SUM: wytyczne dotyczące stosowania AI dla studentów i wykładowców
SUM: wytyczne dotyczące stosowania AI dla studentów i wykładowców
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wydał rekomendacje dotyczące stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji dla swoich wykładowców, studentów i doktorantów. – Naukowiec korzystający ze sztucznej inteligencji powinien zaznaczyć to w swojej pracy i określić procentowy udział takiej pomocy. Odpowiedzialność za dopilnowanie, czy narzędzia AI nie konfabulują, spoczywa także na promotorze – wynika z uchwały podjętej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym. Studenci z kolei nie mogą korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi na egzaminach – zdecydowano.
Oparte na sztucznej inteligencji generatory tekstu, obrazu, dźwięku i wideo można wykorzystywać w badaniach i publikacjach oraz w dydaktyce, ale pod pewnymi warunkami. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach wydał w tej sprawie rekomendacje dla swoich wykładowców, studentów i doktorantów.
Rada Dziedziny Naukowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w uchwale zawierającej rekomendacje przyznała, że obecnie nieuzasadnione i praktycznie niemożliwe jest zabranianie korzystania z pomocy takich systemów w celu przygotowania zarówno projektu badawczego, jak i publikacji naukowych.
Zaznaczyła jednak, że systemy informatyczne mogą przedstawić informacje całkowicie błędne lub co najmniej nieadekwatne. Dlatego studentom i badaczom zalecono rzetelne sprawdzenie, czy informacje przedstawione przez systemy informatyczne wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji – ChatGPT 3,5; 4,0 i nowsze (Open AI, Microsoft), LaMDA (Google), a także inne, które pojawią się w przyszłości – są zgodne z aktualnym stanem wiedzy. – Należy pamiętać, że obecnie wskazane systemy nie są w stanie ocenić, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe, ani wybrać najlepszej i najbardziej właściwej metody badawczej do przygotowywanego projektu lub opracowania naukowego – podkreślono w dokumencie.
Badacze powinni również sprawdzać, czy materiały źródłowe, z których korzystano w systemie informatycznym do przygotowania projektu lub artykułu naukowego, są z nim tematycznie związane. Zalecono też ostrożność przed popełnieniem plagiatu i wykorzystanie programów antyplagiatowych.
Pomoc AI dopuszczalna w ograniczonym zakresie
Naukowcy zrzeszeni w Radzie stwierdzili, że pomoc sztucznej inteligencji powinna ograniczać się do tworzenia struktury pracy, generowania treści, przeszukiwania piśmiennictwa, edycji i korekty tekstu, w tym korekty języka obcego. Autor artykułu powinien podać informację o korzystaniu z takiej pomocy na początku opracowanego dokumentu (projektu lub opracowania naukowego) i określić procentowo stopień wykorzystania sztucznej inteligencji.
Odpowiedzialność za sposób korzystania z systemów informatycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję w przygotowaniu prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) spoczywa również na promotorze pracy. Narzędzia AI można karmić informacjami wyłącznie w zgodzie z zasadami przetwarzania i ochrony danych osobowych. Korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji powinno być zawsze oparte na uczciwości, rzetelności i transparentności.
Nauczyciele akademiccy powinni stosować te same rekomendacje m.in. przy tworzeniu skryptów czy prezentacji multimedialnych. Tak przygotowane materiały dydaktyczne powinny być systematycznie i często aktualizowane ze względu na bardzo szybki rozwój wiedzy, a także postęp w usprawnianiu narzędzi sztucznej inteligencji.
Studenci mają jedno zasadnicze ograniczenie. Nie wolno korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi zarówno podczas egzaminów testowych, jak i prowadzonych przed komisją egzaminacyjną.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
lek. stom. Łukasz Balcerzak praca recenzowana Materiały uwalniające wapń w ostatnim czasie szturmem podbiły świat stomatologii, jednakże ta koncepcja nie jest niczym nowym. Badania związków między strukturą miazgi a wodorotlenkiem wapnia podjęto ju...
Według badań opublikowanych na początku października przez brytyjską niezależną organizację Drinkaware, osoby pijące alkohol w wieku 18–24 lata są bardziej skłonne do upijania się, są też bardziej podatne na popadanie w uzależnienie w porównaniu z re...
Podkarpacki oddział wojewódzki NFZ-u w Rzeszowie ogłosił konkurs ofert dotyczący leczenia stomatologicznego na terenie gminy Kolbuszowa. Z kolei warszawski NFZ unieważnił pięć ogłoszonych wcześniej postępowań. Podkarpacki oddział wojewódzki Narodowe...
Dr hab. n. med. Kinga Grzech-Leśniak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologii Laserowej, będzie jednym z wykładowców kongresu FDI, który na przełomie września i października br. odbędzie się w indyjskim Mumbaju. Kongres Światowej Federacji Dent...
W dniach 16-18 czerwca 2023 r. w hotelu Narvil w Serocku odbędą się VII Mazowieckie Spotkania Stomatologiczne – jedno z największych wydarzeń edukacyjno-integracyjnych dla lekarzy dentystów w Polsce. Organizatorzy przygotowują dla uczestników 40 wykł...
90% respondentów twierdzi, że codzienne nitkowanie i płukanie jamy ustnej płynem zapewnia zdrowsze dziąsła oraz chroni zęby przed płytką nazębną i próchnicą, ale dostrzegane przez nich bariery w regularnym używaniu nici i płynów ograniczają przyjęcie...
Już 11 marca 2023 r. odbędzie się 3. edycja Konferencji Alignerowej - wyjątkowego wydarzenia edukacyjnego online, podczas którego będzie można zdobyć wiedzę z zakresu leczenia nakładkowego wad zgryzu. Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest l...
Już tylko dwa miesiące pozostały do startu trzeciej edycji Konferencji Dentonet Online. Wychodząc naprzeciw szerokim zainteresowaniom uczestników tego wydarzenia, przygotowaliśmy zróżnicowaną tematykę wystąpień – mają one potencjał, by inspirować lek...
Już 23 kwietnia 2022 r. w Łodzi odbędzie się IX Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2022. Będzie to wydarzenie pełne merytoryki i wiedzy na najwyższym poziomie, o co zadbają nasi wykładowcy! Konferencja ASYSD...
13 maja w Łodzi odbędzie się 10. edycja konferencji ASYSDENT – największego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Kto znalazł się wśród wykładowców tegorocznej konferencji? Ogólnopolska Konferencja Asystent...
W dniach 3-4 czerwca - pod hasłem "Festiwal Kości" - odbędzie się tegoroczna edycja Wrocławskich Dni Implantologii (WDI). Jak sugeruje hasło przewodnie, w zaplanowanych wykładach wybitnych specjalistów z Polski i Europy dominować będzie temat tkanek ...