Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym

Publikacja:
Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym

Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym

Seniorzy stanowią szczególną grupę pacjentów gabinetów i klinik stomatologicznych. Niekiedy mają kłopoty ze wzrokiem lub słuchem, trudniej przyswajają otrzymane informacje, mają problemy z poruszaniem się – dlatego wymagają odpowiedniego podejścia ze strony całego zespołu stomatologicznego.

Statystyki Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w latach 2011-2012 gabinet dentystyczny odwiedził jedynie co czwarty starszy Polak, podczas gdy w Europie Zachodniej odsetek ten wynosi aż 80%. Jeśli jednak senior pojawi się już u dentysty, warto wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować czy jak się nim zająć – osoby starsze wymagają bowiem zupełnie innego podejścia niż sprawni i ogólnie zdrowi pacjenci dorośli.

W pierwszej kolejności osoba w podeszłym wieku może potrzebować pomocy w poruszaniu się po klinice, np. wejściu po schodach lub usadzeniu się na fotelu stomatologicznym. Należy pamiętać, że u wielu seniorów pojawiają się ograniczenia w sprawności ruchowej, więc personel gabinetu powinien zadbać o to, aby pacjent w bezpieczny sposób wszedł do środka i z niego wyszedł. Dodatkowo, odrobina troski i życzliwości sprawi, że chętniej podda się on nieraz trudnemu leczeniu stomatologicznemu oraz wpłynie na pozytywną ocenę zarówno kliniki, jak i jej personelu.

Mając na względzie wcześniej wspominane ograniczenia sprawności ruchowej, należy zwracać uwagę na proponowane seniorom środki do higieny jamy ustnej czy metody i techniki dbania o zęby, dziąsła czy nawet protezę zębową. W pewnym wieku wykonywanie niektórych czynności higienizacyjnych staje się dla seniorów po prostu niemożliwe do wykonania pod względem manualnym, a nieudane próby stają się przyczyną niepotrzebnych nerwów i stresu.

Bardzo istotny aspekt to także forma komunikowania się z seniorem w gabinecie stomatologicznym. Choć wydawać się to może banalne, wiele osób starszych ma duże problemy ze wzrokiem czy słuchem, więc rozmawiając z nimi należy mówić nieco głośniej i wyraźniej niż zazwyczaj, a wszystkie zalecenia zapisywać dużymi, czytelnymi literami. Ogólnie, zapisywanie zaleceń dotyczących np. prawidłowej higieny protezy zębowej czy terminu kolejnej wizyty to bardzo dobre rozwiązanie. Pacjent może bowiem w każdej chwili sięgnąć po notatkę i przypomnieć sobie potrzebne informacje.

Właściwe podejście do pacjenta – w zależności od jego wieku, ogólnego stanu zdrowia i potrzeb – to wizytówka każdego gabinetu stomatologicznego. A nie ma lepszego sposobu na zachęcanie seniorów do regularnych wizyt u dentysty, niż profesjonalna opieka i życzliwość.

„Zdrowy uśmiech w 2 minuty” – to tytuł akcji profilaktycznej skierowanej do seniorów. Zdaniem jej organizatorów, lekarze dentyści nie poświęcają odpowiednio dużo czasu na rozmowę z seniorami dotyczącą higieny jamy ustnej, higieny protezy, ubytków zębowych czy nawet zagrożeń związanych ze stanami zapalnymi czy nowotworowymi w jamie ustnej.

AF

Fot. pexels.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Haleon webinar
Pacjent wysoko wrażliwy w gabinecie stomatologicznym [webinar] Asysta

Do każdego gabinetu stomatologicznego zgłosić się może osoba wysoko wrażliwa, czyli taka, która odbiera bodźce z otoczenia bardziej intensywnie niż inni. Jak postępować z takim pacjentem? Dlaczego potrzebuje on szczególnego wsparcia? Tego będzie możn...

webinar Philips protetyka 1
Pacjent protetyczny w gabinecie higieny – weź udział w webinarze! Asysta

Opieka nad pacjentami protetycznymi to codzienność w pracy wszystkich członków zespołu stomatologicznego, nie wyłączając higienistek. Właśnie temu zagadnieniu poświęcony będzie webinar "Pacjent protetyczny w gabinecie higieny" organizowany przez mark...

pacjent z demencja
Pacjent z demencją w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent maloletni
Pacjent małoletni w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

oszustwa podatkowe
USA: „kreatywna księgowość” w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...

dentofobia 2
Ratunku, dentofob w gabinecie stomatologicznym! Cz. 2 Asysta

Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...

Michal Sobczak video
Mały pacjent w gabinecie i zabiegi stomatologii zachowawczej Lekarz

Jak zacząć leczenie stomatologiczne dziecka, które nie wykazuje gotowości do współpracy z lekarzem? Jakie zabiegi stomatologii zachowawczej w przypadku próchnicy są w takich sytuacjach akceptowane przez pacjentów pedodontycznych? – Zacznijmy od adapt...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym
Pacjent dializowany w gabinecie stomatologicznym Asysta

Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...

Philips Sonicare webinar implanty artykul 1
Pacjent implantologiczny w gabinecie higieny [webinar] Asysta

Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...