Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Powikłania po skalingu a roszczenia wobec higienistki

Publikacja:
Powikłania po skalingu a roszczenia wobec higienistki

Powikłania po skalingu a roszczenia wobec higienistki

Każda higienistka stomatologiczna prowadząca własny gabinet higieny musi mieć świadomość, że – podobnie jak lekarz, pielęgniarka, położna czy inna osoba wykonująca zawód medyczny – jest narażona na roszczenia pacjentów, u których mogą pojawić się powikłania przeprowadzonych zabiegów. Dlatego tak ważne jest, by wykupić ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. W swojej ofercie ubezpieczenie dedykowane właśnie higienistkom stomatologicznym posiada firma INTER.

W ostatnich latach w naszym kraju obserwuje się znaczny wzrost liczby pacjentów, którzy uważają, że padli ofiarą błędu medycznego. Jeszcze w 2001 r. przekonanie takie wyrażało jedynie 25% ankietowanych, a już w 2014 r. – 33% badanych.

Co tak naprawdę należy rozumieć pod pojęciem błędu medycznego? Z orzecznictwa sądów wynika, że jest to zaniechanie w zakresie diagnozy i terapii, niezgodne z aktualną wiedzą medyczną. Co ważne, zarzuty pacjentów o popełnienie błędu medycznego mogą dotyczyć nie tylko lekarzy i lekarzy dentystów, ale również pielęgniarek, położnych czy właśnie higienistek stomatologicznych, czyli przedstawicieli wszystkich zawodów, w ramach których świadczy się usługi opieki zdrowotnej. Jeżeli błąd medyczny prowadzi do powikłań w leczeniu czy uszkodzenia ciała pacjenta, osoba poszkodowana może domagać się odszkodowania za poniesioną szkodę, czyli zwrotu kosztów zakupu leków, sprzętu medycznego, rehabilitacji itp. Jeśli pacjent w wyniku błędu medycznego straci możliwość wykonywania pracy – może domagać się czasowej lub stałej renty. Dodatkowo żądać może zadośćuczynienia, które zrekompensuje mu cierpienia fizyczne i psychiczne.

Pacjent oskarżający pracownika medycznego najczęściej dochodzi swoich roszczeń na drodze sądowej – przed sądem cywilnym. W przypadku pracowników medycznych – np. higienistek stomatologicznych – zatrudnionych w placówkach na podstawie umowy o pracę, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy odpowiedzialność cywilną ponosi podmiot leczniczy. Jeśli jednak higienistka stomatologiczna prowadzi własny gabinet lub świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej, to sama odpowiada za ewentualne błędy medyczne i roszczenia pacjentów. W takich sytuacjach kluczowe staje się posiadane odpowiedniego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Najlepiej pokazuje to przykład pani Moniki, która od kilku lat z powodzeniem prowadzi w Trójmieście własny gabinet. Mimo posiadanego doświadczenia zawodowego, popełniła ewidentny błąd medyczny podczas zabiegu skalingu – źle dobrana końcówka do skalera i zły kąt jej ustawienia w stosunku do powierzchni zębowej doprowadziły do uszkodzenia szkliwa zęba i dziąsła pacjenta. Pojawiły się u niego dolegliwości bólowe, zgłosił się do lekarza. Ten wypisał mu tydzień zwolnienia z pracy i nakazał wykupienie leków na gojenie zranionego dziąsła. Pacjent poniósł koszt wizyty lekarskiej, leków, a także – z powodu L4 – utracił część zarobków. Koszty te wyniosły blisko 1000 zł. Kwotę tę w imieniu higienistki wypłaciła pacjentowi firma INTER, ponieważ pani Monika miała wykupione ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej na kwotę 50 tys. euro. Ponadto pacjent otrzymał zadośćuczynienie w wysokości 1000 zł.

Jak widać, dobre ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest nieodzownym elementem prowadzenia własnego gabinetu higieny stomatologicznej. Dzięki takiemu rozwiązaniu higienistka jest zabezpieczona przez płaceniem za ewentualne błędy, które mogą przytrafić się każdemu, z własnej kieszeni.

Materiał zewnętrzny partnera


POWIĄZANE ARTYKUŁY

szczepionka
3,7 mln zł rekompensat za powikłania po szczepieniach Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta podsumował pierwszy rok działalności Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. W tym czasie przyznano łącznie 3,7 mln zł rekompensat dla 187 osób, co daje średnio 20 tys. zł dla pacjenta. Fundusz Kompensacyjny Szczepień ...

agresja wobec dentystow
USA: agresja wobec dentystów większa niż sądzono Lekarz

Szkodliwe komentarze zamieszczane w sieci, groźby sądowe, ale także obelgi słowne czy przemoc fizyczna – z takimi reakcjami pacjentów spotykają się amerykańscy lekarze dentyści. Z badania, opublikowanego jakiś czas temu w „The Journal of the American...

szczepienie
Już 4,4 mln zł rekompensat za powikłania po szczepieniach Lekarz

Już ponad 4,4 mln zł rekompensat za poważne działania niepożądane po przyjęciu szczepionek wypłacono w ramach Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych. Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych został powołany w styczniu 2022 r. w celu zapewni...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Dr Smile
Zarzuty UOKIK wobec firmy Dr Smile. Ponad 100 zgłoszeń od klientów Lekarz

Osoby korzystające z usług Dr Smile mogły mieć utrudniony dostęp do pełnych warunków umowy oraz być poddawane presji w celu natychmiastowego jej podpisania. Spółka mogła także nie wywiązywać się z obowiązku przekazania konsumentom kompletnej treści u...

stomatologia 2
Dentysta odszedł z zawodu z powodu gróźb wobec żony Lekarz

Marc Mallory, lekarz stomatolog praktykujący z mieście Lansing na północy Stanów Zjednoczonych zrezygnował z pracy w zawodzie i przeszedł na wcześniejszą emeryturę. Powodem tej decyzji były groźby kierowane pod adresem jego żony, która jest gubernato...

nowotwory szyi i głowy - Dentonet.pl
Radioterapia u dzieci a powikłania w jamie ustnej Lekarz

Z artykułu opublikowanego w „International Journal of Radiation, Oncology, Biology, Physics” wynika, że osoby, u których w dzieciństwie w leczeniu nowotworu w obszarze głowy i szyi stosowano radioterapię, są w większym stopniu narażone na ryzyko wyst...

agresja wobec medykow
Agresja wobec medyków – są nowe wytyczne prawne Lekarz

Prokurator Generalny przedstawił nowe wytyczne w sprawie postępowań dotyczących przestępstw wobec medyków. To realizacja ustaleń ze spotkań m.in. z lekarzami, pielęgniarkami, ratownikami medycznymi, przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości oraz...

oczekiwania pacjentow
Coraz większe wymagania pacjentów wobec stomatologów Lekarz

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii zmieniają się oczekiwania pacjentów wobec gabinetów stomatologicznych. Najnowsze trendy zbadała w swoim raporcie amerykańska firma Lincoln Financial Group. Współcześni pacjenci oczekują od gabinetów stomatolo...

stomatologia Wielka Brytania
UK: coraz częstsze nadużycia pacjentów wobec dentystów Lekarz

W społeczeństwie brytyjskim wciąż utrzymuje się wysoki poziom frustracji z powodu problemów z dostępem do tańszego leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia. Skutkiem ubocznym tej sytuacji jest między innymi alarmujący poziom niest...

Katarzyna Mocny Pachonska news
Powikłania periodontologiczne leczenia wad zgryzu Lekarz

– Dobrze jest, jeśli przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego skierujemy pacjenta na konsultacje do periodontologa. Oceni on dokładnie fenotyp dziąsła, a to może pomóc wykluczyć późniejsze powikłania – mówi dr n. med. Katarzyna Mocny-Pachońska, sp...

powiklania po COVID
Przeanalizowano najczęstsze powikłania po COVID-19 Lekarz

Kaszel, zmęczenie, kołatanie serca, zaburzenia węchu i smaku, ale też lęk, depresja i bezsenność - to typowe dolegliwości, z jakimi zmaga się część pacjentów po COVID-19. Mogą one pojawiać się także wtedy, gdy chorzy łagodnie przeszli zakażenie koron...