Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Publikacja:
Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Konflikt dentysty z pacjentem z HIV

Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów bada przypadek praktyki gabinetu stomatologicznego w Kaatsheuvel w Holandii. Sprawa ma dwa aspekty – jeden ze strony pacjenta dotyczy odmowy leczenia osoby zarażonej HIV, drugi od strony gabinetu odnosi się do nie poinformowania o tym, że pacjent jest zarażony.

Jak powiedział lokalnym mediom pacjent John na początku roku otrzymał diagnozę, że jest nosicielem wirusa HIV. Kiedy poszedł w sierpniu do dentysty został zapytany – czy coś zmieniło się w jego sytuacji zdrowotnej. Wtedy powiedział o nosicielstwie, chociaż prawnie nie jest do tego zobligowany. Okazało się, że informacje na temat jego zdrowia przekazał klinice jego były partner. Pacjent przestał być mile widzianym gościem w gabinecie stomatologicznym i odmówiono mu leczenia.

W rozmowie z lokalną prasą przedstawiciel gabinetu Cosmident powiedział, że ze strony pacjenta doszło do naruszenia zaufania i naraził on pracowników gabinetu na niebezpieczeństwo. „Muszę stanąć w obronie ludzi, którzy tu pracują" – powiedział Frank Vijgen z Cosmident.

Zgodnie z holenderskim prawem pacjenci z wirusem HIV nie są zobowiązani do informowania innych o ich statusie. Wszyscy zajmujący się leczeniem czy to dentysta, czy ratownik czy lekarz muszą przestrzegać zasad higieny i bezpieczeństwa w pracy, aby chronić się przed różnymi chorobami zakaźnymi.

Pacjent złożył skargę zarzucając gabinetowi dyskryminację. Postępowania wyjaśniające w tej sprawie prowadzą równolegle agencja RADAR zwalczająca dyskryminację i Stowarzyszenie Stomatologów Królestwa Niderlandów.

ab

 


zródło:nltimes.nl
 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

Joanna Juszczyk videonews 2
Długofalowa współpraca z pacjentem – jak ją nawiązać? Asysta

Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...

ROZWIŃ WIĘCEJ
adult 4402808 1280
Konflikt samorządu lekarskiego z ministrem zdrowia pogłębia się Lekarz

Jak podaliśmy przed kilkoma dniami w Dentonecie, 2 sierpnia weszły w życie nowe zasady przepisywania recept na leki psychotropowe i odurzające. Pojawiły się jednak informacje o kłopotach z ich realizacją, a problem ten nagłośnił w mediach jeden z lek...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Macin Szerszen 2
Komunikacja z pacjentem z perspektywy protetyka Lekarz

– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

palenie papierosow3
Jak rozmawiać z pacjentem o nałogu tytoniowym? Asysta

Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...

komunikacja z pacjentem
Efektywna komunikacja z pacjentem w praktyce stomatologicznej Lekarz

W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...

Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...