Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak wykorzystać AI w kształceniu przyszłych dentystów?

Publikacja:
Jak wykorzystać AI w kształceniu przyszłych dentystów?

Jak wykorzystać AI w kształceniu przyszłych dentystów?

Dwóch wykładowców z Wydziału Stomatologii Uniwersytetu w Buffalo otrzymało granty, które zostaną przeznaczone na badania nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) w kształceniu przyszłych lekarzy dentystów, w tym na opracowanie specjalnych gogli wirtualnej rzeczywistości (VR) dla studentów stomatologii oraz przygotowanie interaktywnych wykładów.

Dla pokolenia studentów wychowanych na grach wideo, gogle VR są szczególnie atrakcyjne – mówi dr Ahmet Orgev, profesor stomatologii odtwórczej na Wydziale Stomatologii Uniwersytetu w Buffalo.

Dr Orgev kieruje projektem opracowania gogli VR, które pomogą studentom w precyzyjnym planowaniu m.in. rehabilitacji protetycznej oraz skomplikowanych procedur implantologicznych. Technologia umożliwi także lepszą komunikację z pacjentami w zakresie planowania leczenia.

W grach komputerowych realistyczna grafika tworzy dynamiczne środowisko, które sprawia wrażenie prawdziwego. W stomatologii możemy wykorzystać sztuczną inteligencję do symulowania efektów leczenia i umożliwić pacjentom „doświadczanie” rezultatów jeszcze przed zabiegiem. Nowoczesne technologie zawsze fascynują – podkreśla dr Ahmet Orgev.

Interaktywne wykłady dzięki wsparciu AI

Drugi z grantów otrzymał dr Adaias Matos, adiunkt na Wydziale Stomatologii tej samej uczelni, który pracuje nad wykorzystaniem AI do tworzenia interaktywnych wykładów. W ramach kursu dotyczącego protez stałych, Matos planuje wdrożenie programu AI, który pomoże studentom na bieżąco doskonalić ich wiedzę.

Przykładowo, w trakcie nagranego wykładu mogę przeprowadzić quiz – tłumaczy Matos. – Jeśli student nie uzyska dobrego wyniku, sztuczna inteligencja dostosuje kolejne pytania do jego poziomu. To daje drugą szansę na naukę i poprawę wyników.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i nowoczesnych technologii w stomatologii nie jest jeszcze standardem na uczelniach, dlatego to na poszczególnych wykładowcach spoczywa odpowiedzialność za ich wdrażanie.

Innowacje w edukacji dentystycznej rozwijane są także na innych amerykańskich uniwersytetach. W ubiegłym roku nowojorski NYU College of Dentistry wprowadził gogle VR do nauki wykonywania znieczuleń, a Uniwersytet Florydy uruchomił program symulacji oparty na AI, który łączy wykorzystanie awatarów i wirtualnej rzeczywistości w szkoleniu przyszłych dentystów i pielęgniarek stomatologicznych.

Innowacyjne technologie, przede wszystkim cyfrowe, od kilkunastu lat rewolucjonizują stomatologię. Jedną z dziedzin, która dzięki cyfryzacji rozwinęła się najbardziej, jest protetyka. – Jest to narzędzie, które umożliwia nam niektóre rzeczy, których analogowo nie bylibyśmy w stanie zrobić – mówi dr n. med. Marcin Szerszeń, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, asystent naukowo-dydaktyczny w Katedrze Protetyki Stomatologicznej WUM, pasjonat najnowszych rozwiązań technologicznych w zakresie protetyki stomatologicznej. – W rękach odpowiedniej osoby, która wie, jak tym narzędziem zarządzać, może np. pomóc budować właściwy przepływ informacji między lekarzem a pacjentem, opiekunem pacjenta czy laboratorium protetycznym – dodaje.

Źródło: https://www.oralhealthgroup.com


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Lublin UMED wspolpraca
Lublin: polsko-japońska współpraca w kształceniu medyków Lekarz

18 marca w Centrum Symulacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie podpisano list intencyjny w sprawie nawiązania współpracy z japońskim University of Hokkaido m.in. w zakresie kształcenia kadr medycznych. List intencyjny o współpracy podpisali prof. d...

studia medyczne
Apel o zmianę formuły egzaminów końcowych dla przyszłych medyków Lekarz

W minionym tygodniu odbyło się spotkanie przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej oraz studentów kierunków medycznych. Jego tematem był poziom nauczania i przygotowania zaplecza dydaktycznego na kierunkach lekarskim i lekarsko-dentystycznym. Obie st...

ROZWIŃ WIĘCEJ
stomatologia51
RFN: Jak zatrzymać przyszłych dentystów w mniej zamożnych regionach? Lekarz

Położony na zachód od Berlina kraj związkowy Saksonia-Anhalt to jeden z najmniej zamożnych landów Niemiec. Mimo stopniowego niwelowania różnic w poziomie życia i poziomie płac między „Wessie” i „Ossies” wielu mieszkańców dawnej NRD wciąż decyduje się...

ksztalcenie medykow
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...

Aleksandra Lyzwinska news
Jak w pełni wykorzystać potencjał kompozytów nanohybrydowych? Lekarz

– Pamiętajmy, że materiał kompozytowy składa się zawsze z dwóch rzeczy: po pierwsze z samego materiału, a po drugie – z... instrukcji. Tę instrukcję się czyta, a nie wyrzuca. To absolutny basic – mówi lek. dent. Aleksandra Łyżwińska, wykładowca i asy...

stomatologia 3
Powstaną wytyczne ws. wykorzystania symulacji medycznej w kształceniu Lekarz

Minister zdrowia powołał zespół, którego zadaniem będzie opracowanie wytycznych dotyczących jednolitych zasad wykorzystywania Centrum Symulacji Medycznej oraz przeprowadzania egzaminu standaryzowanego w procesie kształcenia przeddyplomowego lekarzy i...

komunikacja
PUM: szkolenia z komunikacji dla przyszłych dentystów Lekarz

Studenci trzeciego roku m.in. kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego odbędą szkolenia z zakresu komunikacji interprofesjonalnej w oparciu o program przygotowany przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie.  Cele...

image
Jak racjonalnie wykorzystać przestrzeń w gabinecie stomatologicznym? Lekarz

Nawet stosunkowo niewielkie pod względem dostępnej powierzchni lokale da się zaprojektować tak, by powstały w nich nowoczesne, komfortowe i doskonale wyposażone gabinety stomatologiczne. Na przykładzie gabinetu DentaMed na warszawskim Ursusie opowia...

PUM dyplomatorium
PUM: absolutorium przyszłych lekarzy dentystów Lekarz

W Auli Rektoratu Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie odbyło się kolejne absolutorium – tym razem kierunku lekarsko-dentystycznego Wydziału Medycyny i Stomatologii. Jak czytamy w komunikacie, uroczystość poprowadził prodziekan Wydziału M...