Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Publikacja:
Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów

Z pewnością dość istotnym kryterium oceny poziomu polskiej służby zdrowia jest poziom zadowolenia pacjentów. NFZ zamieścił na swojej stronie internetowej dane dotyczące ilości skarg i wniosków, które zostały złożone do rozpatrzenia w III kwartale 2014r. Jak przedstawia się ich obraz?

Do oddziałów NFZ wpłynęło w tym czasie 1 214 skarg. 1 148 skargi wpłynęły do oddziałów wojewódzkich, a 66 do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.

Na co żalili się pacjenci?
1. Na naruszanie ich praw odnośnie udzielania świadczeń medycznych przez świadczeniodawców, którzy mają podpisane umowy z NFZ.
2. Na zbyt powolne lub zbyt biurokratyczne załatwianie spraw.
3. Na zaniedbania lub niedbałe wykonywanie obowiązków przez pracowników NFZ.

1030 skarg wniesiono na świadczeniodawców. Dotyczyły one dostępności do świadczeń i ich jakości.
NFZ za uzasadnione uznał skargi odnośnie:
– opłat pobieranych za świadczenia medyczne,
– odmów świadczenia usług medycznych,
– zbyt długiego czasu oczekiwania na takie świadczenia,
– organizacji pracy (m.in. niedopilnowania harmonogramu świadczenia usług medycznych). 

Co więcej – niezadowolenie pacjentów dotyczy także działalności NFZ. Z tego tytułu wpłynęły 184 skargi. Na co pacjenci zareagowali negatywnie?
1. Na zachowanie pracowników.
2. Na zbyt długi czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do ZIP.
3. Na kwestie dotyczące skierowań na leczenie uzdrowiskowe.

NFZ
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

komunikacja1
RPP przypomina o prawie pacjenta do informacji Lekarz

– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...

leczenie raka1
UK: leczenie 0,5 mln pacjentów z rakiem opóźnione Lekarz

Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zapisy na specjalizacje
Zakończył się etap składania wniosków na specjalizacje Lekarz

2 października zakończył się etap składania wniosków na specjalizacje lekarskie w ramach jesiennej rekrutacji. Urzędy wojewódzkie rozpoczęły już ocenę formalną wniosków, przyporządkowanie procentowej liczby punktów oraz potwierdzanie poprawności dany...

higiena rąk - Dentonet.pl
Więcej skarg na poziom higieny w gabinetach NHS Asysta

Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...

niepelnosprawni
Dentyści wspólnie dla pacjentów z niepełnosprawnościami Lekarz

Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...

zdrowie
Dlaczego ludzie unikają informacji o swoim zdrowiu? Lekarz

Wczesne rozpoznanie chorób ma w wielu przypadkach kluczowe znaczenie dla skutecznego leczenia. Mimo to statystycznie co trzecia osoba unika informacji dotyczących własnego stanu zdrowia. Dlaczego tak się dzieje, zbadali naukowcy z Instytutu Maxa Plan...

stomatologia NHS4
UK: 13 mln pacjentów ma trudności z dostępem do dentysty Lekarz

Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...

leki
Jak usprawnić przepływ informacji o brakach leków? Lekarz

Na początku stycznia w siedzibie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego odbyło się spotkanie poświęcone tematowi przepływu informacji o utrudnionej dostępności leków. Prof. Krzysztof J. Filipiak - przewodniczący zespołu ds. polityki lekowej i farmako...

komunikacja z pacjentem
Jak pacjent może upoważnić do udzielania informacji innej osobie? Lekarz

Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...

stomatologia NHS
UK: rośnie liczba skarg pacjentów na stomatologię NHS Lekarz

W Wielkiej Brytanii o dwie trzecie wzrosła liczba skarg dotyczących leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Najważniejszym powodem niezadowolenia jest to, że pacjenci nadal borykają się z trudnościami z dostępem do dentyst...