Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta

Publikacja:
RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta

RPP i CMKP będą kształcić m.in. z komunikacji i praw pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec i dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego prof. Ryszard Gellert podpisali umowę o współpracy obu instytucji. Będzie ona dotyczyła m.in. edukacji personelu medycznego z zakresu praw pacjenta oraz efektywnej komunikacji z pacjentami.

– Poprawa komunikacji z pacjentem i poprawa porozumienia w zespole terapeutycznym to nie tylko element kultury bezpieczeństwa, ale także sposób na podnoszenie jakości w ochronie zdrowia – powiedział Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. – Od dawna kładziemy nacisk na kompetencje miękkie, m.in. dzięki funduszom unijnym szkoląc personel medyczny z zasad dobrej komunikacji. Cieszę się, że dzięki naszej współpracy będziemy mogli dotrzeć z tą wiedzą do jeszcze większej grupy medyków – dodał.

– Komunikacja to fundament bezpieczeństwa pacjenta. Jest niezbędnym narzędziem w pracy klinicznej lekarzy. Umiejętność dobrej rozmowy z pacjentem jest ważna na wszystkich etapach kontaktu z chorym, a szczególnie w czasie zbierania wywiadu czy przekazywania niepomyślnych informacji – podkreślił prof. Ryszard Gellert.

Kursy z komunikacji już ruszyły

Szkoła Zdrowia Publicznego CMKP rozpoczęła już kursy z komunikacji medycznej – na początek dla ordynatorów i kierowników klinik, ale w planach są także szkolenia dla lekarzy i innych grup zawodowych. Podczas kursów eksperci uczą m.in. jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom, w jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami oraz co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent.

– Zaczęliśmy od kursów online dla ordynatorów i kierowników klinik, bo to, w jaki sposób oni porozumiewają się z innymi członkami zespołu, przekłada się na relacje z pacjentami – powiedział prof. Gellert i dodał, że dobra komunikacja ma wpływ także na przestrzeganie zaleceń lekarskich.

W ramach współpracy Rzecznika Praw Pacjenta i CMKP planowana jest także realizacja wspólnych projektów badawczo-naukowych mających na celu m.in. analizę i ocenę stanu przestrzegania praw pacjenta w Polsce oraz opracowanie metod i narzędzi, które poprawią znajomość praw pacjenta oraz komunikację pacjentów z personelem medycznym. Umowa zakłada także publikację wspólnych artykułów naukowych.

Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

prawa pacjenta
RPP: będą szkolenia z przestrzegania i ochrony praw pacjentów Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta planuje uruchomienie nowego projektu edukacyjnego, w ramach którego będą odbywały się szkolenia dla personelu medycznego z zakresu przestrzegania i ochrony praw pacjentów. Na początek przedstawiciele profesji medycznych są pros...

specjalizacje
CMKP: ponad 2 tysiące lekarzy rozpocznie specjalizację Lekarz

Po trzech etapach wiosennej rekrutacji na specjalizacje przyjęcie miejsca specjalizacyjnego potwierdziło 2203 lekarzy i lekarzy dentystów, w tym 1436 w ramach rezydentury i 767 w trybie pozarezydenckim. Listy lekarzy zakwalifikowanych i niezakwalifi...

zdarzenia niepozadane
Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta powołał zespół ds. zdarzeń niepożądanych. Jego pierwsze spotkanie odbyło się 13 sierpnia br. Do zadań zespołu należy przygotowanie propozycji klasyfikacji zdarzeń niepożądanych, analiza i ocena stanu obecnego raportowania oraz ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
specjalizacje
CMKP: ruszył drugi etap kwalifikacji na specjalizacje Lekarz

W Systemie Monitorowania Kształcenia (SMK) została opublikowana lista lekarzy i lekarzy dentystów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do szkolenia specjalizacyjnego po zamknięciu pierwszego etapu postępowania kwalifikacyjnego. W przypadku lekarz...

WDMS debata
Jak należy kształcić lekarzy dentystów w Polsce? Lekarz

– Cieszę się, że mogliśmy zaproponować bardzo ciekawy program naukowy, zorganizować spotkania, szkolenia i panel dyskusyjny, podczas którego mogliśmy pokazać, co nas stomatologów boli w kwestiach kształcenia – mówi o VI Kongresie Stomatologii prof. M...

specjalizacje6
CMKP: podsumowano jesienny nabór na specjalizacje Lekarz

W jesiennym postępowaniu kwalifikacyjnym na szkolenia specjalizacyjne złożonych zostało łącznie blisko 7,5 tys. poprawnych formalnie wniosków. W ramach pierwszego etapu rekrutacji na wolne miejsca specjalizacyjne zostało zakwalifikowanych 5868 osób, ...

ksztalcenie medykow
Rzecznik Praw Pacjenta chce zmian w kształceniu medyków Lekarz

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec przedstawił swoje uwagi do projektu rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej...

ortodoncja
CMKP: ortodoncja chętnie wybieraną specjalizacją Lekarz

CMKP podało wyniki jesiennego postępowania kwalifikacyjnego na szkolenia specjalizacyjne. Dostępne w nim były 6262 miejsca w trybie rezydenckim i 10 118 miejsc w trybie pozarezydenckim. W postępowaniu złożonych zostało łącznie 7027 poprawnych formaln...

komunikacja z pacjentem2
Komunikacja medyczna z pacjentem – bezpłatny kurs CMKP Lekarz

Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego zaprasza lekarzy, lekarzy dentystów oraz inne osoby związane zawodowo z ochroną zdrowia na bezpłatny kurs online z zakresu praktycznej komunikacji medycznej z pacjentem. Odbędzie się on w dniach 25-26 maja. ...

komunikacja z pacjentem
CMKP: ruszają kursy z komunikacji medycznej dla lekarzy Lekarz

Jak przekazywać niepomyślne wiadomości pacjentom? W jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami? Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent? To tylko niektóre z tematów, które zostaną poruszone w trakc...