Trzecia edycja akcji „Chroń dziecięce uśmiechy”
Trzecia edycja akcji „Chroń dziecięce uśmiechy”
Zakończył się cykl trzech akcji „Chroń dziecięce uśmiechy”, w ramach którego przeprowadzono przeglądy stomatologiczne u 25 tys. dzieci ze wszystkich województw. Wyniki nie napawają optymizmem – przeciętny uczeń szkoły podstawowej ma aż trzy zęby z próchnicą.
Organizatorami akcji „Chroń dziecięce uśmiechy” były Polski Czerwony Krzyż i Wrigley Polska, a partnerami merytorycznymi – Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej i grupa Lux Med. Dwie pierwsze edycje programu odbyły się w 2013 i 2014 r. Trzecią przeprowadzono w okresie od września 2015 r. do lutego 2016 r. W ramach przedsięwzięcia, ponad 250 tys. dzieci ze szkół podstawowych na terenie całej Polski wzięło udział w lekcjach na temat prawidłowej higieny jamy ustnej. U 25 tys. uczniów przeprowadzono bezpłatne przeglądy stomatologiczne.
Niestety, wyniki badań nie napawają optymizmem – przeciętny uczeń szkoły podstawowej ma aż trzy zęby z próchnicą. Na chorobę tą cierpi aż 76% dzieci, zaś 13% uczniów nigdy wcześniej nie miało styczności z lekarzem dentystą. Z kolei ponad 50% dzieci w wieku 6-12 lat ma już wypełnienia w zębach. – Taki stan rzeczy potwierdza zasadność prowadzenia programów profilaktycznych oraz budowania świadomości w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej – mówi prof. dr n. med. Bartłomiej W. Loster, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Niepokojące są także dane dotyczące higieny jamy ustnej u dzieci. Aż 25% z nich szczotkuje zęby raz dziennie albo rzadziej, a dodatkowo u ponad połowy szczoteczki do zębów są wymieniane jedynie raz lub dwa razy do roku. – Próchnica w znacznie mniejszym stopniu manifestuje się u dzieci, które regularnie szczotkują zęby, wymieniają szczoteczki do zębów, a także wspomagają codzienną pielęgnację jamy ustnej dodatkowymi akcesoriami. Niezwykle ważne jest, aby poprzez programy edukacyjne, takie jak „Chroń dziecięce uśmiechy” regularnie uświadamiać dzieciom i ich rodzicom, jak dużą rolę odgrywa prawidłowa higiena jamy ustnej, a także wyrabiać u najmłodszych odpowiednie nawyki, co przełoży się na dobry stan ich uzębienia w późniejszym wieku – mówi dr n. med. Anna Jurczak, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Fot. PCK
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na początku września w Berlinie odbyła się Międzynarodowa Wystawa Elektroniki Użytkowej IFA 2022. Zaprezentowano na niej trzecią generację szczoteczek Y-Brush, które – jak twierdzi producent – skutecznie myją zęby w 10 sekund. Zaprojektowana przez i...
Z badania, które zostało przeprowadzone w ostatnim czasie w Wielkiej Brytanii, wynika, że duża część higienistek i terapeutów stomatologicznych zmaga się ze skutkami wypalenia zawodowego, odczuwa presję związaną z niedoborami kadrowymi oraz oczekiwan...
Już po raz 6. firma Marrodent organizuje w Polsce akcję Practice Pink, która jest międzynarodową inicjatywą charytatywną firmy Henry Schein. Do akcji mogą dołączyć wszyscy profesjonaliści z branży stomatologicznej – 5% ze sprzedaży wybranych, oznaczo...
Jeden z najbardziej poczytnych dzienników na Wyspach Brytyjskich – The Mirror – zaproponował wybór osób (kobiety i mężczyzny) o „najbardziej atrakcyjnym i imponującym uśmiechu na świecie”. O wyborze zwycięzców nie decydowali jednak czytelnicy bulwaró...
Kajetan to pacjent, który od 20 lat skutecznie miga się od wizyt u dentysty. Efekt jest oczywisty – próchnica! Kajetan był ostatnio widziany na terenie Targów w Krakowie. Na kolejną akcję specjalną rusza więc agent Trzon. James Trzon. Wokół tej zaba...
3 lutego ruszyła akcja "Rozdajemy uśmiechy na zdrowie", realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, sieć enel-med stomatologia oraz firmę Septodont. W ramach akcji w całym kraju realizowane będą bezpłatne przeglądy i leczenie stomatologicz...
Gra terenowa Dentoexpress od kilku lat jest nieodzownym elementem targów stomatologicznych Krakdent. Nie inaczej będzie w tym roku! Wszyscy chętni uczestnicy będą mogli wcielić się w rolę tajnych agentów, rozwiązywać zadania, zbierać naklejki i zdoby...
Na początku marca br. podczas śniadania prasowego zainaugurowana została II edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowanej wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz ene...
16 grudnia br. firma Septodont uroczyście przekazała Polskiemu Towarzystwu Stomatologicznemu grant w wysokości 200 tys. złotych na działania profilaktyczne skierowane do dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Partnerem medycznym akcji „Rozdajemy uśmiechy na ...
6 marca rozpoczęła się druga edycja akcji zdrowotno-edukacyjnej „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie” organizowana wspólnie przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne we współpracy z firmami Septodont oraz enel-med stomatologia. Dzięki przekazanemu przez Se...
Za tydzień – w sobotę 22 czerwca – wystartuje 3. Konferencja Dentonet Online (KDO 3) skierowana do lekarzy dentystów, którzy chcą aktualizować wiedzę i dokształcać się w wygodnej formule online. W ramach Konferencji przygotowanych zostało 12 wykładów...