Faktura korygująca i nota korygująca – warto znać różnice
Faktura korygująca i nota korygująca – warto znać różnice
Faktura korygująca i nota korygująca to dwa dokumenty często wykorzystywane w praktyce gospodarczej. Służą one poprawianiu błędów znajdujących się na fakturach będących poświadczeniem przeprowadzenia transakcji. Podpowiadamy, czym różnią się faktura i nota korygująca oraz kiedy należy je wystawić.
Dentyści-przedsiębiorcy w ramach prowadzenia własnej firmy mają nieustanny kontakt z fakturami – czy to otrzymywanymi od firm dostarczających im materiały oraz sprzęt stomatologiczny czy też wystawianymi osobiście, np. kiedy dentysta dodatkowo zajmuje się prowadzeniem sklepu internetowego, w którym sprzedaje akcesoria do higieny jamy ustnej. W każdej fakturze może zdarzyć się pomyłka – nietrudno jest o błąd w nazwie firmy, numerze NIP, kwocie netto lub brutto. Co wtedy? Prawo dopuszcza dwie opcje: wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej. Różnica między tymi dokumentami jest jednak dość spora.
Zacznijmy od faktury korygującej. W jej przypadku najważniejszy jest fakt, że dokument ten może wystawić tylko i wyłącznie sprzedawca danego towaru lub usługi, a także to, że dotyczy ona takich błędów, które pociągają za sobą zmiany w rozliczeniach podatkowych oraz rachunkowych. Dla przykładu: dentysta-przedsiębiorca otrzyma fakturę korygującą od firmy, od której kupił unit stomatologiczny, a która już po wystawieniu pierwotnej faktury udzieliła mu 10% rabatu. Dentysta prowadzący sklep internetowy wystawi z kolei fakturę korygującą, jeśli na przesłanej klientowi fakturze źle zsumował ceny towaru. Jakie elementy musi zawierać faktura korygująca? Obowiązkowo oznaczenie „korekta” lub „faktura korygująca”, datę wystawienia i numer, dane obu stron transakcji, dane z pierwotnej faktury, której dotyczy korekta oraz kwoty rabatu, zmniejszenia lub zwiększenia podatku itp. Co ważne, sprzedawca musi posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, np. w postaci potwierdzenia odczytania maila.
Jeśli chodzi o notę korygującą, to obowiązek jej wystawienia spoczywa na nabywcy danego towaru/usługi w przypadku, gdy na pierwotnej fakturze doszło do pomyłki o charakterze formalnym, czyli np. błędu w numerze NIP, literówki w nazwie firmy, pomyłki w nazwie towaru itp. Dentysta-przedsiębiorca wystawi więc notę korygującą firmie, od której kupił unit stomatologiczny w sytuacji, gdy na fakturze zauważy przekręcenie nazwy jego kliniki. Nota korygująca również musi zawierać określone elementy: oznaczenie „nota korygująca”, datę wystawienia, numer, dane obu stron transakcji oraz treść korygowanej informacji. Nota księgowa także musi zostać zaakceptowana przez sprzedawcę, który wystawił fakturę pierwotną.
Na koniec warto uświadomić sobie, że faktura to dokument skarbowy, a każdy przedsiębiorca ma obowiązek wystawiać je w sposób bezbłędny i czytelny. Wadliwe wystawienie faktury – zgodnie z art. 62 § 2 kodeksu skarbowego – jest wykroczeniem, podlegającym karze w wysokości do 180 stawek dziennych. Z kolei wystawienie faktury w sposób niezgodny z rzeczywistością (nierzetelny) może skutkować karą grzywny do 240 stawek dziennych.
Psycholog biznesu Jacek Santorski wyjaśnia, skąd się bierze wypalenie zawodowe i jak do niego nie dopuścić.
AF
Fot. stevepb, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
- Motywacja czy siła woli to jest pewien rodzaj energii, którym możemy zarządzać - mówi w rozmowie z Dentonetem dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog. Wywiad zarejestrowany podczas 2. Kongresu Psychologia w Stomatologii. ...
- Szkoły proponują już wybranym gabinetom teksty porozumień, są też wzory takich porozumień zamieszczone w Internecie. Niektóre z nich zawierają niekorzystne dla lekarzy postanowienia. Warto w każdym przypadku, kiedy pojawia się wątpliwość zasięgnąć ...
- Poznawajmy się też od tej ludzkiej, nie tylko zawodowej strony. Im lepiej się znamy, tym lepsza będzie nasza współpraca - mówi w rozmowie z Dentonetem Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach, jeden z wykładowców tegorocznego Asysdentu. Zapyta...
- Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem - mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Pawe...
Lupy stomatologiczne lub, mówiąc szerzej, praca w powiększeniu - to nie są zagadnienia zarezerwowane tylko dla lekarzy przeprowadzających skomplikowane procedury endodontyczne czy protetyczne. Lupy mogą stać się narzędziem codziennej pracy także w ga...
Wielogodzinna praca w wymuszonej pozycji nie pozostaje bez wpływu na zdrowie fizyczne lekarza dentysty czy higienistki stomatologicznej.- Warto nawzajem się pilnować i zwracać sobie uwagę na sylwetkę podczas pracy - mówi fizjoterapeuta i osteopata, R...
Od początku września br. już ponad pół miliona Polaków zachorowało na grypę. Od września 2018 r. do kwietnia 2019 r. z powodu jej powikłań zmarło 149 osób. Wciąż warto zaszczepić się przeciw grypie – jest to szczególnie polecane m.in. pracownikom och...
„Repetitio est…” to kompleksowy program edukacyjny, skierowany do lekarzy dentystów, studentów stomatologii, asystentek i higienistek stomatologicznych. Serdecznie zapraszamy do udziału w tym projekcie! Na stronie www.repetitioest.pl znaleźć można da...
Jest na 100% pewne, że we wrześniu sezon zachorowań na grypę zbiegnie się z falą zachorowań na COVID-19. Z tego powodu bezwzględnie wszyscy powinniśmy zaszczepić się przeciw grypie – powiedział PAP przewodniczący Rady Naukowej Ogólnopolskiego Program...
Rozmawiamy z Dariuszem Paluszkiem, członkiem Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej i przewodniczącym Komisji Stomatologicznej Warszawskiej Rady Lekarskiej. Czy gabinet stomatologiczny, który Pan prowadzi, przyjmuje pacjentów? - Ja zdecydowałem o zamk...
Ten teoretycznie nieskomplikowany zabieg coraz częściej wykonywany jest przez higienistki stomatologiczne pracujące w lupach stomatologicznych. Czy to niezbędne? Zdania być może są podzielone, ale...- Na pewno warto i to z co najmniej dwóch powodów. ...
Dodaj komentarz (0 komentarzy)
Każdy komentarz zostanie poddany moderacji