Preferencyjne zasiłki chorobowe dla lekarzy i personelu medycznego
Preferencyjne zasiłki chorobowe dla lekarzy i personelu medycznego
ZUS przypomniał, że od 1 kwietnia 2020 r. zasiłki chorobowe i opiekuńcze dla osób które wykonują zawód medyczny wypłacane są na preferencyjnych zasadach i wynoszą 100% podstawy wymiaru zasiłku.
W okresie, w którym obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ubezpieczony, który wykonuje zawód medyczny w podmiocie leczniczym, ma prawo do zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy wymiaru jeżeli:
– jest niezdolny do pracy z powodu COVID-19, a niezdolność ta powstała w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z zatrudnienia w podmiocie leczniczym,
– przebywa na obowiązkowej kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych, ponieważ pozostawał w styczności z osobami chorymi z powodu COVID-19 w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z zatrudnienia w podmiocie leczniczym.
Jeżeli spełnione są powyższe warunki, osoba wykonująca pracę na podstawie umowy o pracę, która wykonuje zawód medyczny ma prawo do zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy wymiaru nawet jeśli nie wyczerpała jeszcze w tym roku kalendarzowym okresu 33 lub 14 dni wypłaty wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z powodu choroby, o którym mowa w art. 92 kodeksu pracy.
Zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy wymiaru przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym, zarówno obowiązkowo (np. pracownicy), jak i dobrowolnie (np. zleceniobiorcy, osoby prowadząca działalność pozarolniczą).
ZUS przypomniał jednocześnie, że osoby ubezpieczone, które wykonują zawód medyczny nie tracą od 1 kwietnia 2020 r. prawa do:
– zasiłku chorobowego, jeżeli w okresie objęcia ich obowiązkową kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych, świadczą pracę zdalną na rzecz podmiotu wykonującego działalność leczniczą lub udzielają świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności,
– dodatkowego zasiłku opiekuńczego, jeżeli świadczą pracę w podmiocie leczniczym w ramach dyżuru medycznego w godzinach innych niż czas zwolnienia od wykonywania pracy w związku z osobistym sprawowaniem opieki nad dzieckiem w wieku do lat 8, dzieckiem niepełnosprawnym w wieku do lat 16, dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w wieku do lat 18, dzieckiem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w wieku do lat 24 lub dorosłą osobą niepełnosprawną.
– Dobrze określone procedury, zrozumiałe dla każdego, szczegółowo wyjaśnione podczas pierwszej wizyty mogą naprawdę pomóc. Pacjenci zrozumieją, że jeśli ten problem zniknie, kolejki do lekarzy specjalistów staną się krótsze – mówi w rozmowie z Dentonetem ekspert Business Centre Club Marta Chalimoniuk-Nowak. Dodaje, że pacjenci zrozumieją i docenią taki regulamin, natomiast samą formalną możliwość „karania” pacjentów za nieodwoływanie wizyt, do których z ich winy nie doszło, daje prawo. Oczywiście wcześniej zadbać należy m.in. o sprawną komunikację, bo do wielu placówek medycznych dodzwonić się jest bardzo trudno.
Oprac. AF, źródło: ZUS
Fot. frycyk01, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Na łamach czasopisma „Medical Science Monitor” ukazał się artykuł zespołu naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, którzy zbadali, jak pandemia COVID-19 wpłynęła na jakość życia personelu medycznego. Autorami pracy „Anxiety and Health Conc...
Wiele wskazuje na to, że w ciągu najbliższych lat w USA może zabraknąć tysięcy medycznych pracowników gabinetów dentystycznych – nie tylko lekarzy, ale przede wszystkim asystentek oraz higienistek stomatologicznych. Według danych McKinsey & Co. –...
Jak donosi berliński portal stomatologiczny ZM Online, u naszych zachodnich sąsiadów rośnie odsetek pracowników sektora ochrony zdrowia, którzy rozważają rezygnację z pracy. Trend ten znalazł potwierdzenie w badaniu ankietowym przeprowadzonym przez S...
Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badanie potwierdza, że problemy z funkcjonowaniem opieki zdrowotnej (w tym stomatologicznej) Narodowej Służby Zdrowia (NHS) nie dotyczą wyłącznie pacjentów. Nie są od nich wolni także lekarze i pozostały personel me...
Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta ukazała się publikacja dotycząca prawa pacjenta do udzielania świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych. Omówiono w niej najważniejsze kwestie i przedstawiono wytyczne, które mogą pomóc personelowi medyczn...
General Dental Council (GDC), czyli Generalna Rada Stomatologiczna, brytyjska instytucja która reguluje pracę personelu gabinetów stomatologicznych, poinformowała o większej liczbie zarejestrowanych pracowników branży oraz mniejszej liczbie odejść z ...
Od 1 lipca 2022 r. zasiłek macierzyński jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 85 528 zł w skali roku. Ze zwolnienia podatkowego może skorzystać osoba, która pobiera zasiłek macierzyński i ma prawo skorzystać z jednej z ul...
Według wyników ostatniej ankiety przeprowadzonej przez American Dental Association (ADA), największym problemem gabinetów stomatologicznych w USA pozostaje rekrutacja personelu. Jednocześnie około 80% dentystów w ciągu ostatniego roku udzieliło swoim...
Podczas zorganizowanej w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym konferencji przedstawiono założenia strategii "Dobre relacje personelu medycznego z pacjentami". Zakłada ona m.in. obowiązkowe zajęcia z komunikacji dla studentów wszystkich kierunków medyc...
Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przekazany do konsultacji publicznych. Wprowadzone rozwiązania mają umożliwić m.in. utworzenie rejestru zdarzeń niepożądanych oraz wprowadzenie zasady "no fault", czyli br...
W sezonie 2021/2022 prawie 5 mln dawek szczepionek przeciw grypie trafi do Polski. Ponad 2 mln z nich zostanie przeznaczonych na rynek apteczny. Ministerstwo zdrowia przeprowadzi również bezpłatną akcję szczepień dla personelu medycznego, nauczycieli...