Kształcenie endodontyczne – konieczne ujednolicenie programów
Kształcenie endodontyczne – konieczne ujednolicenie programów
Spis treści
Leczenie kanałowe to jeden z kluczowych obszarów praktyki stomatologicznej. Tymczasem jakość edukacji endodontycznej na poziomie studiów nadal znacznie różni się w zależności od kraju. Nowe badanie przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców wskazuje na pilną potrzebę ujednolicenia programów nauczania oraz szerszego wdrażania nowoczesnych technologii.
W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Kataru, Jordanii i Portugalii poddano analizie programy kształcenia endodontycznego w 38 uczelniach stomatologicznych na sześciu kontynentach. Wyniki pokazują duże zróżnicowanie nie tylko w zakresie struktury kursów, ale także stosowanych metod dydaktycznych i wykorzystywanego sprzętu.
W Europie i Ameryce Północnej zajęcia przedkliniczne prowadzone są z użyciem fantomów, a w Ameryce Południowej – przy pomocy symulatorów VR. Większość uczelni wykorzystuje naturalne zęby ludzkie do nauki, ale w Australii oraz Ameryce Północnej popularne są także modele plastikowe i drukowane w 3D. Czas wprowadzenia przedklinicznej endodoncji do programu studiów również bywa różny – w Afryce i Azji odbywa się to zazwyczaj później, co może wpływać na ogólną jakość przygotowania studentów.
Średni stosunek liczby studentów do wykładowców w trakcie zajęć klinicznych najlepiej wypada w Azji, Australii i Europie (1:6), co zbliża się do rekomendacji Europejskiego Towarzystwa Endodontycznego (The European Society of Endodontology, ESE), według których jeden wykładowca powinien nadzorować maksymalnie cztery zabiegi jednocześnie.
Nowoczesne technologie – wciąż poza zasięgiem wielu uczelni
Choć niektóre szkoły stomatologiczne wdrażają nowoczesne narzędzia, jak endometry czy systemy rotacyjne, to wykorzystanie mikroskopów, ultradźwięków i bioceramicznych materiałów do wypełnień wciąż pozostaje ograniczone. Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka: ograniczenia budżetowe, brak przeszkolonej kadry oraz konserwatywne podejście niektórych instytucji edukacyjnych.
– Nawet gdy uczelnia posiada odpowiedni sprzęt, często brakuje specjalistów zdolnych do jego efektywnego wykorzystywania – zauważa dr Raidan Ba-Hattab z Uniwersytetu Katarskiego, współautorka badania. – Z kolei w wielu krajach rozwijających się podstawową barierą są wysokie koszty zakupu nowoczesnego wyposażenia.
Czas na globalną standaryzację i strategiczne inwestycje
Autorzy badania podkreślają, że ustandaryzowanie programów nauczania nie oznacza ich ujednolicenia, lecz stworzenie ram wspierających wdrażanie aktualnych praktyk klinicznych. – Spójna baza wiedzy i umiejętności pozwoliłaby absolwentom lepiej sprostać wymaganiom nowoczesnej stomatologii – komentuje dr Ba-Hattab. – Konieczne są jednak skoordynowane działania: współpraca środowiska akademickiego z decydentami, rozwój kadry naukowej oraz inwestycje w infrastrukturę i badania.
Jak zaznaczono w publikacji, aktualizacja programów kształcenia endodontycznego jest nie tylko odpowiedzią na potrzeby rynku, ale też nieodzownym elementem podnoszenia jakości opieki stomatologicznej na całym świecie.
Pełny raport pod tytułem „Global trends in preclinical and clinical undergraduate endodontic education: A worldwide survey” opublikowano w marcu 2025 r. w czasopiśmie „Scientific Reports”.
– Endodoncja zmieniła się przez lata. Przeszliśmy od instrumentacji ręcznej do maszynowej, która też bardzo mocno ewoluowała – mówi o rozwoju, jaki przeszła endodoncja w ostatnich latach lek. dent. Grzegorz Witkowski, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, specjalizujący się w stomatologii zachowawczej i endodoncji mikroskopowej, wykładowca wielu kursów i sympozjów krajowych oraz zagranicznych, członek Polskiego Towarzystwa Endodontycznego oraz American Dental Association.
Źródło: https://www.dental-tribune.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Studenci programu higieny stomatologicznej w Texas State Technical College (TSTC) podczas zajęć z radiologii stomatologicznej będą wykorzystywać symulator wirtualnej rzeczywistości – dzięki temu będą mogli w bezpieczny sposób ćwiczyć swoje umiejętnoś...
Wielu pacjentów w obawie przed leczeniem kanałowym, wolałoby go uniknąć. Być może w nieodległej przyszłości zamiast klasycznego zabiegu endodontycznego pacjenci będą mogli zdecydować się na regenerację tkanek. Naukowcy z ADA Forsyth Institute, instyt...
Naczelna Izba Lekarska zwróciła się do Komisji Europejskiej z wnioskiem o interpretację obowiązujących w Polsce przepisów dotyczących minimalnych wymogów kształcenia lekarzy. Chodzi przede wszystkim o umożliwione jakiś czas temu uruchamianie kierunkó...
Zmiany dotyczące warunków kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów zostały przyjęte przez Sejm w piątek 16 czerwca – przy okazji nowelizacji ustawy o… Karcie Nauczyciela. Samorząd lekarski sprzeciwiał się tym przepisom twierdząc, że dzięki nim zwiększ...
Kształcenie ustawiczne – rozumiane jako proces stałego, ciągłego aktualizowania wiedzy, podnoszenia kompetencji i rozwijania umiejętności niezbędnych w codziennej pracy – to obowiązek wszystkich członków zespołów stomatologicznych, nie wyłączając asy...
– Nie każde recesje dziąsłowe wymagają leczenia i zabiegów chirurgicznych. Oceniamy to na podstawie ilości dziąsła skeratynizowanego oraz ilości dziąsła przyczepionego nad wyrostkiem kostnym – mówi lek. dent. Aneta Furtak, absolwentka Uniwersytetu Ja...
Słowem-kluczem jest upraktycznienie kształcenia na kierunkach medycznych – mówił w środę podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji zdrowia w Szczecinie wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Wskazał m.in. ważną rolę centrów symulacji. Sejmowa ko...
Czy mamy do czynienia z pogorszeniem jakości kształcenia kadr medycznych? W jaki sposób zachęcić młodych, by składali papiery na uczelnie medyczne? Co pozostaje złotą zasadą kształcenia? Na te pytania szukali odpowiedzi eksperci podczas konferencji p...
Leczenie kanałowe (endodontyczne) to jedna z najbardziej zaawansowanych procedur stomatologicznych, której celem jest uratowanie zęba przed ekstrakcją. Wykonuje się ją w sytuacji, gdy miazga zęba – czyli tkanka wypełniająca ząb od wewnątrz – zostaje ...
Dyrektor CMKP powołał zespoły ekspertów, które są w trakcie opracowywania programów kursów doskonalących i kwalifikacyjnych dla uwzględnionych w ustawie niektórych zawodów medycznych, w tym asystentek i higienistek stomatologicznych. Opracowane progr...
O największe problemy związane z kształceniem przeddyplomowym lekarzy dentystów w Polsce zapytaliśmy przedstawicieli samorządu lekarskiego – lek. dent. Pawła Baruchę, wiceprezesa NIL, przewodniczącego Komisji Stomatologicznej NIL oraz dr. n. med. Dar...