Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Dentysta i social media. Jak unikać oskarżeń o zniesławienie?

Publikacja:
Dentysta i social media. Jak unikać oskarżeń o zniesławienie?

Dentysta i social media. Jak unikać oskarżeń o zniesławienie?

W ostatnich tygodniach przez amerykańskie media branży stomatologicznej przetoczyła się dyskusja w związku z wydarzeniami, do jakich doszło w Pensylwanii. Na podstawie wpisów na Facebooku jedna z tamtejszych praktyk złożyła pozew o zniesławienie przeciwko pracownikom konkurencyjnego gabinetu. Jak kontynuować swoją aktywność w social mediach, unikając zachowań, które mogłyby wiązać się z reperkusjami prawnymi?

Właściciel wnoszącej oskarżenie kliniki stwierdził, że za sprawą wpisów pracowników drugiej z firm w mediach społecznościowych pojawiły się szkodliwe wypowiedzi na jej temat, w tym „fałszywe oskarżenia, których intencją było wyrządzenie szkody”. Jak donoszą media, dentysta podał w pozwie, że zniesławiające wypowiedzi na Facebooku poważnie zaszkodziły jego reputacji jako specjalisty oraz prowadzonemu przez niego gabinetowi, co skutkowało utratą części pacjentów i dotychczasowych możliwości biznesowych.

Nieczysta walka o pacjentów w social mediach

Ze względu na znaczny odzew ze strony czytelników, portal DrBicuspid.com zasięgnął rady Rity Zamory, ekspertki ds. mediów społecznościowych w branży stomatologicznej, w jaki sposób dentyści i ich zespoły mogą uniknąć konsekwencji prawnych podobnych do tych, jakie wysunięto wobec gabinetu, który publikował nieprzychylne komentarze na temat swojego konkurenta.

– Wielu interakcji w mediach społecznościowych, w tym również tych, które mogą być podnoszone w sądzie, można po prostu uniknąć, poświęcając chwilę na logiczne rozważenie konsekwencji tego, co jest wpisywane na klawiaturze – powiedziała Zamora.

– Zastanów się dwa razy, zanim naciśniesz przycisk „opublikuj”. To, co zamieszczasz, może cię „ugryźć” – ugryźć prawnie, ponadto może kosztować cię pracę, utracone przyszłe możliwości, a nawet szacunek do samego siebie – dodała ekspertka.

„Czy chciałbym być przez kogoś innego potraktowany w taki sposób?”

Rita Zamora sugeruje również, aby każdy aktywny w mediach społecznościowych lekarz dentysta (lub pracownik oddelegowany do obsługi gabinetowych social mediów) sam odpowiedział sobie na co najmniej kilka pytań:

– Czy to, co zamierzam zrobić, jest zgodne z wyznawanymi przeze mnie wartościami?

– Czy to, co opublikuję, w jakikolwiek sposób może krzywdzić inne osoby?

– Czy ja sam chciałbym być przez kogoś innego potraktowany w taki sposób?

– Czy będę dumny z tego, co napiszę i opublikuję?

Ekspertka ma również inne opcje do rozważenia. Przekonuje, że czasami lepiej zrezygnować z reakcji i wyrażenia swojego zdania: – Nie bierz w tym udziału. Po prostu przewiń dalej i „odpuść sobie”. Albo wybierz inną drogę: mów pacjentom pozytywne rzeczy o swoich kolegach po fachu, będzie to o tobie dobrze świadczyło.

Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że „dzięki pani zacząłem myć zęby” albo „zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę” – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social media dr n. med. Anna Wasiewicz, ortodontka, która m.in. prowadzi prężnie działające konta na TikToku i Instagramie. – Nie chodzi tylko o reklamę, chodzi o komunikację – dodaje.

T.H.

Źródło: https://www.drbicuspid.com/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

media spolecznosciowe
Lekarz dentysta i social media – czego się wystrzegać? Lekarz

Obecność w mediach społecznościowych już od lat jest codziennością wielu z nas. Social media stały się częścią naszego życia prywatnego, ale coraz częściej dostrzegamy ich wartość w naszej pracy zawodowej, ponieważ tam są też nasi obecni i potencjaln...

nieodwolywane wizyty
Nieodwoływane wizyty w gabinecie: jak ich unikać? Lekarz

Żyjemy w czasach, gdy klienci (i pacjenci) mają wiele praw i... chętnie z nich korzystają. Bez problemu mogą zwrócić nietrafiony zakup, nie ponosząc dodatkowych kosztów odwołują rezerwację hotelu, jednym kliknięciem rezygnują z umówionej przez aplika...

prochnica u nastolatkow
Badanie "Bright": jak nastolatki mogą unikać próchnicy? Lekarz

Naukowcy z kilku uniwersytetów w Zjednoczonym Królestwie (Sheffield, Leeds, York, Cardiff, Dundee) przeprowadzili badanie pod nazwą Bright („Jasny”), które pozwoliło ocenić nową inicjatywę podejmowaną w brytyjskich szkołach średnich. Celem tych dział...

ROZWIŃ WIĘCEJ
Ingrid Rozylo Kalinowska
Badania obrazowe stawu skroniowo-żuchwowego – jak unikać błędów? Lekarz

– Największym błędem w analizie badań obrazowych stawu skroniowo-żuchwowego jest ograniczenie się do samego stawu. W badaniach tomografii stożkowej o małym polu obrazowania i bardzo dużej rozdzielczości widoczne są również np. struktury kości skronio...

social media
Aktywność w social mediach a zabiegi stomatologii estetycznej Lekarz

Z dostępnych szacunków wynika, że obecnie ponad 84% Brytyjczyków jest aktywnych w social mediach. Społeczność internetowa ma wiele zalet, niemniej pod pewnymi względami może też wywierać szkodliwy wpływ na użytkowników. Przykładem są poprawiane na wi...

Anna Wasiewicz news
Dentysta w social mediach – dlaczego warto? Lekarz

– Miałam sytuacje, że czasami ktoś z followersów, którego nigdy nie widziałam, napisał, że "dzięki pani zacząłem myć zęby" albo "zacząłem stosować odpowiednią szczoteczkę" – mówi o korzyściach i roli, jaką mogą pełnić w pracy lekarza dentysty social ...

Asysdent wykeady
ASYSDENT 2023: dezynfekcja, ergonomia, jak unikać błędów w pracy Asysta

13 maja w Łodzi odbędzie się 10. edycja konferencji ASYSDENT – największego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Uczestniczki konferencji będą mogły wysłuchać kilkunastu wykładów, podczas których zostaną po...

dentysta 1
Jak dentysta-lider może unikać błędów w zarządzaniu? Lekarz

W stomatologii, podobnie jak w wielu innych branżach, powszechne jest założenie, że jeżeli ktoś jest solidnym, rzetelnym pracownikiem i odnoszącym sukcesy lekarzem praktykiem, to będzie również dobrym liderem. Ale gdy przywództwo jest mylone z awanse...

Malgorzata Pietruska news
Chirurgiczne wydłużanie koron – jak unikać błędów? Lekarz

– Najważniejszy jest proces planowania. Musimy wykonać pełną analizę funkcjonalno-estetyczną i bardzo dokładnie zbadać przyzębie – mówi o możliwości unikania błędów podczas zabiegu chirurgicznego wydłużania koron prof. dr hab. n. med. Małgorzata Piet...

social media
Lekarz w social mediach - drugie spotkanie ekspertów w NIL Lekarz

Naczelna Izba Lekarska zorganizowała drugie spotkanie dotyczące aktywności lekarzy i lekarzy dentystów w social mediach. Wśród poruszonych tematów znalazły się m.in. znaczenie wypowiedzi medyków w mediach społecznościowych, ich merytoryczna poprawnoś...