Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Brak komentarzy | Publikacja:
Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Serwis Denistry.co.uk podpowiada stomatologom, jak przygotować pracowników na wyzwania związane z ponownym otwarciem gabinetu. Nie ma w tym materiale mowy o nowych ograniczeniach czy środkach ochrony indywidualnej, ale o mechanizmach, które ułatwią wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu praktyki – te zaś w obecnym czasie mogą być niezbędne w wielu gabinetach.

Choć brytyjscy stomatolodzy wciąż nie wiedzą, kiedy będą mogli wrócić do pracy, przygotowują się do jej podjęcia – nie tylko przez siebie, ale i pozostałe osoby tworzące załogę gabinetu. To niezwykle ważne, by po przedłużającej się przerwie wszyscy pracownicy mogli w pełnej gotowości wrócić do obowiązków w nowych warunkach.

Trener biznesu Kevin Stansfield twierdzi, że zmiany nie są popularne w zespołach w trzech sytuacjach: gdy osoby je tworzące nie widzą potrzeby ich wprowadzania, gdy nie mają na nie wpływu ani prawa wyboru oraz gdy nie odczuwają, by zmiany miały pozytywne przełożenie na ich pracę i życie.

W związku z tym Stansfield proponuje, by przyjrzeć się kilku zagadnieniom, które nie pozostają bez wpływu na stosunek zespołu do podejmowanych modyfikacji w funkcjonowaniu gabinetu.

Opór

Twój zespół może odczuwać niechęć do narzucanych zmian z trzech wcześniej podanych powodów – może także innych, ale te zdarzają się najczęściej. Jeśli mamy pokonać opór pracowników, musimy mieć pewność, że pozostałe opisane poniżej elementy będą mieć dla nich większe znaczenie niż niechęć do zmian.

Zmierzyć się z niezadowoleniem

Zaczynamy od przedstawienia problemu. Bardzo ważne jest, aby wyjaśnić zespołowi, dlaczego obecna sytuacja wymaga zmian. Powinieneś mieć jasność na temat tego, w jakim miejscu jest teraz twój gabinet i wyzwań, przed którymi stają wszyscy pracownicy. Powiedz o tym, co przemawia za wprowadzeniem zmian. Wyjaśnij negatywne konsekwencje niepodjęcia zmian – zarówno dla pacjentów, jak i pracowników placówki.

Mów jasno, bądź szczery i uczciwy. W przeciwnym razie twoi współpracownicy nie zaangażują się w planowane działania.

Konferencja online

Wizja

Wprowadzając zmiany musisz wiedzieć, dokąd doprowadzą one cały zespół. I musisz przedstawić je tak, by zachęcić do osiągnięcia wyznaczonych celów w określonym czasie (np. w ciągu najbliższych 12 miesięcy) z uwzględnieniem wspólnych wyzwań i wyrzeczeń. W im bardziej jasny i zrozumiały sposób przedstawisz tę wizję, tym większe masz szanse na wsparcie zespołu i powodzenie waszych działań.

Musisz być gotowy na to, że na początku zespół będzie miał wątpliwości, czy włączyć się w proces zmian. Nie musisz akceptować tego, do czego pracownicy chcą cię przekonać, ale nie ignoruj ich, wysłuchaj z uwagą, bo dla nich ta zmiana będzie także trudna. Niemniej upewniaj ich, że będzie ona korzystna – dla nich, dla pacjentów i całego gabinetu.

Pierwsze kroki

Jeśli początkiem było niezadowolenie, które ustąpiło po przedstawieniu wizji, twój zespół rozumie już potrzebę zmian. Pracownicy mają perspektywę tego, co dadzą wprowadzone zmiany, a jednocześnie świadomość, że ich głos nie jest ignorowany.

Teraz czas na pierwsze kroki. Niestety zdarza się, że liderzy rozpoczynają proces zmian w tym miejscu, z pominięciem wcześniej przedstawionych punktów. Co oczywiste, napotyka to na opór zespołu, który nie został powiadomiony o celowości i konsekwencjach zmian. Inaczej pracuje się z ludźmi, którzy rozumieją i akceptują twój punkt widzenia, a inaczej z tymi, którzy widzą w nim tylko zagrożenia dla swojej pozycji.

Od liderów oczekuje się, by prowadzili i nadawali kierunek. A to oznacza, że musisz w realizacji planowanych zmian być na przedzie. Jeśli więc prosisz swój zespół o udział we wprowadzeniu zmian, musi on zobaczyć, że jesteś liderem – zarówno w niepowodzeniach, jak i w sukcesach. Musisz udowodniać, że jesteś częścią zespołu i w osiągnięciu zmian poświęcasz się co najmniej tak samo, jak pozostali pracownicy.

– Poznawajmy się też od tej ludzkiej, nie tylko zawodowej strony. Im lepiej się znamy, tym lepsza będzie nasza współpraca – mówi w rozmowie z Dentonetem Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach. Zapytaliśmy, czy członkowie pracującego ze sobą na co dzień zespołu stomatologicznego powinni czasem spędzać czas razem także po pracy? A może należy tego unikać?

T.H., źródło: www.dentistry.co.uk

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Bartosz cerkaski
Lekarze apelują do lekarzy: niezwłocznie zamknijcie praktyki Lekarz

- Jesteśmy w wyjątkowym momencie, w którym nikt z nas nie chciał się znaleźć. Postanowiliśmy podjąć bardzo trudną decyzję o zamknięciu naszej praktyki stomatologicznej. Mówię do Państwa z apelem, do osób, które nie są zdecydowane - zamknijcie praktyk...

rezydentury - Dentonet.pl
"Akademia Wiedzy i Praktyki" - pomysł PTS-u na specjalizację? Lekarz

Młodzi lekarze dentyści nie są tym faktem zaskoczeni - miejsc specjalizacyjnych w polskiej stomatologii jest dramatycznie mało. Czy Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, pod przewodnictwem prof. Marzeny Dominiak, będzie próbowało to zmienić?- Temat ks...

Natalia Lewkowicz - Dentonet.pl
Zgrany zespół w leczeniu chirurgicznym Asysta

- Te zabiegi są obarczone stresem w sposób szczególny. To zabiegi stresogenne dla pacjentów, a to napięcie przenosi się na operatorów - mówi o współpracy lekarza dentysty z asystą prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz, periodontolog. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Natalia Lewkowicz
Dentysta i asystentka - zgrany zespół w leczeniu chirurgicznym Asysta

- Te zabiegi są obarczone stresem w sposób szczególny. To zabiegi stresogenne dla pacjentów, a to napięcie przenosi się na operatorów - mówi o współpracy lekarza dentysty z asystą prof. dr hab. n. med. Natalia Lewkowicz, periodontolog. ...

Pietruski
Leczenie wielospecjalistyczne? "Budowaliśmy zespół kilkanaście lat" Lekarz

- Leczenie wielospecjalistyczne, moim zdaniem, jest jedynym leczeniem. My nie możemy zawęzić się do tego brzydkiego określenia "single tooth dentistry", a więc stomatologii jednego zęba. Pomijam już fakt, że człowiek, który tylko w taki sposób do sto...

zespół Eagle'a - Dentonet.pl
Napadowe bóle twarzoczaszki? To może być zespół Eagle'a Lekarz

Nawracający ból gardła, uczucie ciała obcego, trudności w przełykaniu oraz gwałtowny, kłujący ból twarzy – objawy te mogą być spowodowane wydłużeniem wyrostka rylcowatego. Niestety, w przypadku ich wystąpienia często stawiana jest nieprawidłowa diagn...

środki ochrony - Dentonet.pl
UK: Praktyki NHS dostaną bezpłatne środki ochrony Lekarz

Zgodnie z nową strategią rządu Borisa Johnsona, gabinety dentystyczne prowadzące leczenie w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) uzyskają dostęp do bezpłatnych środków ochrony indywidualnej. Jej celem jest ochrona brytyjskiego społeczeństwa przed dr...

kursy specjalizacyjne - Dentonet.pl
Kursy edukacyjne dla dentystów – dobre praktyki od NRL Lekarz

Naczelna Rada Lekarska opublikowała listę dobrych praktyk dotyczących organizacji wydarzeń edukacyjnych w ramach doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów – tak, aby odbywało się ono w sposób obiektywny, oparty na wiedzy medycznej, wolny od...

UKS budynek
UJ w Krakowie: letnie praktyki studentów i zagraniczni goście Lekarz

W drugiej połowie lipca Uniwersytecka Klinika Stomatologiczna w Krakowie przyjęła grupę studentów zagranicznych w ramach działalności Polskiego Towarzystwa Studentów Stomatologii i International Association of Dental Students. Z kolei pod koniec roku...

lamp 2663053 960 720 — kopia
Praktyki lekarskie mogą "zamrozić" ceny energii elektrycznej Lekarz

To ostatnie dni na złożenie przez przedsiębiorców oświadczeń w sprawie tzw. zamrożenia cen prądu. Biura obsługi klienta są otwarte przez cały weekend, a termin mija 29 lipca. Przypomnijmy, że nowela tzw. ustawy prądowej zakłada możliwość zachowania c...

Dodaj komentarz (0 komentarzy)

Każdy komentarz zostanie poddany moderacji