Lekarz w social mediach. Spotkanie w Naczelnej Izbie Lekarskiej
Lekarz w social mediach. Spotkanie w Naczelnej Izbie Lekarskiej
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała spotkanie, w którym wzięli udział lekarze i lekarze dentyści aktywni w mediach społecznościowych. Omówiono podczas niego m.in. kwestie wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty w social mediach, Kodeksu Etyki Lekarskiej w odniesieniu do funkcjonowania lekarza w przestrzeni mediów społecznościowych, merytoryki przedstawianych tam treści oraz potrzeby zaktualizowania zasad etycznych do obecnej rzeczywistości.
Przed spotkaniem dr Łukasz Szmygel – przewodniczący zespołu NRL ds. wizerunku zawodu lekarza i lekarza dentysty – podkreślał, że stworzony wiele lat temu Kodeks Etyki Lekarskiej nie jest do końca przystosowany do realiów współczesnego świata. – Teraz lekarze funkcjonują w tym cyfrowym świecie mediów społecznościowych, dlatego potrzebujemy rozwiązań adekwatnych do nowej rzeczywistości. Spotykamy się, żeby rozmawiać o tym, czy KEL dziś stanowi dla lekarzy aktywnych w social mediach niewygodne ograniczenie, czy też jest pomocną granicą. Moje zadanie polega głównie na tym, by wysłuchać kolegów i koleżanek, którzy stosują te narzędzia. Chcemy bowiem wypracować wspólne rozwiązania i zasady działania, by można było zastosować je w codzienności lekarza publikującego treści na Instagramie czy Facebooku – podkreślał.
Podczas spotkania głos zabierali lekarze i lekarze dentyści aktywni w social mediach. Wyjaśniali, dlaczego wykorzystują te narzędzia – stanowią one dla nich formę komunikacji dla promocji treści zgodnych evidence based medicine albo kampanii prozdrowotnych. Dodawali, że w taki sposób dementują także związane z leczeniem i medycyną dezinformacje.
Po wykładzie dr Łukasza Szmygla odbyła się dyskusja o potrzebie nowelizacji Kodeksu Etyki Lekarskiej. Według uczestników, powinny zostać w nim uwzględnione również kwestie m.in. telemedycyny oraz zasad funkcjonowania lekarza w mediach społecznościowych.
– W dobie coraz większej konkurencji gabinetów stomatologicznych pozyskanie pacjenta na nietanie przecież usługi nie jest proste. Można swoją przewagę budować kompetencjami miękkimi – mówi w rozmowie z Dentonetem Michał Katarzyński, trener rozwoju praktyk stomatologicznych. Dodaje, że szkolenia w tym zakresie także zmieniają się z upływem lat i wskutek tego, jak rozwija się stomatologia.
Źródło: https://nil.org.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
W dniach 5-7 października br. we Wrocławiu odbędzie się jubileuszowe 20. Doroczne Spotkanie ESCD (European Society of Cosmetic Dentistry). To jeden z pierwszych efektów współpracy nawiązanej przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne z ESCD. Przypomn...
W siedzibie NIL odbyło się spotkanie Rzeczników Praw Lekarza z całej Polski. Dyskutowano m.in. o najważniejszych problemach zgłaszanych do rzeczników przez lekarzy i lekarzy dentystów. – Chcemy, by każdy z nas – rzeczników – miał poczucie zespołowo...
Lekarzy – podobnie jak farmaceutów – obowiązuje zakaz reklamy działalności. Wprawdzie Kodeks Etyki Lekarskiej po styczniowej nowelizacji nieco złagodził to podejście do możliwości podawania informacji o zakresie świadczonych usług, ale ustawa o dział...
Okręgowa Izba Lekarska w Łodzi zaapelowała do NRL o podjęcie prac nad uchwałą określającą jednolite zasady prezentowania przez lekarzy informacji o prowadzonej działalności leczniczej i udzielanych świadczeniach – w szczególności z uwzględnieniem pre...
Z dostępnych szacunków wynika, że obecnie ponad 84% Brytyjczyków jest aktywnych w social mediach. Społeczność internetowa ma wiele zalet, niemniej pod pewnymi względami może też wywierać szkodliwy wpływ na użytkowników. Przykładem są poprawiane na wi...
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała drugie spotkanie dotyczące aktywności lekarzy i lekarzy dentystów w social mediach. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. znaczenie wypowiedzi medyków w mediach społecznościowych, ich merytoryczna poprawnoś...
W ostatnich tygodniach przez amerykańskie media branży stomatologicznej przetoczyła się dyskusja w związku z wydarzeniami, do jakich doszło w Pensylwanii. Na podstawie wpisów na Facebooku jedna z tamtejszych praktyk złożyła pozew o zniesławienie prze...
– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że "dzięki pani zacząłem myć zęby" albo "zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę" – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social ...
Naczelna Rada Lekarska na ostatnim posiedzeniu przyjęła uchwałę w sprawie treści używanej przez lekarza/lekarza dentystę pieczątki lub nadruku wykonywanego z systemu komputerowego. Obok podstawowych informacji, takich jak imię i nazwisko, tytuł zawod...
Zgodnie z nowym Kodeksem Etyki Lekarskiej (KEL), który ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., lekarz będzie miał prawo do informowania o swojej działalności, jednak zgodnie z zasadami etyki. Według zapisów aktualnego jeszcze do końca tego roku kodeksu...
Obecność w mediach społecznościowych już od lat jest codziennością wielu z nas. Social media stały się częścią naszego życia prywatnego, ale coraz częściej dostrzegamy ich wartość w naszej pracy zawodowej, ponieważ tam są też nasi obecni i potencjaln...