Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Publikacja:
Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Serwis Denistry.co.uk podpowiada stomatologom, jak przygotować pracowników na wyzwania związane z ponownym otwarciem gabinetu. Nie ma w tym materiale mowy o nowych ograniczeniach czy środkach ochrony indywidualnej, ale o mechanizmach, które ułatwią wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu praktyki – te zaś w obecnym czasie mogą być niezbędne w wielu gabinetach.

Choć brytyjscy stomatolodzy wciąż nie wiedzą, kiedy będą mogli wrócić do pracy, przygotowują się do jej podjęcia – nie tylko przez siebie, ale i pozostałe osoby tworzące załogę gabinetu. To niezwykle ważne, by po przedłużającej się przerwie wszyscy pracownicy mogli w pełnej gotowości wrócić do obowiązków w nowych warunkach.

Trener biznesu Kevin Stansfield twierdzi, że zmiany nie są popularne w zespołach w trzech sytuacjach: gdy osoby je tworzące nie widzą potrzeby ich wprowadzania, gdy nie mają na nie wpływu ani prawa wyboru oraz gdy nie odczuwają, by zmiany miały pozytywne przełożenie na ich pracę i życie.

W związku z tym Stansfield proponuje, by przyjrzeć się kilku zagadnieniom, które nie pozostają bez wpływu na stosunek zespołu do podejmowanych modyfikacji w funkcjonowaniu gabinetu.

Opór

Twój zespół może odczuwać niechęć do narzucanych zmian z trzech wcześniej podanych powodów – może także innych, ale te zdarzają się najczęściej. Jeśli mamy pokonać opór pracowników, musimy mieć pewność, że pozostałe opisane poniżej elementy będą mieć dla nich większe znaczenie niż niechęć do zmian.

Zmierzyć się z niezadowoleniem

Zaczynamy od przedstawienia problemu. Bardzo ważne jest, aby wyjaśnić zespołowi, dlaczego obecna sytuacja wymaga zmian. Powinieneś mieć jasność na temat tego, w jakim miejscu jest teraz twój gabinet i wyzwań, przed którymi stają wszyscy pracownicy. Powiedz o tym, co przemawia za wprowadzeniem zmian. Wyjaśnij negatywne konsekwencje niepodjęcia zmian – zarówno dla pacjentów, jak i pracowników placówki.

Mów jasno, bądź szczery i uczciwy. W przeciwnym razie twoi współpracownicy nie zaangażują się w planowane działania.

Konferencja online

Wizja

Wprowadzając zmiany musisz wiedzieć, dokąd doprowadzą one cały zespół. I musisz przedstawić je tak, by zachęcić do osiągnięcia wyznaczonych celów w określonym czasie (np. w ciągu najbliższych 12 miesięcy) z uwzględnieniem wspólnych wyzwań i wyrzeczeń. W im bardziej jasny i zrozumiały sposób przedstawisz tę wizję, tym większe masz szanse na wsparcie zespołu i powodzenie waszych działań.

Musisz być gotowy na to, że na początku zespół będzie miał wątpliwości, czy włączyć się w proces zmian. Nie musisz akceptować tego, do czego pracownicy chcą cię przekonać, ale nie ignoruj ich, wysłuchaj z uwagą, bo dla nich ta zmiana będzie także trudna. Niemniej upewniaj ich, że będzie ona korzystna – dla nich, dla pacjentów i całego gabinetu.

Pierwsze kroki

Jeśli początkiem było niezadowolenie, które ustąpiło po przedstawieniu wizji, twój zespół rozumie już potrzebę zmian. Pracownicy mają perspektywę tego, co dadzą wprowadzone zmiany, a jednocześnie świadomość, że ich głos nie jest ignorowany.

Teraz czas na pierwsze kroki. Niestety zdarza się, że liderzy rozpoczynają proces zmian w tym miejscu, z pominięciem wcześniej przedstawionych punktów. Co oczywiste, napotyka to na opór zespołu, który nie został powiadomiony o celowości i konsekwencjach zmian. Inaczej pracuje się z ludźmi, którzy rozumieją i akceptują twój punkt widzenia, a inaczej z tymi, którzy widzą w nim tylko zagrożenia dla swojej pozycji.

Od liderów oczekuje się, by prowadzili i nadawali kierunek. A to oznacza, że musisz w realizacji planowanych zmian być na przedzie. Jeśli więc prosisz swój zespół o udział we wprowadzeniu zmian, musi on zobaczyć, że jesteś liderem – zarówno w niepowodzeniach, jak i w sukcesach. Musisz udowodniać, że jesteś częścią zespołu i w osiągnięciu zmian poświęcasz się co najmniej tak samo, jak pozostali pracownicy.

– Poznawajmy się też od tej ludzkiej, nie tylko zawodowej strony. Im lepiej się znamy, tym lepsza będzie nasza współpraca – mówi w rozmowie z Dentonetem Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach. Zapytaliśmy, czy członkowie pracującego ze sobą na co dzień zespołu stomatologicznego powinni czasem spędzać czas razem także po pracy? A może należy tego unikać?

T.H., źródło: www.dentistry.co.uk

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zespół Eagle'a - Dentonet.pl
Napadowe bóle twarzoczaszki? To może być zespół Eagle'a Lekarz

Nawracający ból gardła, uczucie ciała obcego, trudności w przełykaniu oraz gwałtowny, kłujący ból twarzy – objawy te mogą być spowodowane wydłużeniem wyrostka rylcowatego. Niestety, w przypadku ich wystąpienia często stawiana jest nieprawidłowa diagn...

finanse i podatki
Jak przygotować się do Polskiego Ładu? Poradnik dla lekarzy Lekarz

- Najbardziej popularną formą opodatkowania działalności gospodarczej osób fizycznych, także w  przypadku świadczenia usług medycznych przez lekarzy, był tzw. podatek liniowy, czyli podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19%. Jednak uchwalo...

zespol piekacych ust
Laseroterapia niskoenergetyczna a zespół piekących ust (BMS) Lekarz

Laseroterapia niskoenergetyczna stosowana w celu stymulowania funkcji komórek może zapewnić pacjentom natychmiastową ulgę w subiektywnym odczuwaniu bólu z powodu zespołu piekących ust (BMS). Taki wniosek płynie z badania autorstwa naukowców z Uniwers...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Rejestr Podmiotow Wykonujacych Dzialalnosc Lecznicza
Nowe stawki za zarejestrowanie praktyki w RPWDL Lekarz

Zmieniły się stawki za wpisy do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL). Opłata za zarejestrowanie praktyki (np. stomatologicznej) wynosi 118 zł, z za zmianę wpisu w rejestrze praktyk - 59 zł. Rejestr Podmiotów Wykonujących Dzi...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

Ecolab3
Jak przygotować unit do następnej wizyty? [video] Lekarz

Unit i jego bezpośrednie otoczenie należy dezynfekować po każdym kolejnym pacjencie. Jak wykonać tę procedurę szybko i bezpiecznie? Jakie produkty do dezynfekcji unitu rekomenduje firma Ecolab? Tego dowiedzieć się można z trzeciego odcinka cyklu film...

medycyna
NIL powołała zespół ds. naruszeń w ochronie zdrowia Lekarz

Naczelna Izba Lekarska powołała zespół ds. naruszeń w ochronie zdrowia – będzie on monitorować, rejestrować i przeciwdziałać nadużyciom, które szkodzą bezpieczeństwu pacjentów i lekarzy oraz utrudniają sprawne funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w...

Polski Lad
Zmiany w Polskim Ładzie - obniżka PIT, zmiany w składce zdrowotnej Lekarz

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił wprowadzenie tzw. tarczy antyputinowskiej, której celem jest łagodzenie negatywnych skutków gospodarczych związanych z agresją Rosji na Ukrainę oraz inflacją. Zakłada ona m.in. zmiany podatkowe w Polskim Ładzie - to...

zespół stomatologiczny
Dentysto, chwal swój zespół! 4 porady dla pracodawców Lekarz

W książce zatytułowanej „Pewność siebie: jak zaczynać i kończyć serie zwycięstw i porażek” (oryg. Confidence: How Winning Streaks and Losing Streaks Begin and End) Rosabeth Moss Kanter, była redaktorka „Harvard Business Review”, pisze o tym, że lepsz...

pandemia
"Trzeba przygotować się na jesienną falę pandemii" Lekarz

COVID-19 jest znacznie poważniejszy niż grypa, śmiertelność z jego powodu jest znacznie wyższa – przypominają eksperci. Teraz jest czas, by przygotować się na jesienną falę pandemii – podkreślają. Specjaliści mówili o tym na konferencji prasowej, na...