Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery
Jak rozmawiać ze starszym pacjentem? Część I – Bariery
Właściwa komunikacja pomiędzy dentystą a pacjentem jest podstawowym czynnikiem decydującym o zapewnieniu odpowiedniego poziomu leczenia w przypadku osób starszych. Warto pochylić się nad tym problemem, ponieważ w związku ze starzeniem się naszego społeczeństwa sukcesywnie będzie wzrastać liczba pacjentów w wieku od 65 lat.
Bariery w komunikacji ze starszym pacjentem
Wraz z wiekiem pacjenta pojawia się coraz więcej barier w komunikacji. Najczęściej są one związane z chorobami dotykającymi głównie osoby starsze lub po prostu starzeniem się organizmu.
Do najbardziej oczywistej należy pogorszenie słuchu lub nawet całkowita jego utrata. Pacjenci mogą mieć problemy ze zrozumieniem komunikatu po prostu dlatego, że na przykład nie dosłyszeli całości wypowiedzi. Należy przy tym należy pamiętać, że nie wszyscy się do tego przyznają, wiele osób nie nosi aparatów słuchowych i nie zgłasza lekarzowi, że nie usłyszeli jakiejś części wypowiedzi.
Kolejną barierą może być pogorszenie lub utrata wzroku, co również powoduje u pacjenta dyskomfort i nie pomaga w komunikacji z lekarzem. Jedną z częstszych niedogodności w starszym wieku jest także szwankująca pamięć, najczęściej dotycząca niedawnych wydarzeń – a zatem np. zaleceń czy ustaleń z zeszłotygodniowej wizyty. Wraz z wiekiem wielu starszych ludzi doświadcza też problemów z mową – mogą mówić mniej zrozumiale lub ciszej, co z kolei powoduje, że stomatolog może mieć problem ze zrozumieniem swojego pacjenta.
Trzeba także brać pod uwagę, że starsi pacjenci szybciej się męczą, niektórzy mogą chcieć nawet skończyć wizytę przed czasem. Zdarza się także, że niektóre starsze osoby są postrzegane jako trudni pacjenci – niewspółpracujący, wycofani, niechętni, mało otwarci. Przyjmując takiego pacjenta, warto pamiętać, że starsze osoby mają za sobą bagaż doświadczeń – również tych złych. Utrata bliskich, pogorszenie zdrowia, utrata samodzielności – te wszystkie czynniki są często przyczyną depresji czy utraty poczucia własnej wartości u osób starszych. Stąd biorą się takie zachowania, jak niemożności podejmowania decyzji, częsta irytacja, brak cierpliwości czy wycofanie.
Zrozumienie przyczyn powodujących bariery w komunikacji ze starszym pacjentem jest pierwszym krokiem do poprawy komunikacji w gabinecie. W następnym materiale przedstawimy techniki, za pomoca których można podnieść jakość komuniakcji ze starszym pacjentem.
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...
– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...
Jeszcze kilkanaście lat temu cudzoziemiec u dentysty był w Polsce rzadkością. To jednak zmienia się bardzo dynamicznie. Obecnie poza osobami znającymi język angielski, które często trafiają do większych klinik, przybywa pacjentów posługujących się ję...
- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...
Nowe dane opublikowane przez CareQuest Institute for Oral Health – organizację non-profit z Bostonu – pokazują, że w Stanach Zjednoczonych osoby dorosłe z niepełnosprawnościami mają znacznie gorszy dostęp do opieki stomatologicznej niż reszta populac...
Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...
Wdrażanie innowacyjnych technologii w gabinecie stomatologicznym może powodować u poszczególnych członków zespołu pewnego rodzaju lęk i obawy. – Wszyscy się boimy, kiedy zmienia się uporządkowany status quo i nagle pojawia się nowy element, który wpr...
Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...
Do lek. dent. Piotra Puchały przyjeżdżają pacjenci z całej Polski, kierowani przez innych lekarzy na procedurę usunięcia złamanego narzędzia w kanale podczas leczenia endodontycznego. - Jesteśmy w stanie większość narzędzi usunąć - mówi w rozmowie z ...
Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...
Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...