Dentysta i social media. Jak unikać oskarżeń o zniesławienie?
Dentysta i social media. Jak unikać oskarżeń o zniesławienie?
Spis treści
W ostatnich tygodniach przez amerykańskie media branży stomatologicznej przetoczyła się dyskusja w związku z wydarzeniami, do jakich doszło w Pensylwanii. Na podstawie wpisów na Facebooku jedna z tamtejszych praktyk złożyła pozew o zniesławienie przeciwko pracownikom konkurencyjnego gabinetu. Jak kontynuować swoją aktywność w social mediach, unikając zachowań, które mogłyby wiązać się z reperkusjami prawnymi?
Właściciel wnoszącej oskarżenie kliniki stwierdził, że za sprawą wpisów pracowników drugiej z firm w mediach społecznościowych pojawiły się szkodliwe wypowiedzi na jej temat, w tym „fałszywe oskarżenia, których intencją było wyrządzenie szkody”. Jak donoszą media, dentysta podał w pozwie, że zniesławiające wypowiedzi na Facebooku poważnie zaszkodziły jego reputacji jako specjalisty oraz prowadzonemu przez niego gabinetowi, co skutkowało utratą części pacjentów i dotychczasowych możliwości biznesowych.
Nieczysta walka o pacjentów w social mediach
Ze względu na znaczny odzew ze strony czytelników, portal DrBicuspid.com zasięgnął rady Rity Zamory, ekspertki ds. mediów społecznościowych w branży stomatologicznej, w jaki sposób dentyści i ich zespoły mogą uniknąć konsekwencji prawnych podobnych do tych, jakie wysunięto wobec gabinetu, który publikował nieprzychylne komentarze na temat swojego konkurenta.
– Wielu interakcji w mediach społecznościowych, w tym również tych, które mogą być podnoszone w sądzie, można po prostu uniknąć, poświęcając chwilę na logiczne rozważenie konsekwencji tego, co jest wpisywane na klawiaturze – powiedziała Zamora.
– Zastanów się dwa razy, zanim naciśniesz przycisk „opublikuj”. To, co zamieszczasz, może cię „ugryźć” – ugryźć prawnie, ponadto może kosztować cię pracę, utracone przyszłe możliwości, a nawet szacunek do samego siebie – dodała ekspertka.
„Czy chciałbym być przez kogoś innego potraktowany w taki sposób?”
Rita Zamora sugeruje również, aby każdy aktywny w mediach społecznościowych lekarz dentysta (lub pracownik oddelegowany do obsługi gabinetowych social mediów) sam odpowiedział sobie na co najmniej kilka pytań:
– Czy to, co zamierzam zrobić, jest zgodne z wyznawanymi przeze mnie wartościami?
– Czy to, co opublikuję, w jakikolwiek sposób może krzywdzić inne osoby?
– Czy ja sam chciałbym być przez kogoś innego potraktowany w taki sposób?
– Czy będę dumny z tego, co napiszę i opublikuję?
Ekspertka ma również inne opcje do rozważenia. Przekonuje, że czasami lepiej zrezygnować z reakcji i wyrażenia swojego zdania: – Nie bierz w tym udziału. Po prostu przewiń dalej i „odpuść sobie”. Albo wybierz inną drogę: mów pacjentom pozytywne rzeczy o swoich kolegach po fachu, będzie to o tobie dobrze świadczyło.
– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że „dzięki pani zacząłem myć zęby” albo „zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę” – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social media dr n. med. Anna Wasiewicz, ortodontka, która m.in. prowadzi prężnie działające konta na TikToku i Instagramie. – Nie chodzi tylko o reklamę, chodzi o komunikację – dodaje.
T.H.
Źródło: https://www.drbicuspid.com/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Obecność w mediach społecznościowych już od lat jest codziennością wielu z nas. Social media stały się częścią naszego życia prywatnego, ale coraz częściej dostrzegamy ich wartość w naszej pracy zawodowej, ponieważ tam są też nasi obecni i potencjaln...
Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...
Naukowcy z kilku uniwersytetów w Zjednoczonym Królestwie (Sheffield, Leeds, York, Cardiff, Dundee) przeprowadzili badanie pod nazwą Bright („Jasny”), które pozwoliło ocenić nową inicjatywę podejmowaną w brytyjskich szkołach średnich. Celem tych dział...
– Największym błędem w analizie badań obrazowych stawu skroniowo-żuchwowego jest ograniczenie się do samego stawu. W badaniach tomografii stożkowej o małym polu obrazowania i bardzo dużej rozdzielczości widoczne są również np. struktury kości skronio...
Z dostępnych szacunków wynika, że obecnie ponad 84% Brytyjczyków jest aktywnych w social mediach. Społeczność internetowa ma wiele zalet, niemniej pod pewnymi względami może też wywierać szkodliwy wpływ na użytkowników. Przykładem są poprawiane na wi...
Po zawiadomieniu Rzecznika Praw Lekarza Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie Prokuratura Rejonowa Warszawa-Wola objęła ściganiem z urzędu sprawę dotyczącą zniesławienia lekarzy. Jak poinformowała warszawska OIL, sprawa dotyczy zniesławienia lekarzy...
– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że "dzięki pani zacząłem myć zęby" albo "zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę" – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social ...
13 maja w Łodzi odbędzie się 10. edycja konferencji ASYSDENT – największego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Uczestniczki konferencji będą mogły wysłuchać kilkunastu wykładów, podczas których zostaną po...
W stomatologii, podobnie jak w wielu innych branżach, powszechne jest założenie, że jeżeli ktoś jest solidnym, rzetelnym pracownikiem i odnoszącym sukcesy lekarzem praktykiem, to będzie również dobrym liderem. Ale gdy przywództwo jest mylone z awanse...
– Najważniejszy jest proces planowania. Musimy wykonać pełną analizę funkcjonalno-estetyczną i bardzo dokładnie zbadać przyzębie – mówi o możliwości unikania błędów podczas zabiegu chirurgicznego wydłużania koron prof. dr hab. n. med. Małgorzata Piet...
Naczelna Izba Lekarska zorganizowała drugie spotkanie dotyczące aktywności lekarzy i lekarzy dentystów w social mediach. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. znaczenie wypowiedzi medyków w mediach społecznościowych, ich merytoryczna poprawnoś...