Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Publikacja:
Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Dentistry IQ: Pacjencie, czy możesz być dla nas miły?

Higienistka stomatologiczna ze Stanów Zjednoczonych Amanda Hill pisze w portalu Dentistry IQ, że wiele osób żyje obecnie w stanie permanentnego poddenerwowania. A gdy osoby takie trafiają do gabinetu higieny, może to mieć wpływ na nasze samopoczucie jako pracowników medycznych, a także na naszą pracę przy pacjencie. Stąd tytułowa prośba: pacjencie, bądź dla nas miły!

Wiele z nas higienistek wciąż próbuje odnaleźć się po tym, jak nasze życie wywróciło się do góry nogami w marcu 2020 roku – wraz z wybuchem pandemii. A gdy pojawiają się kłopoty z koncentracją, możemy swojej pracy nie wykonywać tak dobrze, jak zwykle. Na dodatek fotel w gabinecie higieny to czasami prawdziwe „pole bitwy”. Oczywiście jesteśmy przyzwyczajone do pacjentów, którzy są nerwowi lub bardziej wymagający, ale coraz częściej spotykamy się z ludźmi, którzy są po prostu nieuprzejmi i lekceważą nas.

A takim osobom warto – z pełnym szacunkiem – przypomnieć, że jesteśmy pracownikami służby zdrowia odpowiedzialnymi za stan zdrowia jamy ustnej naszych pacjentów i traktujemy naszą pracę poważnie. Dlatego dobrze by było, aby nasi pacjenci mieli świadomość kilku rzeczy, które dotyczą naszej pracy.

1. Zmagamy się z niedoborami personelu

Podobnie jak dzieje się to obecnie w wielu innych państwach świata, w naszym zawodzie trwa kryzys kadrowy. Ma to swoje wymierne konsekwencje – z tego powodu pacjenci muszą nierzadko czekać dłużej niż zwykle na swoją wizytę. A my szukamy, aktywnie rekrutujemy, a także szkolimy nowych członków zespołu, aby jak najszybciej wrócić do odpowiedniej liczby personelu, ale pewnych rzeczy nie da się tak łatwo przyspieszyć.

2. Jesteśmy przepracowane

Wszyscy pracują ciężej, aby nadrobić zaległości lub szkolić nowych członków zespołu, a do tego wielu pacjentów spóźnia się całe miesiące lub lata ze swoimi wizytami kontrolnymi. Dlatego może się zdarzyć, że nie będziemy w stanie zakończyć leczenia w ciągu jednej wizyty – jak to wcześniej bywało – i pacjent będzie musiał przyjść ponownie, aby dokończyć rozpoczęte leczenie. Zdajemy sobie sprawę, że nie jest to wygodne, ale precyzja w pracy i dbałość o standard wykonanego zabiegu, a tym samym zdrowie pacjenta, to podstawa.

3. To nie zawsze nasza wina, że wizyta trwa dłużej

Z powyższych powodów sama wizyta może również być dłuższa niż pacjent jest do tego przyzwyczajony. Niemniej byłoby dobrze, gdyby pacjenci nie prosili o to, by „już kończyć”. Wykonujemy zawód medyczny, który ma bezpośredni wpływ na zdrowie naszych pacjentów, dlatego wizyta trwa tyle, ile …powinna trwać. Nie należy kończyć jej szybciej, tylko dlatego, że pacjent gdzieś się spieszy lub po prostu brakuje mu cierpliwości.

4. Ubezpieczenie pokrywa coraz mniej kosztów

O ile ceny wciąż rosną (w styczniu 2023 roku inflacja w USA wyniosła 6,4% – przyp. red.), kwoty z refundacji ubezpieczeń zmalały. A zapewnienie pacjentom odpowiedniej opieki wcale nie stało się tańsze. Pacjenci są przyzwyczajeni do tego, że wszystkie koszty pokrywa ich ubezpieczenie, a teraz bywają wręcz zszokowani tym, że mimo posiadania polisy, muszą partycypować w kosztach leczenia. Niektóre firmy ubezpieczeniowe obniżyły zwrot kosztów do tak niskich poziomów, że nie pokrywa to nawet jednej godziny pracy higienistki, nie wspominając o kosztach wynajmu gabinetu, środków ochrony osobistej, materiałów, sprzętu itd.

5. Wiedza i praktyka nie stoją w miejscu

Jeśli pandemia czegoś nas nauczyła, to tego, że wraz z rozwojem nauki zmieniają się zalecenia dotyczące leczenia. To znaczy, że coś, co obowiązywało jeszcze 10 lub 5 lat temu, a nawet przed 6 miesiącami, może nie być już aktualne. Jesteśmy profesjonalistami i musimy brać udział w kursach dokształcających, dzięki którym poznajemy nowe techniki i nowe metody leczenia. A potem przenosimy je do gabinetu, by zapewnić pacjentom opiekę na jak najlepszym poziomie, zgodnie z aktualnym stanem wiedzy. Dobrze byłoby więc, aby pacjenci poważnie traktowali nasze zalecenia.

Wiele z nas – higienistek stomatologicznych – rozpoczęło pracę w służbie zdrowia, ponieważ naprawdę zależy nam na ludziach. Kiedy jednak jesteśmy odrzucane, gdy podnosi się na nas głos, lekceważy lub też okazuje się brak szacunku nam i naszej pracy, działa to na nas zniechęcająco i demotywująco. Dlatego, drodzy pacjenci, prosimy: pamiętajcie o tym następnym razem, gdy traficie do naszego gabinetu.

– Obserwujemy – na szczęście – trend włączania higienistek w całościowy proces leczenia pacjenta. Jest to zjawisko przynoszące bardzo dużo korzyści – mówi dr hab. n. med. Anna Skurska o roli higienistek stomatologicznej we współczesnej stomatologii. Jakie są konkretnie kluczowe zadania higienistek? W czym mogą wspierać, a nawet zastępować lekarza dentystę? Zapraszamy do obejrzenia materiału filmowego!

T.H.

źródło: https://www.dentistryiq.com/personal-wellness/article/14289520/dear-patient-can-you-please-be-kind-to-us


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Ekspertki Sensodyne 1
Ty też możesz zostać Ekspertką Sensodyne! Trwa kolejna edycja akcji Asysta

Trwa kolejna edycja akcji Ekspertki Sensodyne, organizowanej przez firmę GSK – właściciela znanych na całym świecie marek produktów do higieny jamy ustnej, takich jak Sensodyne, Parodontax i Corega. Do programu dołączyło już ponad 1600 higienistek st...

funty
Szkocja: masz do 25 lat? Zęby możesz leczyć bezpłatnie Lekarz

Od wtorku 24 sierpnia co dziesiąty mieszkaniec Szkocji może myśleć, na co przeznaczy zaoszczędzone pieniądze. Zaoszczędzone przynajmniej na leczeniu dentystycznym – tego dnia przywilej dostępu do bezpłatnej opieki stomatologicznej w ramach NHS został...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia 2
UK: opublikowano wyniki badania Dentistry Census 2024 Lekarz

Co brytyjscy dentyści sądzą o tamtejszej opiece stomatologicznej? Czy ich zarobki są na satysfakcjonującym poziomie? Autorzy Spisu Stomatologii 2024 przekonują, że opublikowany właśnie dokument zawiera fakty, liczby i opinie dotyczące każdego aspektu...

rasizm
UIC College of Dentistry: nie ma zgody na rasizm na uczelni! Lekarz

Zachowania o charakterze rasistowskim nie są w Stanach Zjednoczonych zjawiskiem marginalnym, ale zwykle dokłada się wiele starań, aby takie przypadki na samym początku ujawniać i piętnować. Sytuacja taka miała miejscu w ostatnim czasie w instytucji, ...

biale zeby
Dentistry IQ: zęby białe jak z Instagrama to nie wszystko! Asysta

W czasach mediów społecznościowych, gdy prześcigamy się w przekonywaniu naszych znajomych i nieznajomych, że prowadzimy fantastyczne życie i do tego świetnie wyglądamy (nawet lepiej niż w rzeczywistości!), coraz większego znaczenia nabiera nasz uśmie...

ASP webinar2
Ty też możesz zostać stomatologiem przyszłości! Lekarz

Czy studia to już moment, w którym powinno się określić swoją ścieżkę rozwoju? W jaki sposób wyróżnić się na tle innych studentów? Czy warto koncentrować się tylko na jednej specjalizacji? Pytań, które nurtują studentów stomatologii już na etapie ksz...

nadwaga
General Dentistry: paradontoza ma związek z nadwagą Lekarz

Według informacji opublikowanych w piśmie "General Dentistry", istnieją związki między nadwagą i otyłością a paradontozą. Osoby z nadmiarem kilogramów są bardziej narażone na zachorowanie. Badanie dotyczące związków nadwagi z paradontozą przeprowadz...

shutterstock 5798770
Journal of Dentistry: bruksizm rzadko występuje samodzielnie Lekarz

Bruksizm, z którym według szacunków WHO zmaga się ponad 1,7 mld osób na całym świecie, zwykle nie jest zaburzeniem wyizolowanym, występującym samodzielnie. U osób z tą parafunkcją zwarciową częste jest również ryzyko innych schorzeń układu mięśniowo-...

cathedral 3
Szef Dentistry.co.uk – dla Dentaid i ku pamięci syna Lekarz

Ken Finlayson, prezes firmy FMC, do której należy internetowy serwis stomatologiczny Dentistry.co.uk, z powodzeniem przeszedł Szlak Pielgrzymkowy św. Jakuba (Camino de Santiago), aby uczcić pamięć swojego zmarłego syna, a zarazem pozyskać środki na d...

Artykul Ekspertki Sensodyne
Ekspertki Sensodyne - Ty też możesz znaleźć się w tym gronie! Asysta

Już blisko 2000 osób zrzesza facebookowa grupa Ekspertek Sensodyne - zaangażowanych, świadomych swojej roli higienistek stomatologicznych, które chcą podnosić wiedzę, rozwijać umiejętności i dzielić się swoimi spostrzeżeniami z koleżankami po fachu. ...