„Bez edukacji zdrowotnej w szkołach w przyszłości nie udźwigniemy kosztów leczenia”
„Bez edukacji zdrowotnej w szkołach w przyszłości nie udźwigniemy kosztów leczenia”
Spis treści
Edukacja prozdrowotna w szkołach, w postaci np. godziny dla zdrowia, jest niezbędnym elementem w profilaktyce chorób – oceniają eksperci i podkreślają, że bez tego nie udźwigniemy w przyszłości kosztów leczenia chorób cywilizacyjnych. – Z zaniedbań w edukacji bierze się zbyt mała wyszczepialność dzieci, ruchy antyszczepionkowe, stosowanie „cudownych” diet, zaniedbanie stanu uzębienia, brak kontroli u lekarza – mówił podczas debaty Michał Dzięgielewski, dyrektor departamentu lecznictwa w ministerstwie zdrowia.
– Z prognoz wynika, że w ciągu najbliższych 30 lat może dojść nawet do podwojenia zachorowań na nowotwory złośliwe i zgonów z ich powodu. Tymczasem wśród głównych przyczyn nowotworów oraz innych chorób cywilizacyjnych wymienia się niezdrowy styl życia prowadzący do otyłości, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu oraz skażenie środowiska naturalnego – powiedział PAP dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii oraz członek rady naukowej think-tanku Medyczna Racja Stanu.
Onkolog przypomniał, że na początku 2024 r. firma doradcza Deloitte opublikowała raport „Przyszłość ochrony zdrowia w Europie”, w którym eksperci oceniają, że konieczne jest przesunięcie większych nakładów na profilaktykę i promocję zdrowego stylu życia. Autorzy raportu wskazują, że w 2019 r. aż 83% krajowych funduszy zdrowotnych przeznaczano na leczenie chorób i ich objawów, natomiast w 2040 r. odsetek ten powinien wynosić już tylko 49%. – Dzięki temu już w 2030 r. można będzie zmniejszyć wydatki na opiekę zdrowotną o 250 mld euro, a w 2040 r. blisko o 600 mld euro – powiedział dr Meder.
Żyć zdrowo jako społeczeństwo
Jak podkreślił ekspert, trzeba apelować do decydentów – premiera, prezydenta, ministrów różnych resortów i przedstawicieli parlamentu, aby położyli większy nacisk na zdrowie publiczne oraz działania profilaktyczne i prewencyjne. – Ciągle nie możemy się doczekać wprowadzenia edukacji prozdrowotnej w szkołach w postaci „godziny dla zdrowia”. Pozwoliłoby to wychować nowe społeczeństwo, które będzie się umiało troszczyć o swoje zdrowie, jak również zmieniać styl życia, będzie znało przyczyny chorób i umiało im przeciwdziałać. Jeżeli nie będzie obowiązkowej godziny o zdrowiu w każdej szkole i klasie, to w przyszłości braknie nam środków na to, by skutecznie leczyć pacjentów – ocenił dr Janusz Meder. Przypomniał, że jest to jeden z głównych postulatów Medycznej Racji Stanu od 2016 r.
Na debacie tego think tanku Michał Dzięgielewski – dyrektor departamentu lecznictwa w ministerstwie zdrowia – ocenił, że tego typu rozwiązania w edukacji są niezbędne byśmy jako społeczeństwo nauczyli się żyć zdrowo. – Z zaniedbań w edukacji bierze się zbyt mała wyszczepialność dzieci, ruchy antyszczepionkowe, stosowanie „cudownych” diet, zaniedbanie stanu uzębienia, brak kontroli u lekarza. (…) Dlatego mam nadzieję, że wspólnie z minister edukacji uda nam się to osiągnąć, ponieważ korzyść z tego – przy braku kosztów systemowych – będzie bezsporna – tłumaczył. Zastrzegł zarazem, że korzyści z tego rozwiązania będą widoczne za kilkanaście-kilkadziesiąt lat.
„Godzina dla zdrowia” niezbędna w szkołach
– Od lat jako eksperci i urzędnicy postulujemy, aby do systemu edukacji w Polsce została wprowadzona „godzina dla zdrowia”. Nie da się prowadzić rzetelnej profilaktyki zdrowotnej, jeżeli nasi obywatele i społeczeństwo nie będą posiadać niezbędnych kompetencji zdrowotnych. A żeby tak się stało, musimy edukować ich już od najmłodszych lat, od pierwszej klasy szkoły podstawowej – ocenił na debacie Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.
Dodał, że bardzo dobre doświadczenia w tej dziedzinie mają niektóre kraje Europy Zachodniej, ale też Czechy, Łotwa i Finlandia. – Z doświadczeń regionu Kastylii, w której był wprowadzony program pilotażowy z wiedzy o zdrowiu, wiemy, że później obywatele tego regionu o kilkadziesiąt procent częściej korzystali z profilaktyki zdrowotnej niż obywatele z regionów, gdzie nie wprowadzono edukacji zdrowotnej – przypomniał Chmielowiec.
Jak wymieniał, lekcje w wiedzy o zdrowiu powinny być interdyscyplinarne, ciekawe, powinny utrwalać wiedzę na temat wyborów zdrowotnych (…), ale też na temat seksualności człowieka, kwestii związanych z profilaktyką dotyczącą zdrowia psychicznego, prawidłowych postaw, w tym szacunku do osób LGBT i ich seksualności. – Ten przedmiot powinien przyczyniać się do budowania samoświadomości wśród obywateli, krytycznego myślenia i odpowiedzialności etycznej. Gdy taką edukację zdrowotną będziemy konsekwentnie budować latami, to odniesiemy sukces jeśli chodzi o profilaktykę zdrowotną – podkreślił. Jego zdaniem, dzięki temu można będzie znacznie mniej środków przeznaczać na interwencje medyczne.
Katarzyna Skrętowska-Szyszko – dyrektor zespołu ds. społecznych w biurze Rzecznika Praw Dziecka – oceniła, że bardzo ważna jest także edukacja zdrowotna rodziców, ponieważ zdrowie dziecka stanowi kapitał na przyszłość. – Zdrowe dziecko to zdrowy dorosły – powiedziała. Dodała, że w zakresie edukacji zdrowotnej niezbędna jest współpraca międzyresortowa. – Jeśli w jednym systemie jest deficyt, to system ochrony zdrowia nie jest w stanie tego nadrobić. Na przykład jeżeli nie mamy bezpiecznego środowiska życia dziecka, bezpiecznego środowiska rodzinnego i społecznego, jeżeli brakuje nam niwelowania czynników ryzyka dla zaburzeń psychicznych (…), to system ochrony zdrowia nie będzie w stanie udźwignąć problemów związanych z innymi obszarami – podsumowała.
– Fluoryzacja wody jest prowadzona w wielu państwach i regionach w Europie i na świecie: w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii. Wyniki badań potwierdzają, że jest to korzystne dla zdrowia zębów, m.in. pod kątem przyrostu próchnicy u dzieci i młodzieży – mówi prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej, prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Źródło: https://naukawpolsce.pl/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Naczelna Izba Lekarska zachęca gabinety stomatologiczne prowadzące działalność w formie praktyk lekarskich do przesyłania Agencji Taryfikacji informacji o kosztach udzielanych świadczeń. Ma to pomóc w ustaleniu wyceny świadczeń stomatologicznych. Pr...
Europejskie Stowarzyszenie Młodych Lekarzy (European Junior Doctors Association, EJD) przyjęło stanowisko, w którym poparło działania mające na celu ochronę wysokich standardów edukacji lekarzy i lekarzy dentystów w Polsce. – Poważny niepokój budzi g...
Naczelna Izba Lekarska poinformowała, że Centrum Egzaminów Medycznych żąda zapłaty kosztów związanych ze sposobem udostępnienia archiwalnych pytań i odpowiedzi z egzaminów PES. Przypomnijmy – Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że pytania egzaminac...
U pacjentów z otyłością, którzy decydują się na poddanie zabiegom chirurgii bariatrycznej, może występować większe ryzyko rozwoju próchnicy w porównaniu z osobami, które ograniczają liczbę zbędnych kilogramów przy zastosowaniu mniej radykalnych metod...
Firma Align Technology i Polskie Towarzystwo Stomatologiczne nawiązały współpracę, w ramach której rozpoczną serię projektów edukacyjnych dla lekarzy stomatologów. Program został zaprojektowany w taki sposób, aby skorzystali z niego stomatolodzy o ró...
14 października obchodzony jest Światowy Dzień Przyszłości Wolnej od Próchnicy. W tym roku tematyka obchodów koncentruje się wokół potrzeby powrotu do pełnego leczenia stomatologicznego pomimo pandemii COVID-19. Światowy Dzień Przyszłości Wolnej od ...
Już we wtorek 19 kwietnia o godz. 18:00 odbędzie się organizowany w ramach programu Akademia Stomatologii Przyszłości webinar "Jak zostać stomatologiem przyszłości?" prowadzony przez lek. stom. Michała Dudzińskiego - asystenta i doktoranta w Katedrze...
1 stycznia 2024 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki podzielone zostanie na: Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W Dzienniku Ustaw opublikowano trzy rozporządzenia rady ministrów: w sprawie utworzenia Minister...
Czy studia to już moment, w którym powinno się określić swoją ścieżkę rozwoju? W jaki sposób wyróżnić się na tle innych studentów? Czy warto koncentrować się tylko na jednej specjalizacji? Pytań, które nurtują studentów stomatologii już na etapie ksz...
Zdobywanie wiedzy, podnoszenie kwalifikacji, znajomość wytycznych i trendów obowiązujących we współczesnej stomatologii - na takie korzyści w 2022 r. mogły liczyć asystentki i higienistki stomatologiczne, które zarejestrowały się na stronie Academy P...
Na leczenie nowotworów jamy ustnej w Indiach tylko w roku 2020 wydano kwotę prawie 23,9 mld rupii (ponad 1,2 mld złotych). Jednak, jak wskazują prognozy, za dziesięć lat koszty leczenia raka tego regionu mogą wzrosną prawie dziesięciokrotnie – do gig...