Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie?
Utrzymywać kontakt z pacjentami w czasie epidemii czy nie?
Większość polskich stomatologów od przeszło tygodnia, ze znanych wszystkim powodów, zaprzestała przyjmowania pacjentów. Może jednak niektórzy zastanawiają się, czy poddać się temu ogólnonarodowemu „zamrożeniu” relacji, czy też, na ile to możliwe, pozostać w kontakcie ze swoimi pacjentami.
Jeśli sądzą Państwo, że wraz z każdym dniem „przymusowego bezrobocia” tracicie kolejnego pacjenta, który już do Was nie wróci – raczej nie powinniście mieć przesadnych obaw. Zapewniam, znajdą się tacy, którzy o Was często myślą – zwłaszcza ci, którzy właśnie odczuwają dyskretne (póki co) dolegliwości bólowe. Poza tym wychowaliście sobie gromadkę wiernych i świadomych pacjentów, którzy wiedzą, że wizyta u dentysty to coś, z czym się nie dyskutuje.
Niemniej wiemy, że większość pacjentów pojawia się raz na pół roku, inni raz na rok, jeszcze inni ze stałą regularnością: dokładnie wtedy, gdy ich coś zaboli. Z takimi pacjentami trudno być w kontakcie.
Niemniej, odpowiadając na pytanie zadane w tytule, odpowiadam: tak, warto utrzymywać kontakt.
Choćby z dwóch podstawowych powodów. Po pierwsze, Państwa absencja w pracy oznacza uszczuplenie lub zupełny brak dochodów. Żeby wyjść na prostą, po powrocie do pracy będziecie potrzebowali pacjentów, i to bardziej niż do tej pory. Po drugie, jakiś odsetek pacjentów może do Was po opanowaniu epidemii nie wrócić – także z powodów finansowych: co najmniej kilku branżom (np. turystyka, hotelarstwo, gastronomia) grozi zapaść, a wtedy opłacenie raty kredytu okaże się znacznie pilniejsze niż poprawa estetyki uśmiechu.
A jeśli się kontaktować, to jak zrobić to, by nie wyjść na osobę natrętną czy zdesperowaną?
Wykorzystujmy do tego naturalne okazje: za dwa tygodnie będziemy obchodzić Święta Wielkanocne, w tym roku pewnie inne, niekoniecznie gromadzące całe wielopokoleniowe rodziny przy jednym stole. To jedna z najlepszych okazji w roku, by złożyć życzenia, a zarazem o sobie przypomnieć. Nie trzeba przy tym dzwonić do pacjentów, wystarczy droga SMS-owa. Ale, uwaga, jak ognia wystrzegajmy się koszmarnych rymowanek o zajączkach i barankach, napiszmy coś od siebie. Nawet jeśli nie robili Państwo tego wcześniej, wysłanie życzeń zdrowia i pogody ducha do pacjentów, z których wielu ciężko znosi izolację i mierzy się z obawami o przyszłość swoją czy bliskich, nie będzie niczym nienaturalnym czy niestosownym.
Social media… wcześniej nie było na nie czasu? Może teraz jest ku temu okazja, by w nich zaistnieć? Tym bardziej, że wielu Państwa pacjentów już tam od dawna jest, i wcale nie będzie trudno ich tam znaleźć i zaprosić do kontaktu. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę i zakładać bloga, vloga czy strony internetowej – kontakt przez Facebooka czy Instagram i dyskretne przypominanie o swojej obecności (np. przez polubienie lub skomentowanie posta – od czasu do czasu) pozwoli utrzymać kontakt.
I ostatnia rzecz: wcześniej czy później wrócą Państwo do gabinetu – do swojej pracy, swojej pasji, źródła zarobku. Ale czy również do swoich pacjentów? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Czy mając prenumeratę czasopisma stomatologicznego zdarzyło się Państwu kiedyś o niej zapomnieć, gdy czas subskrypcji już minął? No właśnie, gdyby nie telefon z redakcji, może nawet nie zauważylibyście, że kolejny numer nie został do Was wysłany. Państwa pacjent również może nie wrócić – o ile nie dowie się od Was, że gabinet wznosił działalność. Nie trzeba fajerwerków, uroczystego otwierania, wystarczy informacja, że praktyka znów działa i ponownie zaprasza wszystkich pacjentów.
T.H.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Uprawnienia higienistki można nabyć już po ukończeniu dwuletniej szkoły policealnej. Nie jest to wykształcenie wystarczające do samodzielnej pracy z pacjentami i nie pozwala prawidłowo zaplanować zabiegów z uwzględnieniem ich stanu zdrowia – pisze ...
Smile Direct Club (SDC) – założona w 2014 roku największa z firm oferujących przez internet clear alignery – zaprzestała swojej działalności, także na Wyspach Brytyjskich. Mimo że przed oferowanym przez nią „leczeniem” – bez wsparcia i kontroli ze st...
Ze wszystkich chorób Polacy najbardziej boją się nowotworów, dlatego gdyby istniała skuteczna szczepionka przeciw chorobom nowotworowym, zdecydowana większość badanych chciałaby z niej skorzystać – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie...
Zmiany demograficzne zachodzące w polskim społeczeństwie sprawiają, że do gabinetów stomatologicznych zgłasza się coraz więcej pacjentów w podeszłym wieku. Jakie są największe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się lekarze dentyści w kontekście opieki...
– W trakcie leczenia ortodontycznego pacjentów rosnących warto rozmawiać z nimi nie tylko jak z dziećmi, ale po prostu jak z pacjentami. Należy wytłumaczyć im kwestie ich wady zgryzu, powiedzieć dlaczego ją leczymy i pokazać, co może się stać, gdy ni...
Przeziębienie, ból brzucha, gorączka, ból zęba. Choroba nie wybiera. Możesz poczuć się gorzej w nocy, w weekend lub w czasie świąt. Gdzie wówczas skorzystasz z pomocy medycznej? Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak p...
Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Western Australia wynika, że dentyści nie wiedzą, w jaki sposób pracować ze specyficzną i wymagającą grupą pacjentów, jakimi są osoby niedosłyszące i niesłyszące. Według Światowej Organizacji...
W środę 8 lutego 2023 roku o godzinie 19:30 zapraszamy do wzięcia udziału w pierwszym w nowym roku webinarze z serii iTeroTM Digital Excellence. Dzięki udziałowi w tym wydarzeniu uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób umiejętnie wykorzystywać atuty i...
Palenie tytoniu przez kobiety w ciąży może mieć potencjalny związek z zaburzeniami rozwoju uzębienia u dzieci, łącznie z występowaniem MIH, defektów szkliwa i hipodoncji – wynika z przeglądu systematycznego naukowców z The University of Sydney School...