Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca asysty
Higiena stomatologiczna
Edukacja
Wokół gabinetu
Warto wiedzieć
Asysdent2

Procedura higienicznego mycia rąk – kluczowa dla asystentek

0 Komentarze | Publikacja:
Poleć artykuł Drukuj artykuł Wielkość czcionki - +
Procedura higienicznego mycia rąk – kluczowa dla asystentek

Procedura higienicznego mycia rąk – kluczowa dla asystentek

Przestrzeganie zasad higienicznego mycia rąk przez asystentki stomatologiczne ma kluczowe znacznie zarówno dla ich osobistego zdrowia, jak i w profilaktyce pozabiegowych zakażeń pacjentów.

Osoby pracujące w szeroko rozumianej służbie zdrowia – w tym również w gabinetach stomatologicznych – stanowią dla pacjentów dość duże zagrożenie epidemiologiczne ze względu na specyficzne miejsce pracy oraz częste kontakty z różnymi pacjentami. Dlatego asystentki stomatologiczne, zarówno ze względu na bezpieczeństwo pacjentów, jak i swoje własne, powinny zwracać szczególną uwagę na higieniczne mycie rąk w trakcie pracy.

Przez dłonie i ręce mogą być przenoszone rozmaite szkodliwe drobnoustroje: gronkowiec, pałeczki Salmonelli, jaja tasiemca i owsika, rotawirusy, norowirusy, wirusy grypy oraz wiele innych. Na każdym centymetrze kwadratowym dłoni znajduje się od 40 tys. do 5 mln bakterii. Według Światowej Organizacji Zdrowia, 69% zakażeń przewodu pokarmowego jest skutkiem przenoszenia zarazków przez zanieczyszczone ręce – myjąc je regularnie, można zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia o blisko 50%.

Asystentki stomatologiczne powinny mieć szczególną świadomość tych zagrożeń oraz przestrzegać procedur higienicznego mycia i pielęgnacji rąk. W trakcie wykonywania obowiązków asystentki nie powinny nosić biżuterii, a zwłaszcza pierścionków, obrączek, zegarków i bransoletek. Paznokcie powinny być czyste, krótko obcięte i niepomalowane. Pomagając lekarzowi dentyście asystentki stomatologiczne muszą również nosić rękawiczki ochronne.

Higieniczne mycie rąk – z użyciem dozownika łokciowego oraz specjalistycznych preparatów myjących oraz dezynfekujących – powinno być wykonane przed przystąpieniem do pracy, przed i po każdym zabiegu, po każdej zmianie rękawiczek oraz po zakończeniu pracy. Preparaty należy rozprowadzić na skórze, zwilżyć wodą i myć ręce przez 30-60 sekund, a następnie spłukać i osuszyć ręce papierowym ręcznikiem. Za wprowadzenie procedur oraz nadzór nad ich przestrzeganiem odpowiada lekarz dentysta lub wyznaczony i przeszkolony do tego celu pracownik.

AF
Fot. US Department of Agriculture, flickr.com (CC-by-SA)


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dezynfekcja obrotowych narzędzi - Dentonet.pl
Zasady mycia i dezynfekcji narzędzi obrotowych w gabinecie Asysta

Każda asystentka i higienistka stomatologiczna podczas wykonywania codziennych obowiązków ma styczność z narzędziami obrotowymi, takimi jak wiertła, frezy kostne czy narzędzia ścierne polerujące. Dlatego ważne jest przestrzeganie procedur ich prawidł...

zapobieganie zakażeniom - Dentonet.pl
Ryzyko zakażeń pod kontrolą - zasady dla asysty i higienistek Asysta

Amerykańskie służby przypomniały dentystom, asystentkom i higienistkom stomatologicznym pięć zasad, których przestrzeganie znacznie zmniejsza ryzyko zakażeń w gabinecie.Pracownicy gabinetów stomatologicznych oraz leczeni w nich pacjenci są narażeni n...

mycie rąk - Dentonet.pl
Temperatura wody bez wpływu na skuteczność mycia rąk Asysta

Naukowcy z Uniwersytetu w Rutgers udowodnili, że temperatura wody nie ma wpływu na skuteczność mycia rąk.Zgodnie ze powszechnie panującymi opiniami, aby mycie rąk było skuteczne i usuwało z powierzchni skóry jak największą ilość drobnoustrojów, powin...

ROZWIŃ WIĘCEJ
wirus HIV - Dentonet.pl
Wirus HIV w gabinecie – w jaki sposób uniknąć zakażenia? Asysta

Wirus HIV to jedno z największych zagrożeń, na które narażone są asystentki i higienistki stomatologiczne w swojej pracy. Wystarczy jednak przestrzegać kilku zasad, aby znacznie zmniejszyć ryzyko zakażenia nie tylko wirusem HIV, ale również innymi wi...

Tipsy - Dentonet.pl
Czy asystentka stomatologiczna może nosić tipsy? Asysta

O tym, że asystentki i higienistki stomatologiczne w miejscu pracy są zobowiązane do noszenia odpowiedniej odzieży i obuwia roboczego, wiadomo powszechnie. Co jednak, jeśli asystentka lubi długie tipsy albo biżuterię w postaci zegarka lub pierścionkó...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Musisz być zalogowany aby komentować | Zaloguj się lub zarejestruj. | Każdy komentarz zostanie poddany moderacji

Od (imię)
Do (e-mail)
Temat
Treść
255

Wiadomość e-mail została pomyślnie przesłana na adres