Media tradycyjne czy social media – co wybiera pacjent z pokolenia Y?
Media tradycyjne czy social media – co wybiera pacjent z pokolenia Y?
Spis treści
Jakie kanały komunikacji warto wybrać, by komunikować się z millenialsami – grupą pacjentów urodzonych po 1980 roku?
Generacja Y, zwana millenialsami, to współcześni 20- i 30-latkowie. Urodzeni w latach 1980-2000 określani są pokoleniem informacyjnym – bez problemu korzystają z Interenetu, potrafią zrewidować wiedzę na interesujące ich tematy. Cechuje ich duża samoświadomość, wiara we własną nieomylność i biegłość w obsłudze nowych technologii. Jak dotrzeć z komunikatem do tego pokolenia? W jakich mediach znajdziemy naszych potencjalnych pacjentów?
Aby to sprawdzić, agencja Synapsy Communication wraz z instytutem badawczym PMR przeprowadziła badania jakościowe, na podstawie których powstał raport „Jak budować komunikację marketingową z pokoleniem Y?”. Na potrzeby analizy zbadano ich profile w mediach społecznościowych, przez tydzień obserwowano zachowania, poproszono o wykonanie różnych zadań obrazujących codzienne czynności, a także pytano o zdanie na tematy związane z angażującymi treściami, z którymi na co dzień spotykają się w mediach. Jednym z analizowanych tematów był ich stosunek do mediów tradycyjnych i social mediów.
W rozdziale poświęconym tematowi mediów tradycyjnych czytamy, że:
• Telewizja jest najczęściej tłem dla codziennych czynności, wykonywanych w domu. Dlatego część treści reklamowych, przekazywanych za pomocą tego medium nie dociera do odbiorców. Włączanie telewizora to często nawyk wyniesiony z polskiego domu.
• Również radio to coraz częściej medium tła – młodzi ludzie słuchają go podczas podróży samochodem i innych codziennych aktywności. Nie są przywiązani do jednej rozgłośni radiowej. Medium to przestało być platformą, która dostarcza nowych doznań muzycznych, ponieważ zostało zastąpione przez serwisy streamingowe. Według respondentów, w radiu najczęściej usłyszymy reklamy suplementów medycznych – ten przekaz, podany za pomocą trywialnych haseł reklamowych i sztucznych dialogów nie trafia do młodszych odbiorców.
• Prasa – oparta wyłącznie na jednym zmyśle dla millenialsówjest nudna. Większość z nich sporadycznie zagląda do prasy lifestylowej lub bardziej tematycznej. Większość woli jednak korzystać z materiałów udostępnianych za darmo w Internecie.
• Banery reklamowe wrosły na stałe miejski krajobraz – jest ich tak wiele, że odbiorcy wcale na nie już nie reagują. W większości przypadków są dla nich niezauważalne, a badani byli w stanie wskazać zaledwie pojedyncze przykłady ciekawych reklam ze swojego otoczenia. Atrakcyjnym dla nich pomysłem są reklamy teaserowe, które nie od razu ujawniają produkt czy markę. Takie akcje wzbudzają zainteresowanie odbiorców i są w stanie zachęcić ich do działania, np. szukania informacji w Internecie, aby dowiedzieć się, kto stoi za daną reklamą.
Na drugim biegunie zbioru narzędzi komunikacyjnych znajdują się media społecznościowe i to one dziś stały się dla millenialsów kluczową platformą wymiany informacji i czerpania wiedzy o świecie. Większość igreków korzysta z trzech podstawowych portali społecznościowych: Facebooka, Instagrama i Snapchata. Co ciekawe, funkcja, sposób używania i podejście są całkowicie odmienne dla każdej z tych platform.
• Facebook daje millenialsom przede wszystkim możliwość komunikacji. Messenger zastąpił tradycyjne SMS-y, a zamknięte grupy tematyczne stanowią podstawową platformę wymiany informacji. Młodzi ludzie traktują Facebooka jak „tablicę ogłoszeniową” oraz źródło wiedzy. Częstotliwość udostępniania postów jest stosunkowo niska i są to raczej przemyślane treści ze względu na duży zasięg Facebooka. To właśnie tu następuje również interakcja z markami i gwiazdami.
• Instagram spełnia dla millenialsów dwa podstawowe zadania. Po pierwsze, służy do kreowania ich wizerunku – wrzucane zdjęcia są przygotowane, „obrobione”, mają pokazywać ich w konkretnych sytuacjach, takich jak podróże, koncerty, zakupy itp. Po drugie, Instagram jest swego rodzaju „wizjerem”, przez który podglądają inne osoby. Młodzi ludzie na Instagramie obserwują również marki i znane osoby.
• Miejscem, gdzie millenialsi są najbardziej aktywni jest Snapchat. Wąskie grono zaufanych odbiorców i ulotność udostępnianych treści sprawia, że chętnie i często wrzucają tam zdjęcia i filmy, nawet bardzo prywatne. Tutaj kreowanie wizerunku nie jest tak istotne, liczą się informacje – gdzie jestem, co robię, co widzę. Snapchat jest zarezerwowany wyłącznie do prywatnych celów, nie ma tutaj interakcji z markami.
Podsumowanie:
• Planując działania komunikacyjne skierowane do millenialsów warto pamiętać, że w zasadzie nie rozstają się oni ze swoim smartfonem – w czasie wolnym, w pracy, na zajęciach, w trakcie spotkań. Sprawdzanie nowych postów w social mediach weszło im w nawyk, stało się wręcz bezwiednym odruchem. To swego rodzaju uzależnienie od stymulacji, które nie pozwala na detoks od wirtualnego świata.
• Dlatego to właśnie w social mediach rozgrywa się walka o uwagę i zaangażowanie igreków. Polecanym działaniem dla gabinetu stomatologicznego będzie więc założenie i prowadzenie w sposób ciekawy profilu na Facebooku i Instagramie. Zadbajmy o własne hashtagi, relacje video, wywiady z ekspertami, a także ciekawe elementy aranżacji gabinetu, które zainspirują pacjentów do podzielenia się ciekawymi zdjęciami na Instagramie.
• Media tradycyjne są tłem codziennych aktywności. Jeśli już zdecydujemy się na reklamę w lokalnym radiu – warto przemyśleć komunikat i nie tylko reklamować swoje usługi, ale mówić językiem korzyści i pokazać, co nasz pacjent zyska na współpracy właśnie z nami.
Materiały prasowe
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała spotkanie, w którym wzięli udział lekarze i lekarze dentyści aktywni w mediach społecznościowych. Omówiono podczas niego m.in. kwestie wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty w social mediach, Kodeksu Etyki Le...
Z dostępnych szacunków wynika, że obecnie ponad 84% Brytyjczyków jest aktywnych w social mediach. Społeczność internetowa ma wiele zalet, niemniej pod pewnymi względami może też wywierać szkodliwy wpływ na użytkowników. Przykładem są poprawiane na wi...
Z badania opublikowanego w ostatnim czasie przez Delta Dental Plan Associations wynika, że istnieją różnice w poziomie wiedzy poszczególnych pokoleń Amerykanów w zakresie rozumienia zależności, jaka zachodzi pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a zdrowiem o...
Według „Pulsu Biznesu”, wydatki na leczenie stomatologiczne stanowią blisko 40% prywatnych wydatków na opiekę medyczną. To m.in. efekt niedofinansowania leczenia stomatologicznego przez NFZ. Jak podaje „Puls Biznesu”, wydatki na stomatologię stanowi...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
Z artykułu opublikowanego w „British Dental Journal” wynika, że pacjenci ze stwardnieniem rozsianym są bardziej narażeni na rozwój chorób przyzębia i próchnicy ze względu na trudności, jakie mogą mieć podczas pielęgnacji jamy ustnej oraz większe kłop...
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała drugie spotkanie dotyczące aktywności lekarzy i lekarzy dentystów w social mediach. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. znaczenie wypowiedzi medyków w mediach społecznościowych, ich merytoryczna poprawnoś...
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wydało specjalne stanowisko prawno-medyczne, w którym podkreśla, że pacjent powinien mieć możliwość otrzymania dodatkowego świadczenia zdrowotnego (nierefundowanego) podczas wizyty, która jest przeprowadzana przez ...
Czy coraz popularniejsze metody leczenia ortodontycznego przy użyciu nakładek albo aparatów językowych mogą stać się konkurencją dla ortodoncji tradycyjnej czy będą rozwijać się niezależnie? - Dobór aparatu to nie kwestia tego, czy jest lepszy, nowsz...
Obecność w mediach społecznościowych już od lat jest codziennością wielu z nas. Social media stały się częścią naszego życia prywatnego, ale coraz częściej dostrzegamy ich wartość w naszej pracy zawodowej, ponieważ tam są też nasi obecni i potencjaln...
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej ponowiło swój apel do ministerstw zdrowia oraz finansów o podniesienie stawki akcyzy na tradycyjne papierosy. – Ten zgubny nałóg rocznie zabija około 80 tys. ludzi w Polsce. Tyle samo osób straciło dotychczas życie...