Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Pacjent płaci przelewem. Jak zarejestrować tę wpłatę?

Brak komentarzy | Publikacja:
Pacjent płaci przelewem. Jak zarejestrować tę wpłatę?

Pacjent płaci przelewem. Jak zarejestrować tę wpłatę?

Choć pacjenci za usługi stomatologiczne najczęściej płacą gotówką, jednak zdarza się – z reguły w przypadku wieloetapowego leczenia – że lekarz dopuszcza inną formę rozliczeń i zgadza się na przelew na konto bankowe. Ta sytuacji rodzi jednak pytanie, w jaki sposób stomatolog ma wprowadzić na kasę fiskalną tego typu wpłaty i w którym momencie powinien to uczynić.

Dylemat, jak zarejestrować na kasie przelew bankowy, został poruszony we wniosku o wydanie indywidualnej intepretacji podatkowej, który wpłynął do Naczelnika Izby Skarbowej w Bygdoszczy. Pani stomatolog zwróciła się w nim do fiskusa z pytaniem, w jaki sposób powinna wprowadzać na kasę fiskalną wpłaty poprzez przelewy bankowe w dni wolne od pracy (sobota, niedziela, święta) i sporządzać raporty dzienne oraz miesięczne. Chciała się również dowiedzieć, w jaki sposób powinno się ewidencjonować na kasie fiskalnej wpłaty poprzez przelewy bankowe w okresie urlopów (3-4 tygodnie na przełomie miesięcy).

Wnioskodawczyni zaproponowała rozwiązanie, które wydało się jej najbardziej sensowne. Uznała bowiem, że jeśli przelew trafia na konto w dni wolne od pracy, w pierwszy dzień roboczy po takim dniu należy wydrukować paragon fiskalny i na jego odwrocie zapisać imię i nazwisko wpłacającego z adnotacją "rata / data wpłaty / sobota lub niedziela lub święta lub urlop”.
Niestety – jej pomysł, aby ewidencjonować kwoty przelewów z dni wolnych, zaznaczając na paragonach fiskalnych, że są to przelewy, został uznany przez fiskusa za niepoprawny.

Uzasadnienie
W uzasadnieniu urząd skarbowy przypomniał, że kasa rejestrująca ma na celu prawidłowy zapis przebiegu dokonywanych transakcji. Ma zatem odzwierciedlać datę oraz wartość wykonanego świadczenia (w tym kwotę obrotu i podatek należny). To, w jakim terminie wpłynie kwota z tytułu owego świadczenia, jest w tym kontekście zupełnie nieistotne – usługi stomatologiczne powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej z chwilą powstania obowiązku podatkowego, czyli w momencie wykonania usługi, a nie z chwilą przyjęcia kolejnych rat za spłatę należności za te usługi.
Mówiąc innymi słowy – stomatolog najpierw powinien wystawić paragon, a potem cierpliwie czekać na przelew.

To rozwiązanie ma jeden minus
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących bezwzględnym obowiązkiem użytkownika kasy fiskalnej – w tym przypadku lekarza stomatologa – jest wydrukowanie paragonu po każdej zakończonej transakcji, a następnie wręczenie go pacjentowi. Może więc się zdarzyć, iż pacjent odbierze paragon (który przecież stanowi dowód zapłaty za wykonaną usługę), umówi się na konkretną datę przelewu i… nigdy więcej już się nie pojawi. W efekcie stomatolog, który będzie się stosował do prawa podatkowego, może zostać najzwyczajniej w świecie oszukany.

Jak uniknąć tego typu sytuacji?
Wyjście jest proste – oprócz paragonu stomatolog powinien również wystawić fakturę. Oryginał faktury należy wręczyć pacjentowi, natomiast do kopii faktury dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego wykonanie danej usługi i przechowywać oba dokumenty wraz z dokumentacją księgową. W przypadku niewpłynięcia przelewu, paragon i faktura będą stanowiły mocną podstawę do ściągnięcia od pacjenta zaległych należności.

B.Sz.


POWIĄZANE ARTYKUŁY

endodoncja
Leczenie endodontyczne? To zawsze pacjent "godzinny" Lekarz

– Pacjent endodontyczny to zawsze pacjent godzinny. Pośpiech jest złym doradcą, a jego konsekwencją może być m.in. niedokładne płukanie kanałów. Ten błąd zdarza się w gabinetach. Wykładowcy na konferencjach i szkoleniach podkreślają wagę szczegółoweg...

leczenie stomatologiczne - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2 w gabinecie Asysta

W najnowszych wytycznych ministra zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego w dobie pandemii koronawirusa znalazł się opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2, w trakcie kwarantanny lub z potwierdzonym zakażen...

dentysta rozpoznanie cukrzycy
Pacjent z cukrzycą u dentysty - opracowano wytyczne Lekarz

Dla stomatologów, pacjentów, lekarzy medycyny - opracowane i opublikowane zostały wytyczne dla trzech grup, dotyczące związków zapalenia przyzębia i cukrzycy. Jak informowaliśmy, przygotowania tych zaleceń podjęła się prof. dr hab. n. med. Renata Gór...

ROZWIŃ WIĘCEJ
pacjent nefrologiczny
PTS: pacjent nefrologiczny w gabinecie stomatologicznym Lekarz

Jak informuje Polskie Towarzystwo Stomatologiczne na swojej stronie internetowej, coraz częstszym wyzwaniem dla lekarzy dentystów są choroby nerek i nadciśnienie tętnicze u dzieci i młodzieży, które są powiązane ze zmianami w jamie ustnej i próchnicą...

testy na SARS-CoV-2 - Dentonet.pl
NFZ płaci mniej za wykonywanie testów wykrywających SARS-CoV-2 Lekarz

Naczelna Izba Lekarska z niepokojem przyjęła decyzję NFZ-u o dużej obniżce cen za wykonywane testy na obecność koronawirusa. Zgodnie z ostatnią decyzją Funduszu, cena wykonania testu na obecność koronawirusa została obniżona z 400 zł do poziomu 280 z...

pacjent z SARS-Cov-2 w gabinecie - Dentonet.pl
Pacjent z podejrzeniem SARS-CoV-2 w gabinecie – wytyczne Lekarz

W zaktualizowanych 5 maja wytycznych ministerstwa zdrowia dotyczących leczenia stomatologicznego znalazł się szczegółowo opisany schemat postępowania z pacjentem z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jak czytamy w wytycznych, pacjentom ze stanem ostr...

waiting room 548136 960 720
Jeden pacjent na godzinę - wytyczne ekspertów PTS-u Lekarz

Taki czas przyjmowania pacjentów sprawi, że nie będzie tłoku w poczekalni, co w dobie pandemii ma szczególne znaczenie. Pozwoli też na przygotowanie gabinetu po wizycie na przyjęcie kolejnego pacjenta. To wytyczne przedstawione przez Prezydium Polski...

pacjent niesłyszący - Dentonet.pl
Pacjent niesłyszący i niedosłyszący u lekarza dentysty Lekarz

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do lekarzy i lekarzy dentystów o zwrócenie szczególnej uwagi na sytuację oraz problemy osób niepełnosprawnych, w tym osób niesłyszących oraz niedosłyszących w czasie trwania epidemii koronawirusa i udzi...

Przemyslaw Marcinowski Kopia
Leczenie interdyscyplinarne - tutaj korzysta pacjent Lekarz

Korzyścią dla pacjenta w leczeniu interdyscyplinarnym jest fakt, że będzie on leczony według najlepszej wiedzy wielu specjalistów. To gwarancja, że zostaną wykorzystane w jego leczeniu wszelkie dostępne rozwiązania. Największą trudnością w planowaniu...

pacjent ambasadorem
Pacjent może być ambasadorem gabinetu. Jak to zrobić? Lekarz

Pacjent może pełnić funkcję ambasadora gabinetu w swoim miejscu pracy, wśród rodziny i znajomych. - Żeby tak się stało, musi zapamiętać wizytę nie tylko w głowie, ale też w sercu. Jak to osiągnąć? Trzeba zastanowić się, kim jest współczesny pacjent i...

Oral B1
Sfrustrowana higienistka, niezmotywowany pacjent? Asysta

O metodach na skuteczny instruktaż higieny jamy ustnej rozmawiamy z Magdaleną Michałowską. Frustracja związana z brakiem stosowania przez pacjenta zaleceń indywidualnej higieny jamy ustnej – skąd się bierze? Misją naszego zawodu jest możliwie najle...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji