Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów
Publikacja informacji dotyczących skarg i wniosków pacjentów
Z pewnością dość istotnym kryterium oceny poziomu polskiej służby zdrowia jest poziom zadowolenia pacjentów. NFZ zamieścił na swojej stronie internetowej dane dotyczące ilości skarg i wniosków, które zostały złożone do rozpatrzenia w III kwartale 2014r. Jak przedstawia się ich obraz?
Do oddziałów NFZ wpłynęło w tym czasie 1 214 skarg. 1 148 skargi wpłynęły do oddziałów wojewódzkich, a 66 do Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na co żalili się pacjenci?
1. Na naruszanie ich praw odnośnie udzielania świadczeń medycznych przez świadczeniodawców, którzy mają podpisane umowy z NFZ.
2. Na zbyt powolne lub zbyt biurokratyczne załatwianie spraw.
3. Na zaniedbania lub niedbałe wykonywanie obowiązków przez pracowników NFZ.
Aż 1030 skarg wniesiono na świadczeniodawców. Dotyczyły one dostępności do świadczeń i ich jakości.
NFZ za uzasadnione uznał skargi odnośnie:
– opłat pobieranych za świadczenia medyczne,
– odmów świadczenia usług medycznych,
– zbyt długiego czasu oczekiwania na takie świadczenia,
– organizacji pracy (m.in. niedopilnowania harmonogramu świadczenia usług medycznych).
Co więcej – niezadowolenie pacjentów dotyczy także działalności NFZ. Z tego tytułu wpłynęły 184 skargi. Na co pacjenci zareagowali negatywnie?
1. Na zachowanie pracowników.
2. Na zbyt długi czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do ZIP.
3. Na kwestie dotyczące skierowań na leczenie uzdrowiskowe.
NFZ
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...
Do 2 października został wydłużony termin składania wniosków o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego w jesiennej sesji. W bieżącym postępowaniu jest dostępnych 6262 miejsc w trybie rezydenckim i 10 118 w pozarezydenckim. Z uwagi na fakt, że konie...
2 października zakończył się etap składania wniosków na specjalizacje lekarskie w ramach jesiennej rekrutacji. Urzędy wojewódzkie rozpoczęły już ocenę formalną wniosków, przyporządkowanie procentowej liczby punktów oraz potwierdzanie poprawności dany...
Ze względu na pandemię koronawirusa w praktykach stomatologicznych na całym świecie wprowadzono dodatkowe, zaostrzone regulacje, które miały sprawić, że kontrola ryzyka zachorowań na choroby wirusowe (w tym COVID-19) będzie jeszcze bardziej rygorysty...
Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...
Wczesne rozpoznanie chorób ma w wielu przypadkach kluczowe znaczenie dla skutecznego leczenia. Mimo to statystycznie co trzecia osoba unika informacji dotyczących własnego stanu zdrowia. Dlaczego tak się dzieje, zbadali naukowcy z Instytutu Maxa Plan...
Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...
Na początku stycznia w siedzibie Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego odbyło się spotkanie poświęcone tematowi przepływu informacji o utrudnionej dostępności leków. Prof. Krzysztof J. Filipiak - przewodniczący zespołu ds. polityki lekowej i farmako...
Adwokat Karol Kolankiewicz, specjalizujący się w sprawach związanych z prawem medycznym i ochroną danych osobowych, na stronie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku przedstawił praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak pacjent powinien upoważnić inną os...
W Wielkiej Brytanii o dwie trzecie wzrosła liczba skarg dotyczących leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS). Najważniejszym powodem niezadowolenia jest to, że pacjenci nadal borykają się z trudnościami z dostępem do dentyst...