Pacjent wybiera lekarza dentystę… Czym się kieruje w swoim wyborze?
Pacjent wybiera lekarza dentystę… Czym się kieruje w swoim wyborze?
– Zleciłem przeprowadzenie ankiety z pytaniem „Kim jest dla Ciebie dobry lekarz?”. Ponad połowa ankietowanych osób odpowiedziała, że dobry lekarz to ten, który dobrze traktuje swojego pacjenta – opowiada w rozmowie z Dentonetem Zbigniew Kowalski, który szkoli polskich lekarzy z zakresu komunikacji z pacjentem. Dodaje, że kompetencje medyczne lekarza, jego wykształcenie i specjalizacje były najważniejsze zaledwie dla 12% ankietowanych.
Jaki z tego wniosek?
Ogromne znaczenie ma to, w jaki sposób lekarz komunikuje się pacjentem. Odpowiednia komunikacja to droga to stworzenia wokół siebie grona lojalnych, zadowolonych i wartościowych pacjentów. – Pacjenci wybierają lekarza, z którym zostaną na dłużej, na podstawie tego, jak czują się traktowani. Dobrym stomatologiem z punktu widzenia medycznego trzeba być i koniec, ale to nie wystarczy – mówi Z. Kowalski. Dodaje, że studenci kierunków lekarskich mają za mało kontaktów z „żywym” pacjentem. – Prowadzę zajęcia ze studentami trzeciego roku. Oni kontakt z pacjentem mogą policzyć na palcach jednej ręki – podkreśla.
Pacjenci są różni
Co może ułatwić komunikację z pacjentem? Na pewno zrozumienie jego potrzeb, ale też oczekiwań, charakteru. Zbigniew Kowalski podczas ostatniej konferencji „Dental Soft Skills” w Łodzi zaprezentował poniższy podział pacjentów:
Innowatorzy – 2,5%
Liderzy opinii – 13,5%
Wcześnie naśladowcy – 34%
Późni naśladowcy -34%
Maruderzy – 16%
– Innowatorzy to pacjenci, którzy czytali gdzieś w prasie o bardzo nowatorskiej metodzie i chcą ją wykorzystać, chcą mieć coś absolutnie nowego. Liderzy opinii podobnie – to ci pacjenci, którzy 15 lat temu wszczepiali pierwsze implanty i podkreślali ten fakt w rozmowach: „jestem pierwszy w swoim mieści”. To pacjenci, którzy lubią być pierwsi. Maruderzy z kolei zawsze znajdą pretekst i wymówkę, by uniknąć leczenia. Największą grupą są natomiast naśladowcy (wcześni i późni) doceniający sprawdzone, skuteczne rozwiązania. Ludzie są różni, dlatego ogromne znaczenie ma to, w jaki sposób komunikujemy pacjentowi daną metodę leczenia – podkreśla ekspert.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Zakład karny we Włodawie poszukuje stomatologa, który będzie leczyć osoby osadzone w placówce. Jak czytamy w ogłoszeniu, przedmiotem konkursu jest świadczenie usług medycznych osobom przebywającym w zakładzie karnym we Włodawie w zakresie POZ, chiru...
Dyrektor aresztu śledczego w Hajnówce poszukuje lekarza dentysty, który przynajmniej raz w tygodniu będzie leczyć osoby osadzone w placówce. Ogłoszony konkurs, jak czytamy na stronie internetowej, dotyczy udzielania świadczeń stomatologicznych w are...
Czy indywidualna praktyka lekarska może zatrudniać lekarzy dentystów w ramach kontraktów? To jedno z wielu zagadnień, które prowadząc gabinet warto konsultować z prawnikiem. - Na tym polu wielki bałagan prawny - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Ewa ...
Dzięki naszej ciężkiej pracy jako stomatologów wielu pacjentów rozumie potrzebę postępowania profilaktycznego. Są przyzwyczajeni do czyszczenia i kontroli zębów u stomatologa pod kątem obecności próchnicy czy chorób przyzębia. Jednak personel dentyst...
Jakie błędy najczęściej popełniają higienistki stomatologiczne podczas pracy z tym urządzeniem? Na oba pytania odpowiada Danuta Rozmarynowska, higienistka stomatologiczna, która prowadzi szkolenia w całym kraju.Realizacja: Maciej Kruk...
20 lipca prezydium Naczelnej Izby Lekarskiej pod przewodnictwem prezesa Andrzeja Matyi spotkało się z ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim. Podczas rozmów nie zabrakło wątków stomatologicznych.W trakcie spotkania poruszono m.in. kwestię planowanego ...
Wbrew stereotypowym opiniom, o higienę jamy ustnej u dzieci należy dbać od pierwszego dnia ich życia, nawet jeśli maluch nie posiada jeszcze ząbków. Z myślą o ułatwieniu rodzicom codziennej pielęgnacji, producenci wypuszczają coraz to nowe gadżety to...
W dyskusji o tym, czy pacjent może oskarżyć lekarza dentystę o to, że zaraził się w gabinecie koronawirusem, niektórzy powołują się na sądowe orzecznictwo, które dotyczy zupełnie innych sytuacji. Takie stanowisko przedstawia mec. Ewa Mazur Pawł...
W Wielkiej Brytanii niezadowolony z leczenia ortodontycznego pacjent chciał zabić swojego dentystę – informuje Radio Zet. Zbrodni w ostatnim momencie zapobiegła policja. Dr Ian Hutchinson, 52-letni stomatolog z hrabstwa Gwent w południowo-wschodniej...
– Mam ogromną przyjemność wystąpić na tegorocznym Asysdencie z wykładem dotyczącym checklisty w pracy asystentki – mówi dypl. hig. stom. Magdalena Suszyńska, wykładowca konferencji Asysdent 2019, która odbędzie się w Łodzi w dn. 26-28 kwietnia.Bilet...
Jakie kanały komunikacji warto wybrać, by komunikować się z millenialsami – grupą pacjentów urodzonych po 1980 roku?Generacja Y, zwana millenialsami, to współcześni 20- i 30-latkowie. Urodzeni w latach 1980-2000 określani są pokoleniem informacyjnym ...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji