Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Co sprawia, że pacjenci nie zgłaszają się do dentysty?

Publikacja:
Co sprawia, że pacjenci nie zgłaszają się do dentysty?

Co sprawia, że pacjenci nie zgłaszają się do dentysty?

Kilka czynników, takich jak np. ograniczenia finansowe, niedostępność leczenia czy strach przed dentystą, może sprawić, że pacjenci będą unikali wizyt w gabinecie, co sugeruje potrzebę zarządzania psychologicznego i lepszej komunikacji. Wyniki badania prowadzonego przez węgierskich naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie „Oral Diseases”.

Ponadto, przegląd przystępności cenowej opieki stomatologicznej i zapewnienie lepszego szkolenia dla dentystów w zakresie zmniejszania lęku i budowania zaufania może pomóc w poprawie postaw pacjentów – napisali autorzy.

– Nasze ustalenia wnoszą potencjalnie fundamentalny wkład w poprawę opieki stomatologicznej i wspierają lekarzy w poszerzaniu ich wiedzy na temat zachowań związanych z unikaniem wizyt u dentysty – napisali autorzy z zespołu dr. Mártona Lukácsa z Uniwersytetu w Debreczynie.

W badaniu wzięło udział 16 pacjentów (średnia wieku: 46 lat). Odpowiadając na 21 pytań,  uczestnicy mogli przedstawić swoje doświadczenia i indywidualne postrzeganie leczenia stomatologicznego. Pytania w wywiadzie dotyczyły takich tematów, jak powody korzystania z (lub unikania) wizyt u stomatologa, odkładanie wizyt w czasie, problemy stomatologiczne, preferencje, motywacja, leczenie bólu, doświadczenia związane z leczeniem, środki znieczulające, oczekiwania i lęk przed dentystą.

Wyłoniło się kilka wiodących tematów dotyczących postaw pacjentów wobec korzystania z usług stomatologicznych Tematy te to:

– miejsce i sprzęt,

– strach i znieczulenie,

– odwlekanie wizyt,

– niezadowolenie z systemu opieki stomatologicznej,

– oczekiwania wobec dentystów,

– zaufanie,

– bezzębie,

– status społeczny,

– ograniczenia finansowe,

– estetyka,

– zachowania dentysty.

Zróżnicowany obraz ograniczeń i obaw pacjentów przed leczeniem

Wielu pacjentów stwierdziło, że już samo miejsce – gabinet stomatologiczny i instrumentarium medyczne – często wywołują u nich niepokój, szczególnie gdy doda się do nich dźwięki, zapachy, obrazy oraz kontakt fizyczny podczas leczenia. W przypadku tych pacjentów odwlekanie wizyt było powszechne, a niektórzy decydowali się na wizytę w gabinecie dopiero wtedy, gdy ból był już nie do zniesienia. Jednocześnie pacjenci wyrażali niezadowolenie w związku z brakiem niedrogich specjalistycznych zabiegów, w tym uzupełniania braków zębowych czy zabiegów estetycznych.

Na poziomie relacyjnym pacjenci wskazywali na oczekiwania, jakie mają wobec lekarzy dentystów, podkreślając znaczenie zaufania, przejrzystej komunikacji oraz zrozumienia zachowań, które mogą poprawić postrzeganie przez nich wizyt u dentysty.

Również czynniki finansowe wpływały na gotowość pacjentów, by szukać opieki stomatologicznej, przy czym niektóre osoby priorytetowo traktowały leczenie wyższej jakości, pomimo odpowiednio wyższych kosztów. Ponadto pacjenci cenili zarówno umiejętności techniczne zespołu medycznego, jak i kompetencje miękkie – delikatność i dobrą komunikację lekarzy dentystów – szczególnie w tych przypadkach, gdy istotny był estetyczny aspekt prowadzonego leczenia.

Słabością badanie była ograniczona liczba uczestników i niewielkie zróżnicowanie próby społeczno-demograficznej, dlatego wyniki uzyskane przez węgierskich naukowców należy interpretować z pewną ostrożnością.

Uzyskane wyniki wskazują na potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do zarządzania negatywnymi emocjami pacjentów w kontekście leczenia stomatologicznego – podsumowali autorzy pracy pt. „The psychosocial background of dental care avoidance: A qualitative study”.

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować relację z pacjentem, a od tego, żeby go leczyć. Uważam, że takie założenie to największy błąd, jaki można popełnić w zakresie pozamedycznym – mówi Sergiusz Szajek, trener biznesu i coach, współpracujący m.in. z siecią Medicover Stomatologia.

Źródła: https://www.drbicuspid.com/

https://onlinelibrary.wiley.com/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne 1
Wielka Brytania: za co pacjenci są gotowi dopłacić u dentysty? Lekarz

Pacjenci potrzebujący uzupełnień cenią sobie skrócenie czasu oczekiwania na leczenie, brak dolegliwości bólowych po przeprowadzonej terapii, są przy tym skłonni zapłacić więcej, jeżeli uwzględni się ich oczekiwania. To wnioski płynące z badania, któr...

stomatologia24
RPP: na co skarżyli się pacjenci gabinetów stomatologicznych? Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący skarg pacjentów oraz prowadzonych w związku z tym postępowań w latach 2019-2021. We wszystkich obszarach ochrony zdrowia odnotowano znaczny wzrost zgłoszeń naruszeń praw pacjenta. W zakresie stomato...

ROZWIŃ WIĘCEJ
marijuana leaf
USA: pacjenci „na haju” już u co drugiego dentysty Lekarz

Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...

stomatologia NHS
Anglia: Jak pacjenci oceniają stomatologię NHS? Lekarz

W najnowszym badaniu Brytyjski Urząd Statystyk Narodowych (Office for National Statistics; ONS) ujawnił poziom zadowolenia z usług praktyk stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Choć bardziej dostępne cenowo lecznictwo NHS nie ma dobrej prasy, z...

leczenie
Dlaczego pacjenci odkładają wizyty u dentysty? Lekarz

Po ponad dwóch latach ograniczeń w funkcjonowaniu praktyk dentystycznych w Stanach Zjednoczonych z powodu pandemii COVID-19, sytuacja – przynajmniej teoretycznie – wróciła do normy. Gabinety stomatologiczne są ponownie otwarte, ale jak wskazują dostę...

porady profilaktyczne
UK: pacjenci stomatologiczni a porady profilaktyczne Asysta

W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...

stomatologia NHS1
UK: sfrustrowani pacjenci bez dostępu do dentysty Lekarz

Mimo powtarzanych deklaracji rządu, sytuacja gorzej sytuowanych mieszkańców  Zjednoczonego Królestwa w zakresie możliwości leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) wciąż się nie poprawia. Brytyjskie portale branżowe podają k...

UK prywatne gabinety
UK: Czy pacjenci NHS wybiorą prywatne gabinety? Lekarz

Z badania Denplan Oral Health Survey 2024 wynika, że sześciu na dziesięciu pacjentów gabinetów stomatologicznych brytyjskiej Narodowej Służby Zdrowia (NHS) rozważa korzystanie z prywatnej opieki stomatologicznej. Głównym powodem jest możliwość szybsz...

NHS
UK: pacjenci bez dostępu do dentysty NHS w regionie Fife Lekarz

Claire Baker, członkini Parlamentu Szkocji reprezentująca Mid Scotland and Fife – jeden z ośmiu regionów wyborczych Szkocji – powiedziała, że dostęp do stomatologii osiągnął punkt kryzysowy po tym, jak żaden gabinet dentystyczny w Fife nie przyjmuje ...

leczenie stomatologiczne
Pacjenci po THA a inwazyjne zabiegi stomatologiczne Lekarz

Z pracy autorów z oddziałów ortopedycznych szpitali w Nowym Jorku i Baltimore wynika, że u pacjentów, którzy w ciągu 12 miesięcy przeszli lub przejdą zabieg całkowitej alloplastyki stawu biodrowego (ang. total hip arthroplasty; THA), wskazane może by...