Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak trzeba rozmawiać z pacjentem „antyendodontycznym”?

Publikacja:
Jak trzeba rozmawiać z pacjentem „antyendodontycznym”?

Jak trzeba rozmawiać z pacjentem „antyendodontycznym”?

„Panie doktorze, czy to prawda, że leczenie kanałowe jest groźne dla zdrowia?” – co lekarz dentysta powinien odpowiedzieć pacjentowi na tak postawione pytanie? Tego dowiedzą się uczestnicy sesji „Netflix vs. Evidence Based Dentistry” podczas 3. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej (CEDE 2019, 19-21 września Poznań).

Rzeczywistość stomatologiczna potrafi zaskakiwać. W ciągu kilku miesięcy pojawił się problem,  który jeszcze jakiś czas temu stomatologom trudno byłoby sobie wyobrazić. W jednym z popularnych serwisów internetowych pojawił się film „Root cause”, który – w dużym uproszczeniu – deprecjonuje korzyści z leczenia endodontycznego. Produkcja szybko zyskała fanów na całym świecie. Efekt? Po raz pierwszy w historii mamy do czynienia z tzw. „ruchem antyendodotycznym”. Serial wywołał lawinę oficjalnych stanowisk najważniejszych towarzystw i organizacji dentystycznych na świecie. W Polsce, jako pierwsze zareagowało Polskie Towarzystwo Stomatologiczne i organizatorzy CEDE 2019. Kilkanaście tygodni temu zapowiedziano, że w ramach 3. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej odbędzie się sesja „Netflix vs. Evidence Based Dentistry”.

Uczestnikami panelu będą mikrobiolodzy, socjolodzy, endodonci, implantolodzy, specjaliści stomatologii laserowej. Porozmawiamy o jakości przekazów stomatologicznych w internecie, mikrobiocie kanałów korzeniowych vs ryzyku zachorowania na nowotwór, funkcjonalności zębów leczonych kanałowo. Specjalista radiolog opowie o ocenie morfologii kanałów korzeniowych i jakości leczenia endodontycznego w badaniach CBCT, mikroCT, nanoCT. Nie zapomnimy również o nowoczesnych metodach leczenia próchnicy, poszukamy odpowiedzi na pytanie kiedy leczenie endodontyczne nie jest już postępowaniem z wyboru? Z pewnością przybliżymy wszystkim coraz popularniejszą stomatologię biologiczną. W podsumowaniu podejmiemy dyskusję, która z pewnością będzie żywa i kontrowersyjna – endo czy implant? Wreszcie, nauczymy uczestników jak rozmawiać z pacjentem, który na wstępie kwestionuje leczenie endodontyczne i nie chce się mu poddać – zapowiadają organizatorzy.

– Co trzeci dwunastolatek nie stosuje się do podstawowego wymogu, a więc dwukrotnego szczotkowania zębów. To nie rokuje dobrze – mówi prof. dr hab. Tomasz Konopka, wiceprezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

KRAKDENT artykul 08 04
30-lecie Targów KRAKDENT – tu trzeba być! Lekarz

341 wystawców z Polski i zagranicy, rekordowa liczba nowości produktowych, kilkadziesiąt godzin kursów medycznych, szkoleń i warsztatów, innowacyjne rozwiązania, ekspercka wiedza, Kongres Dental Spaghetti w ramach programu KRAKDENT-edu, Kongres Młody...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Piotr Puchała - Dentonet.pl
Jak rozmawiać z pacjentem o złamanym narzędziu w jego zębie? Lekarz

Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...

Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

kredyt
Kredyt – co to jest i co trzeba o nim wiedzieć? Pacjent

Wielu Polaków nie ma możliwości sfinansowania takich inwestycji, jak kupno mieszkania, budowa domu czy zakup samochodu własnymi środkami – pomocny może wówczas okazać się kredyt. Przed wzięciem kredytu warto jednak dowiedzieć, czym tak naprawdę jest ...

Joanna Juszczyk videonews 2
Długofalowa współpraca z pacjentem – jak ją nawiązać? Asysta

Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...

palenie papierosow3
Jak rozmawiać z pacjentem o nałogu tytoniowym? Asysta

Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...

Macin Szerszen 2
Komunikacja z pacjentem z perspektywy protetyka Lekarz

– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...