Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

Publikacja:
Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

Umiejętności interpersonalne w pracy stomatologa

Umiejętności interpersonalne to najogólniej mówiąc umiejętności, które pozwalają nam budować pozytywne relacje z ludźmi. Dzięki nim możemy również wywierać na innych pożądany wpływ w różnych sytuacjach społecznych. Pomagają nam one odnosić sukcesy w życiu osobistym i prywatnym. Do umiejętności interpersonalnych zaliczamy m.in.: empatię, wrażliwość, umiejętność pracy w grupie, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność pozytywnej autoprezentacji, wyrażania swoich opinii i myśli, zdolności przywódcze i negocjacyjne. Dzięki tym umiejętnościom możemy osiągać w życiu wybrane cele. Oczywiście te cele możemy różnie definiować. Możemy do nich zaliczyć np. chęć zmotywowania kogoś do pracy, dążenie do owocnej współpracy, efektywną wymianę informacji, skuteczne edukowanie innych (np. pacjentów w zakresie profilaktyki). Jak łatwo zauważyć – takie umiejętności potrzebne są w większości zawodów (także w zawodzie lekarza stomatologa) oraz w pracy z pacjentami.

Okazuje się bowiem, że tzw. miękkie umiejętności (czyli te, które nie są związane bezpośrednio z pracą zawodową i profesjonalnymi umiejętnościami) mają niejednokrotnie większy wpływ na odniesienie sukcesu w pracy niż inteligencja, czy doświadczenie. Jednakże okazuje się także, że wiele osób posiada te umiejętności w niewystarczającym stopniu i raczej z trudnością przyznaje się do tego. Lubimy myśleć, że to inni nie potrafią porozumieć się z nami, a nie, że to my nie potrafimy porozumieć się z innymi. Aby sprawdzić, jak radzimy sobie z pacjentami w gabinecie stomatologicznym, Mariusz Oboda proponuje postawić samemu sobie następujące pytania:
1. Ilu moich pacjentów decyduje się na pełną diagnostykę jamy ustnej?
2. Ilu decyduje się na kompleksowy plan leczenia?
3. Ilu pacjentów doprowadza do końca zaproponowany im plan leczenia?
4. Ilu pacjentów decyduje się na takie rozwiązania, jakie zaproponowałem im jako najlepsze?
5. Ilu pacjentom pogratulowałem z powodu zakończonego z powodzeniem planu leczenia?
6. Ile osób przychodzi do mnie regularnie na wizyty kontrolne i korzysta z diagnostyki?

Jeśli odpowiedzi na te pytania nie są satysfakcjonujące, rzadko szukamy przyczyn w sobie. Raczej szukamy ich w okolicznościach zewnętrznych. Okazuje się jednak, że w dużym stopniu na brak naszej satysfakcji ze współpracy z pacjentami wpływają nasze niskie umiejętności interpersonalne, czyli nie potrafimy wywierać na nich pożądanego wpływu, który (co wymaga podkreślenia) byłby korzystny dla obu stron. Okazuje się, że na konsekwentnie realizowany plan leczenia nie wpływają w tak dużym stopniu umiejętności lekarza, co jego sposób podejścia do ludzi. Dowodem na to są m.in. różnice w wynikach lekarzy, którzy pracują w tym samym gabinecie. Oczywiście nie da się do końca zmierzyć poziomu umiejętności interpersonalnych, jednakże z pewnością można ocenić rezultat końcowy, w myśl zasady, że miarą działania jest rezultat. Dopiero konkretne działania pokazują, na ile jesteśmy skuteczni.
Na szczęście nie jest tak, że jeśli nie posiadamy pewnych umiejętności, jesteśmy skazani na porażkę – w obecnych czasach można korzystać z wielu szkoleń, warsztatów i treningów, które pozwalają te umiejętności rozwijać.

Źródło:
M. Oboda „Rozwój praktyki a umiejętności interpersonalne lekarza dentysty”, „e-Dentico” nr 6 (34)/2011


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Asysdent
ASYSDENT – wiedza, umiejętności, integracja, zabawa Asysta

Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...

COVID-19 - Dentonet.pl
Norwegia: COVID-19 a ryzyko w pracy dentystów Lekarz

Powszechna dostępność szczepionek w krajach rozwiniętych znacząco zmniejszyła ryzyko zarażenia się SARS-CoV-2 przez lekarzy dentystów w miejscu pracy. Wcześniej jednak powszechnie uważano, że stomatolodzy, podobnie jak inni pracownicy w zawodach, któ...

Invisalign artykul
Skanowanie wewnątrzustne w pracy asysty stomatologicznej Asysta

Firma Align Technology jest jednym ze sponsorów tegorocznej konferencji ASYSDENT, która już w najbliższą sobotę odbędzie się w Łodzi. Dzięki wsparciu firmy uczestniczki ASYSDENTU będą mogły wysłuchać wykładu i wziąć udział w warsztacie dotyczącym ska...

ROZWIŃ WIĘCEJ
certyfikacja umiejetnosci
Certyfikacja umiejętności zawodowych lekarzy po nowemu Lekarz

Ministerstwo zdrowia opublikowało projekt rozporządzenia w sprawie umiejętności zawodowych lekarzy i lekarzy dentystów. Zgodnie z jego zapisami, certyfikacji umiejętności zawodowych dokonywać będą właściwe dla danej umiejętności polskie towarzystwa n...

asystentka stomatologiczna1
Współczynnik pracy dla higienistki i asystentki stomatologicznej Asysta

Ustawa z 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wprowadziła załącznik określający wysokość współczynników pracy oraz grupy zawodowe według kwalifikacji...

NHS
UK: Partia Pracy zmieni stomatologię NHS w kilka dni? Lekarz

Chociaż najbliższe wybory parlamentarne w Wielkiej Brytanii odbędą się dopiero w styczniu przyszłego roku, główni gracze sceny politycznej starają się już eksponować swoją przewagę nad konkurencją. Opozycyjna Partia Pracy przekonuje Brytyjczyków, że ...

pensja minimalna - Dentonet.pl
Jaki współczynnik pracy dla asystentek i higienistek? Asysta

Posłanka Urszula Nowogórska skierowała do ministra zdrowia interpelację, w której prosi o wskazanie, który współczynnik pracy (zależy od niego wysokość minimalnej pensji) należy stosować wobec asystentek i higienistek stomatologicznych zatrudnionych ...

Optident
"Dentyści rozumieją, że bez cyfryzacji dziś nie ma już pracy" Lekarz

- Mimo że w "covidowych" latach 2020/2021 nie spotykaliśmy się zbyt często osobiście, to jako firma Optident nie przespaliśmy tego czasu. W tym okresie wprowadziliśmy mnóstwo nowych procedur, a cały ten rok był wielką rewolucją technologiczną, co wid...

areszt
UK: podglądał koleżanki z pracy, przestał być dentystą Lekarz

Stomatolog z Londynu utracił prawo wykonywania zawodu z powodu umieszczenia kamer w toaletach dwóch gabinetów, w których był zatrudniony. Dodatkowo oskarżony o wojeryzm mężczyzna usłyszał wyrok 3 miesięcy więzienia w zawieszeniu na 12 miesięcy. Den...