„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile
„Brak staranności i zaniedbania”. RPP o działalności Dr Smile
Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowanie prowadzone wobec podmiotu leczniczego Dr Smile i uznał, że nie dochował on zasad należytej staranności i naruszył zbiorowe prawa pacjentów w zakresie leczenia wad zgryzu z użyciem nakładek. Firmie grozi kara w wysokości do 500 tys. zł.
Jak poinformowano w komunikacie na stronie RPP, w toku postępowania dokonano analizy obszernego materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie, w tym opinii mazowieckiego konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie ortodoncji. Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że w podmiocie leczniczym Dr Smile wadliwie kwalifikowano i leczono pacjentów w zakresie wad zgryzu z użyciem nakładek – wskazano m.in. na brak wystarczającej diagnostyki (m.in. badań radiologicznych), brak diagnoz ortodontycznych wad zgryzu i nieprawidłowości zębowych oraz opracowania pełnych i zindywidualizowanych planów leczenia pacjentów.
– Uchybienia w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych przejawiały się przy tym w braku zapewnienia wystarczającej opieki lekarzy dentystów i innych specjalistów – zarówno na etapie kwalifikacji, jak i nadzoru nad leczeniem, co miało związek z tym, że podmiot leczniczy zatrudniał jedynie dwóch lekarzy dentystów, którzy zajmowali się kilkunastoma tysiącami pacjentów, a proces tej opieki zasadniczo był realizowany zdalnie za pośrednictwem aplikacji telefonicznej, co – według pozyskanej opinii – nawet przy wsparciu gabinetów partnerskich nie może gwarantować właściwej opieki – poinformowano.
Naruszenie zasad właściwej kwalifikacji oraz nadzoru nad leczeniem
Jak dodano w komunikacie, diagnostyka i leczenie wad zgryzu w firmie Dr Smile była prowadzona w sposób naruszający zasady ostrożnej i właściwej kwalifikacji do prowadzenia tej terapii oraz nadzoru nad procesem leczenia. – W ocenie Rzecznika Praw Pacjenta takie postępowanie jest szczególnie niebezpieczne dla pacjentów i narusza zbiorowe prawo pacjentów do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością (art. 8 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) – czytamy.
Kolejnym zarzutem jest nieprawidłowe i niezgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji medycznej – „w sposób szczątkowy, lakoniczny, bez wskazania istotnych informacji dotyczących udzielanych świadczeń zdrowotnych, umożliwiających odtworzenie w sposób rzetelny i chronologiczny przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych”. RPP uznał więc, że Dr Smile narusza także zbiorowe prawo pacjentów do dokumentacji medycznej.
Rzecznik Praw Pacjenta nakazał zaniechanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów i oczekuje na wykonanie decyzji. W przypadku braku wykonania decyzji, na firmę zostanie nałożona kara pieniężna do 500 tys. zł.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Jesteś lekarzem i planujesz otworzyć własny gabinet? Możesz skorzystać z kredytu na start działalności. Finansowanie jest dostępne już od pierwszego dnia prowadzenia firmy. Kwota nawet do 500 tys. zł, bez zabezpieczeń rzeczowych. Zobacz, jakie warunk...
Jak donoszą amerykańskie media, ława przysięgłych zadecydowała o przyznaniu kwoty 4,3 mln dolarów odszkodowania mieszkańcowi Las Vegas, który twierdził, że odmówiono mu odpowiedniego leczenia stomatologicznego podczas odbywania kary w stanowym zakład...
Pomimo dostępnych wytycznych, kwestia stosowania antybiotyków przed zabiegami stomatologicznymi – m.in. u pacjentów wysokiego ryzyka zachorowania na infekcyjne zapalenie wsierdzia (IZW) – wciąż budzi wątpliwości. Badanie na ten temat zostało opubliko...
Przewodnictwo w działającej przy ministerstwie zdrowia Radzie ds. Rozwoju Stomatologii przejął przedstawiciel samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, czyli wiceprezes NRL Paweł Barucha. Jak poinformował, priorytet Rady w najbliższym półrocz...
Brytyjskie środowisko stomatologiczne wskazują na zagrożenia związane z brakiem pełnego dostępu pacjentów do pilnych wizyt u dentysty w ramach Narodowej Służby Zdrowia. Skutkuje to częstszym przyjmowaniem antybiotyków, czego konsekwencją może być wzr...
Lekarz stomatolog z USA, który złożył skargę przeciwko stanowi Rhode Island po tym, jak zakazano mu leczenia pacjentów w związku z odmową zaszczepienia się przeciwko COVID-19, walczy o uznanie działań władz za nielegalne. Dr Stephen Skoly Jr. wrócił...
Lekarz dentysta, który jest wolontariuszem w szkołach podstawowych na wschodzie Anglii, powiedział, że niektóre z dzieci mieszkających w hrabstwie Norfolk i dystrykcie Waveney (wschodnia Anglia) „nigdy nie widziały szczoteczki do zębów”. Ponieważ na ...
– Zaniedbania stomatologiczne mogą prowadzić do infekcyjnego zapalenia wsierdzia, które w 30% kończy się śmiercią – powiedział w rozmowie z „Pulsem Medycyny” prof. dr hab. n. med. Jarosław Drożdż, kierownik II Kliniki Kardiologii CSK Uniwersytetu Med...
Poseł Jan Łopata skierował do ministra zdrowia interpelację, w której pyta o możliwość zmian w programie funkcjonowania dentobusów. Problemem jest m.in. brak toalet dla pracujących w dentobusach załóg, rosnące koszty paliwa oraz OC. Przypomnijmy - n...
Lekarzy – podobnie jak farmaceutów – obowiązuje zakaz reklamy działalności. Wprawdzie Kodeks Etyki Lekarskiej po styczniowej nowelizacji nieco złagodził to podejście do możliwości podawania informacji o zakresie świadczonych usług, ale ustawa o dział...
Pracownicy medyczni w Polsce najczęściej narzekają na nadmierną biurokrację (45%) oraz brak czasu (44%). Pacjenci w kontaktach z personelem medycznym również skarżą się na brak czasu poświęcanego im przez medyków (43%) oraz na małą liczbę pracowników...