Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Pacjent w podeszłym wieku w gabinecie stomatologicznym
Seniorzy stanowią szczególną grupę pacjentów gabinetów i klinik stomatologicznych. Niekiedy mają kłopoty ze wzrokiem lub słuchem, trudniej przyswajają otrzymane informacje, mają problemy z poruszaniem się – dlatego wymagają odpowiedniego podejścia ze strony całego zespołu stomatologicznego.
Statystyki Światowej Organizacji Zdrowia dowodzą, że w latach 2011-2012 gabinet dentystyczny odwiedził jedynie co czwarty starszy Polak, podczas gdy w Europie Zachodniej odsetek ten wynosi aż 80%. Jeśli jednak senior pojawi się już u dentysty, warto wiedzieć, w jaki sposób się z nim komunikować czy jak się nim zająć – osoby starsze wymagają bowiem zupełnie innego podejścia niż sprawni i ogólnie zdrowi pacjenci dorośli.
W pierwszej kolejności osoba w podeszłym wieku może potrzebować pomocy w poruszaniu się po klinice, np. wejściu po schodach lub usadzeniu się na fotelu stomatologicznym. Należy pamiętać, że u wielu seniorów pojawiają się ograniczenia w sprawności ruchowej, więc personel gabinetu powinien zadbać o to, aby pacjent w bezpieczny sposób wszedł do środka i z niego wyszedł. Dodatkowo, odrobina troski i życzliwości sprawi, że chętniej podda się on nieraz trudnemu leczeniu stomatologicznemu oraz wpłynie na pozytywną ocenę zarówno kliniki, jak i jej personelu.
Mając na względzie wcześniej wspominane ograniczenia sprawności ruchowej, należy zwracać uwagę na proponowane seniorom środki do higieny jamy ustnej czy metody i techniki dbania o zęby, dziąsła czy nawet protezę zębową. W pewnym wieku wykonywanie niektórych czynności higienizacyjnych staje się dla seniorów po prostu niemożliwe do wykonania pod względem manualnym, a nieudane próby stają się przyczyną niepotrzebnych nerwów i stresu.
Bardzo istotny aspekt to także forma komunikowania się z seniorem w gabinecie stomatologicznym. Choć wydawać się to może banalne, wiele osób starszych ma duże problemy ze wzrokiem czy słuchem, więc rozmawiając z nimi należy mówić nieco głośniej i wyraźniej niż zazwyczaj, a wszystkie zalecenia zapisywać dużymi, czytelnymi literami. Ogólnie, zapisywanie zaleceń dotyczących np. prawidłowej higieny protezy zębowej czy terminu kolejnej wizyty to bardzo dobre rozwiązanie. Pacjent może bowiem w każdej chwili sięgnąć po notatkę i przypomnieć sobie potrzebne informacje.
Właściwe podejście do pacjenta – w zależności od jego wieku, ogólnego stanu zdrowia i potrzeb – to wizytówka każdego gabinetu stomatologicznego. A nie ma lepszego sposobu na zachęcanie seniorów do regularnych wizyt u dentysty, niż profesjonalna opieka i życzliwość.
„Zdrowy uśmiech w 2 minuty” – to tytuł akcji profilaktycznej skierowanej do seniorów. Zdaniem jej organizatorów, lekarze dentyści nie poświęcają odpowiednio dużo czasu na rozmowę z seniorami dotyczącą higieny jamy ustnej, higieny protezy, ubytków zębowych czy nawet zagrożeń związanych ze stanami zapalnymi czy nowotworowymi w jamie ustnej.
AF
Fot. pexels.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Do każdego gabinetu stomatologicznego zgłosić się może osoba wysoko wrażliwa, czyli taka, która odbiera bodźce z otoczenia bardziej intensywnie niż inni. Jak postępować z takim pacjentem? Dlaczego potrzebuje on szczególnego wsparcia? Tego będzie możn...
Opieka nad pacjentami protetycznymi to codzienność w pracy wszystkich członków zespołu stomatologicznego, nie wyłączając higienistek. Właśnie temu zagadnieniu poświęcony będzie webinar "Pacjent protetyczny w gabinecie higieny" organizowany przez mark...
Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem powszechnym w całym świecie zachodnim. Dlatego większość z nas będzie coraz częściej spotykała się pacjentami w wieku starszym, w tym z osobami z demencją. Ponieważ w programach szkół medycznych tej tematyce...
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że wizyty lekarskie małoletniego pacjenta co do zasady odbywają się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego. Jeśli pacjent ukończył 16 lat, zgodę na leczenie lub wykonanie badania musi wyrazić zarówno rodzic, jak ...
W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...
Jak podało w komunikacie prasowym z 28 marca br. Biuro Prokuratora USA dla Południowego Dystryktu Teksasu, menadżer kliniki dentystycznej w Houston przyznał się do winy w związku z zarzutem niezapłacenia około 500 000 dolarów podatków od wynagrodzeni...
Wśród pacjentów gabinetów stomatologicznych są osoby, które wykazują szczególne, niekiedy ekstremalnie duże obawy przed podjęciem leczenia. Co oczywiste, od każdego członka zespołu klinicznego wymaga to postawy wspierającej i głębokiej wrażliwości na...
Jak zacząć leczenie stomatologiczne dziecka, które nie wykazuje gotowości do współpracy z lekarzem? Jakie zabiegi stomatologii zachowawczej w przypadku próchnicy są w takich sytuacjach akceptowane przez pacjentów pedodontycznych? – Zacznijmy od adapt...
– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...
Choroby nerek to schorzenia, które mają bezpośredni wpływ na zdrowie jamy ustnej. Dla asystentek i higienistek stomatologicznych pacjent dializowany to wyzwanie, ale również szansa na istotne wsparcie w poprawie jakości jego życia. Jak odpowiednio za...
Dlaczego implanty należy traktować inaczej niż własne zęby pacjenta? Jakie zabiegi higienizacyjne można wykonywać u pacjentów implantologicznych? Jakie są zalecenia związane z higieną jamy ustnej u osób z implantami? Odpowiedzi na te i inne pytania b...