leczenia.
2. Potrzeby proceduralne
Pod pojęciem tym rozumie się sposób i czas, w jakim są spełniane oczekiwania danego pacjenta. Wśród potrzeb proceduralnych można wyróżnić:
• łatwość kontaktu (osobistego, telefonicznego, mailowego) z kliniką,
• przestrzeganie przez personel terminu wizyt (punktualność, brak nagłego odwołania wizyty),
• ustalanie możliwie jak najszybszych termin wizyt,
• dopasowanie ich do możliwości czasowych pacjenta,
• łatwość dostępu do dokumentacji medycznej.
3. Potrzeby psychologiczne
Mianem tym określa się szereg zachowań, dzięki którym pacjent czuje się zadowolony i obsłużony w należyty sposób. Zalicza się do nich:
• życzliwość i zrozumienie,
• okazanie zainteresowania problemami pacjenta,
• realna troska o jego zdrowie,
• odnoszenie się do pacjentów w sposób kulturalny,
• drobne życzliwe gesty (zaproponowanie wody, wskazanie szatni czy miejsca w poczekalni).
Asystentka stomatologiczna może – a nawet powinna – stosować w swojej pracy wszystkie powyższe elementy. Z jednej strony sprzyja to postrzeganiu gabinetu jako miejsca profesjonalnego, a z drugiej – daje osobistą satysfakcję z wykonywanych obowiązków.
Stomatologia się zmienia. Nowoczesne technologie, zaawansowane rozwiązania i znakomite znieczulenia sprawiają, że legendarny „strach przed dentystą” stał się już tylko wspomnieniem. A czy są wśród nas tacy, którzy wciąż boją się wizyty u stomatologa? Sprawdzaliśmy to na ulicach Łodzi.
AF
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W 2024 roku pracownicy związani z branżą stomatologiczną nie powinni narzekać na brak ofert pracy dla siebie. Dentyści różnych specjalizacji, higienistki i asystentki stomatologiczne to personel poszukiwany w wielu częściach kraju. Jeśli szukasz zatr...
Poseł Konrad Frysztak zwrócił się do ministerstwa zdrowia z pytaniem, na jakim etapie jest ustawa regulująca zawody medyczne, w tym asystentki stomatologicznej, higienistki stomatologicznej oraz technika dentystycznego. W połowie 2021 r. poseł Konra...
Jakie trudności - z punktu widzenia asystentki stomatologicznej - możemy napotkać podczas powtórnego leczenia endodontycznego? Jakie preparaty przygotować do usuwania gutaperki i czym się one charakteryzują? Jakie sprzęty i rozwiązania stosujemy do u...
Ustawa z 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wprowadziła załącznik określający wysokość współczynników pracy oraz grupy zawodowe według kwalifikacji...
Firma Align Technology jest jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już w najbliższą sobotę odbędzie się w Łodzi. Dzięki wsparciu firmy uczestniczki ASYSDENTU będą mogły wysłuchać wykładu i wziąć udział w warsztacie dotyczącym ska...
Dostępne badania naukowe potwierdzają słuszność prób łączenia leczenia stomatologicznego i ogólnomedycznego dla dobra pacjentów. Pierwszy krok w tym kierunku został podjęty przez Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco (UCSF), gdzie dokumentację me...
Zgodnie z doniesieniami serwisu internetowego „Courier Times”, w stanie Pensylwania aresztowano kobietę, która podawała się za wykwalifikowaną asystentkę stomatologiczną. Deklarując posiadanie licencji asysty z rozszerzonym zakresem obowiązków, wykon...
W Stanach Zjednoczonych wprowadzane są różne modyfikacje w zawodzie asystentki stomatologicznej. Ze względu na specyfikę tamtejszego systemu prawnego, na samodzielne kroki decydować się mogą nie tylko władze federalne, ale również stanowe. W niektóry...
Dyrektor zakładu karnego w Iławie ogłosił konkursy ofert dotyczące udzielania świadczeń stomatologicznych przez lekarza dentystę oraz asystentkę stomatologiczną dla osób pozbawionych wolności. Czas pracy ma wynosić 50 godzin miesięcznie. Jak czytamy...
Z różnego rodzaju badań naukowych wynika, że stres nieodłącznie wiąże się z pracą lekarza dentysty - odczuwa go bowiem nawet 80% stomatologów. O ile w niektórych przypadkach umiarkowany stres może być dla części osób mobilizacją do działania, o tyle ...
Zawody asystentki stomatologicznej i pracownika laboratorium dentystycznego zostały pod koniec 2022 roku dopisane do kanadyjskiego programu Federal Skilled Worker (FSW). Oznacza to, że wykonujące je osoby (także z Polski) będą miały ułatwiony dostęp ...