Szybsze i prostsze odszkodowania za błędy medyczne
Szybsze i prostsze odszkodowania za błędy medyczne
Spis treści
Dzięki nowelizacji przepisów, które weszły w życie 6 września br. łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie za błędy medyczne. Zamiast batalii sądowych będą się odbywać postępowania administracyjne prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta. Decyzja zostanie wydana w ciągu trzech miesięcy, a podstawą do wszczęcia postępowania będzie wniosek złożony przez poszkodowanego lub jego rodzinę do RPP. Nie będzie także orzekania o winie szpitala czy lekarzy, co może zmniejszyć obawy personelu medycznego przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych. W dłuższej perspektywie powinno to wpłynąć na mniejszą liczbę błędów medycznych.
W 2019 r. do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 86 tys. zgłoszeń pacjentów oraz osób bliskich. W 2021 r. było ich niemal 164 tys. RPP prowadził około 2,7 tys. postępowań wyjaśniających w sprawach indywidualnych, z czego ponad 2,2 tys. na podstawie złożonych wniosków, a 469 z własnej inicjatywy. Jednocześnie prokuratury wszczęły w 2021 r. ponad 1,7 tys. spraw, a skierowaniem aktu oskarżenia zakończyło się 216 z nich.
– Do tej pory pacjenci, aby móc uzyskać odszkodowanie, musieli dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej, co oznaczało wieloletnie i bardzo kosztowne procesy. Ustawa to zmienia i wprowadza szybką ścieżkę. W ciągu trzech miesięcy będzie można otrzymać należną kwotę odszkodowania, składając wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes sprawujący tę funkcję Bartłomiej Chmielowiec.
Czym jest Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych?
Wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, przy tej instytucji zaczął swoją działalność Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. To z niego będą wypłacane rekompensaty, np. za uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia, zakażenie w szpitalu lub śmierć pacjenta na skutek błędu lekarskiego czy zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego. To rozwiązanie znacząco ułatwi dochodzenie roszczeń związanych z leczeniem.
Postępowanie w zakresie przyznania świadczenia kompensacyjnego będzie prowadzone w dwuinstancyjnym trybie administracyjnym. Całe postępowanie będzie prowadzone pozasądowo. Wystarczy złożyć wniosek, na którego rozpatrzenie RPP będzie miał trzy miesiące. Wniosek można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zdarzeniu, jednak nie później niż w ciągu trzech lat od daty zdarzenia.
– Opłata za ten wniosek będzie wynosiła tylko 300 zł i w przypadku przyznania odszkodowania zostanie zwrócona. Pacjent nie będzie musiał korzystać z pomocy profesjonalisty, sam wniosek będzie bardzo prosty, a całą procedurę przeprowadzi Rzecznik Praw Pacjenta i przy wsparciu ekspertów oceni, czy doszło do błędu medycznego. A jeśli tak, pacjent będzie mógł liczyć na odszkodowanie w adekwatnej wysokości, w jakiej są przyznawane kwoty odszkodowań w procesach sądowych – tłumaczy Bartłomiej Chmielowiec w wywiadzie zarejestrowanym podczas XXXII Forum Ekonomicznym w Karpaczu.
Co istotne, uzyskanie świadczenia nie wymaga udowodnienia winy placówki medycznej. Warunkiem pozytywnej decyzji jest stwierdzenie, że doszło do zdarzenia, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć.
Nawet do 200 tys. zł rekompensaty
Wysokość świadczenia kompensacyjnego w związku z jednym zdarzeniem medycznym wyniesie w przypadku zakażenia biologicznym czynnikiem chorobotwórczym lub uszkodzenia ciała czy rozstroju zdrowia od 2 do 200 tys. zł. W przypadku śmierci pacjenta odszkodowanie dla jego rodziny wyniesie od 20 tys. do 100 tys. zł.
– To bardzo ważne zmiany dla wszystkich z systemu ochrony zdrowia. Oczywiście najważniejszy jest pacjent i to dla niego są te zmiany, aby mógł otrzymać szybko odszkodowanie. Ale ustawa mówi również o tym, że za każdym razem, kiedy rzecznik stwierdzi, że doszło do błędu medycznego, placówka medyczna zostanie poinformowana, co należy poprawić, aby do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości – zauważa rzecznik.
Rozwiązania systemu no-fault
Ustawa wprowadza rozwiązania systemu no-fault. Dzięki temu personel medyczny będzie miał mniejszą obawę przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych, co powinno skutkować mniejszą liczbą błędów medycznych w przyszłości. W krajach skandynawskich skupianie się na wyciąganiu wniosków ze zgłoszonych nieprawidłowości przekłada się na konkretne korzyści dla chorych. W ten sposób można uniknąć nawet polowy ciężkich zdarzeń niepożądanych.
– Placówki medyczne, współpracując z Rzecznikiem Praw Pacjenta i udzielając mu stosownych wyjaśnień, gwarantują sobie, że nie będą musiały uczestniczyć w procesie sądowym. Wypłata nastąpi z budżetu państwa – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec. – Współpraca z rzecznikiem ma skutkować w przyszłości tym, że tych błędów medycznych będzie mniej, bo za każdym razem wskaże on placówce, co należy zmienić, aby do takich sytuacji, często tragicznych, nie dochodziło w przyszłości, aby pacjent w placówce czuł się i był bezpieczny – dodaje.
Fundusz Kompensacyjny obejmie zdarzenia, które wystąpią po wejściu w życie ustawy, a także zdarzenia wcześniejsze, jeżeli pacjent dowiedział się o szkodzie po 6 września br.
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://biznes.newseria.pl
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Niewłaściwe przygotowanie kanału do wprowadzenia pilników maszynowych, nieodpowiednie płukanie kanału, brak kontroli nad tym, ile razy dane narzędzie było używane i sterylizowane – to najczęstsze błędy, które mogą prowadzić do łamania narzędzi w kana...
Jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie prawniczym „Legal Intelligencer”, dentystka ze stanu Pensylwania musi zapłacić 11 mln dolarów za zaniedbanie w badaniu owrzodzenia języka u pacjentki, które okazało się zmianą nowotworową, a także za pr...
Zbyt długie i zbyt intensywne szczotkowanie zębów przy użyciu past wybielających o silnym działaniu ścierającym, zakup w Internecie niesprawdzonych produktów do wybielania, nieprzestrzeganie zaleceń producentów dotyczących używania środków wybielając...
Zbliżamy się do końca mini-serii webinarów, składającej się z trzech prezentacji. Przed nami ostatnia jej odsłona – webinar pt. „Cyfrowy dentysta: Złożone przypadki stają się prostsze”. Tym razem dowiesz się, jak digitalizacja praktyki przekłada się ...
- Nie spieszmy się - mówi krótko o najczęstszych błędach dotyczących płukania podczas leczenia kanałowego lek. dent. Ewa Dudkiewicz. To właśnie pozorna oszczędność czasu przy płukaniu kanałów ma wpływ na późniejsze efekty leczenia. ...
Rzecznik Praw Pacjenta przyznał już prawie 2,5 mln zł z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Wsparcie finansowe w nowym, pozasądowym trybie otrzymało 42 poszkodowanych. Jedna z ostatnich decyzji to przekazanie poszkodowanemu pacjentowi najwyż...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Jak donoszą amerykańskie media, ława przysięgłych zadecydowała o przyznaniu kwoty 4,3 mln dolarów odszkodowania mieszkańcowi Las Vegas, który twierdził, że odmówiono mu odpowiedniego leczenia stomatologicznego podczas odbywania kary w stanowym zakład...
Pobieżne przekazywanie pacjentowi informacji, stosowanie zbyt specjalistycznej nomenklatury, nieuwzględnianie czynników ekonomicznych przy rekomendowaniu pacjentowi konkretnych produktów – to najczęstsze błędy popełniane przez higienistki stomatologi...
Niewystarczająca znajomość anatomii radiologicznej, skupianie się tylko na niektórych zmianach zamiast na całościowym obrazie, nadmierne poleganie na zdjęciach pantomograficznych – to, według prof. dr hab. n. med. Ingrid Różyło-Kalinowskiej, najczęst...
Na początku września wejdzie w życie nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którą pacjenci będą mogli otrzymać odszkodowania za błędy medyczne na szybkiej ścieżce pozasądowej. Będzie to...