Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

Publikacja:
„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile

Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowanie prowadzone wobec podmiotu leczniczego Dr Smile i uznał, że nie dochował on zasad należytej staranności i naruszył zbiorowe prawa pacjentów w zakresie leczenia wad zgryzu z użyciem nakładek. Firmie grozi kara w wysokości do 500 tys. zł.

Jak poinformowano w komunikacie na stronie RPP, w toku postępowania dokonano analizy obszernego materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, w tym opinii mazowieckiego konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji. Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że w podmiocie leczniczym Dr Smile wadliwie kwalifikowano i leczono pacjentów w zakresie wad zgryzu z użyciem nakładek – wskazano m.in. na brak wystarczającej diagnostyki (m.in. badań radiologicznych), brak diagnoz ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.

Uchybienia w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych przejawiały się przy tym w braku zapewnienia wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów – zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem, co miało związek z tym, że podmiot leczniczy zatrudniał jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów, a proces tej opieki zasadniczo był realizowany zdalnie za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co – według pozyskanej opinii – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich nie może gwarantować właściwej opieki – poinformowano.

Naruszenie zasad właściwej kwalifikacji oraz nadzoru nad leczeniem

Jak dodano w komunikacie, diagnostyka i leczenie wad zgryzu w firmie Dr Smile była prowadzona w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia. – W ocenie Rzecznika Praw Pacjenta takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) – czytamy.

Kolejnym zarzutem jest nieprawidłowe i niezgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji medycznej – „w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych”. RPP uznał więc, że Dr Smile narusza także zbiorowe prawo pacjentów do dokumentacji medycznej.

Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i oczekuje na wykonanie decyzji. W przypadku braku wykonania decyzji, na firmę zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dolary
USA: 4 mln dolarów odszkodowania za brak dostępu do dentysty Lekarz

Jak donoszą amerykańskie media, ława przysięgłych zadecydowała o przyznaniu kwoty 4,3 mln dolarów odszkodowania mieszkańcowi Las Vegas, który twierdził, że odmówiono mu odpowiedniego leczenia stomatologicznego podczas odbywania kary w stanowym zakład...

profilaktyka antybiotykowa w stomatologii
Brak zgodności ws. profilaktyki antybiotykowej w stomatologii Lekarz

Pomimo dostępnych wytycznych, kwestia stosowania antybiotyków przed zabiegami stomatologicznymi – m.in. u pacjentów wysokiego ryzyka zachorowania na infekcyjne zapalenie wsierdzia (IZW) – wciąż budzi wątpliwości. Badanie na ten temat zostało opubliko...

ROZWIŃ WIĘCEJ
antybiotykoopornosc
Brak dostępu do dentysty a oporność na antybiotyki Lekarz

Brytyjskie środowisko stomatologiczne wskazują na zagrożenia związane z brakiem pełnego dostępu pacjentów do pilnych wizyt u dentysty w ramach Narodowej Służby Zdrowia. Skutkuje to częstszym przyjmowaniem antybiotyków, czego konsekwencją może być wzr...

szczepienie przeciw COVID
USA: dentysta zawieszony za brak szczepienia walczy w sądzie Lekarz

Lekarz stomatolog z USA, który złożył skargę przeciwko stanowi Rhode Island po tym, jak zakazano mu leczenia pacjentów w związku z odmową zaszczepienia się przeciwko COVID-19, walczy o uznanie działań władz za nielegalne. Dr Stephen Skoly Jr. wrócił...

stomatologia2
Norfolk: stomatologiczna pustynia, brak dentystów NHS Lekarz

Lekarz dentysta, który jest wolontariuszem w szkołach podstawowych na wschodzie Anglii, powiedział, że niektóre z dzieci mieszkających w hrabstwie Norfolk i dystrykcie Waveney (wschodnia Anglia) „nigdy nie widziały szczoteczki do zębów”. Ponieważ na ...

dentobus - Dentonet.pl
Kłopoty z dentobusami: brak toalet, koszty OC i paliwa Lekarz

Poseł Jan Łopata skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o możliwość zmian w programie funkcjonowania dentobusów. Problemem jest m.in. brak toalet dla pracujących w dentobusach załóg, rosnące koszty paliwa oraz OC. Przypomnijmy - n...

zakaz reklamy
Zakaz reklamy działalności lekarskiej niezgodny z przepisami UE? Lekarz

Lekarzy – podobnie jak farmaceutów – obowiązuje zakaz reklamy działalności. Wprawdzie Kodeks Etyki Lekarskiej po styczniowej nowelizacji nieco złagodził to podejście do możliwości podawania informacji o zakresie świadczonych usług, ale ustawa o dział...

lekarze
Polscy medycy narzekają na biurokrację i brak czasu Lekarz

Pracownicy medyczni w Polsce najczęściej narzekają na nadmierną biurokrację (45%) oraz brak czasu (44%). Pacjenci w kontaktach z personelem medycznym również skarżą się na brak czasu poświęcanego im przez medyków (43%) oraz na małą liczbę pracowników...