Umiejętność aktywnego słuchania to klucz do trwałej relacji z pacjentem, cz. 1
Umiejętność aktywnego słuchania to klucz do trwałej relacji z pacjentem, cz. 1
Nikt z nas nie lubi być traktowany przedmiotowo – ani w rodzinie, ani w pracy, ani tym bardziej w gabinecie lekarza, czy stomatologa. Lubimy, gdy inni zwracają uwagę na to, co czujemy, jak się czujemy, co mamy do powiedzenia. Jeśli ktoś nas uważnie słucha – czujemy się przyjęci i ważni. Podobnie jest z pacjentami, którzy poza tym, że są ludźmi z krwi i kości, są też ludźmi, którzy po prostu cierpią. I choć ból zęba to nie śmiertelna choroba – z pewnością nie jest to sytuacja komfortowa dla człowieka, który do nas przychodzi. Dlatego podejście do niego jest niezwykle ważne – jak będziemy do niego mówić, jak się będziemy do niego zwracać i – co najważniejsze – czy będziemy potrafili go wysłuchać. Uważne słuchanie jest też związane z empatią i współczuciem, bo dzięki temu próbujemy zrozumieć problem pacjenta i jego oczekiwania wobec nas. Jeśli te oczekiwania trafnie zdiagnozujemy – łatwiej będzie nam je zaspokoić i utrzymać z pacjentem trwałą relację.
Jeśli lekarz słucha uważnie swego pacjenta, jest to oznaką jego zaangażowania i zainteresowania drugim człowiekiem. Z kolei bycie wysłuchanym to jedna z podstawowych potrzeb psychicznych pacjenta.
W tej części artykułu przedstawimy problemy, które możemy mieć z efektywnym słuchaniem:
1. Porównywanie – ma miejsce wtedy, gdy podczas słuchania porównujemy człowieka do innych przypadków, z którymi się spotkaliśmy. Nie dostrzegamy indywidualności tej osoby i nie bierzemy pod uwagę, że ma on własną, niepowtarzalną historię – i życia, i choroby. Przez to nie zadajemy dodatkowych pytań i tracimy wiele cennych, znaczących informacji.
2. Domyślanie się – czyli próba czytania w myślach drugiej osoby. W efekcie często dochodzi do nadinterpretacji tego, co ktoś ma na myśli – sami to sobie nadpisujemy. Np. kiedy pacjent nie jest zdecydowany na leczenie i zaczyna z nami rozmawiać wymijająco, możemy od razu „domyśleć się”, że widocznie nie ma pieniędzy. Wtedy nasze zachowanie wobec niego w wyczuwalny sposób się zmienia (bo możemy czuć się zniechęceni, wyjść z założenia, że nie ma sensu go dalej przekonywać), a pacjent z kolei zareaguje na naszą zmianę zachowania… A powód jego niezdecydowania może być zupełnie inny. Nie dowiemy się jaki, jeśli nie dopytamy o szczegóły i nie wysłuchamy człowieka do końca.
3. Przygotowywanie odpowiedzi – wówczas skupiamy się na tym, co sami chcemy powiedzieć, a nie na tym, co ktoś chce powiedzieć. Nawet jeśli będziemy się starali wyglądać na słuchających – pacjent szybko wyczuje, że nie jesteśmy nim zainteresowani, a nasza relacja z nim jest jedynie powierzchowna.
4. Osądzanie – to sytuacja, gdy od razu przyczepiamy komuś etykietkę i wydaje nam się, że wiemy o kimś wystarczająco dużo. Wówczas nie słuchamy drugiego człowieka, bo po co, skoro wiemy lepiej?
5. Skojarzenia – pojawiają się wtedy, gdy nie jesteśmy w najlepszej kondycji, np. jesteśmy zmęczeni. Np. pacjent mówi, że dawno nie był u dentysty, a my myślimy, że dawno nie byliśmy u okulisty… Na koniec rozmowy uświadamiamy sobie, że połowa informacji nam umknęła.
6. Udzielanie rad zanim wysłuchamy człowieka do końca – wówczas poczuje się on bardziej zanegowany niż wysłuchany. Szczególnie, że jeśli nie zbierzemy pełnego „pakietu” informacji od pacjenta – raczej nie udzielimy celnej rady.
7. Sprzeciwianie się – ma miejsce, gdy nie do końca przyjmujemy, że jest tak, jak pacjent mówi, np. „Trudno uwierzyć, że nie był pan tak długo u dentysty”, „To niemożliwe, że aż tak pana boli”.
8. Zjednywanie – kiedy lekarz stara się za wszelką cenę zjednać pacjenta – bardziej koncentruje się na tym, jak wypadnie niż na nim. Wtedy z kolei zgadza się ze wszystkim co pacjent mówi i we wszystkim mu potakuje.
Wymienione zakłócenia w aktywnym słuchaniu powodują, że nie jesteśmy w stanie do końca zrozumieć potrzeb pacjenta i ich spełnić. Wbrew pozorom słuchanie nie polega na milczeniu, ale dobraniu odpowiednich narzędzi, by poznać i zrozumieć drugiego człowieka.
W kolejnej części artykułu napiszemy, co pomaga aktywnie słuchać.
Zachęcamy także do przeczytania:
"Umiejętność aktywnego słuchania, cz. 2"
Źródło:
Mariusz Oboda „Psychologia komunikacji w gabinecie stomatologicznym”.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
W codziennej pracy w gabinecie stomatologicznym liczą się nie tylko kompetencje kliniczne, ale także komunikacja z pacjentem. Umiejętność empatycznego słuchania to nieodzowny element pracy higienistek i asystentek stomatologicznych, który przekłada s...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
„Okluzja – klucz do sukcesu w rehabilitacji protetycznej?” – tak brzmi hasło przewodnie 47. Kongresu Europejskiego Towarzystwa Protetycznego, który odbędzie się w dniach 19-21 września 2024 r. w Białymstoku. Czy jednak praktykujący lekarze dentyści, ...
Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...
Szczotkowanie zębów dwa lub więcej razy dziennie może znacząco poprawić umiejętność radzenia sobie ze stresem i przeciwnościami losu u dzieci w wieku szkolnym, zwłaszcza tych pochodzących z mniej zamożnych rodzin. To wniosek płynący z badania japońsk...
Dbałość o zdrowie jamy ustnej obejmuje nie tylko prawidłową higienę oraz zbilansowaną, pełnowartościową dietę. Bardzo ważną rolę w zapobieganiu chorobom jamy ustnej (a niekiedy również ich leczeniu) odgrywają profesjonalne zabiegi higienizacyjne, w t...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...