RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci?
RPP: jakie nieprawidłowości w stomatologii zgłaszają pacjenci?
Rzecznik Praw Pacjenta opublikował sprawozdanie dotyczące działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021 r. W jej ramach odebrano 133 tys. połączeń. 1,8% zgłoszeń dotyczyło nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym.
Bezpłatna infolinia dla pacjentów jest jednym z narzędzi działania Rzecznika Praw Pacjenta. Z roku na rok liczba rozmówców Telefonicznej Informacji Pacjenta RPP wzrasta – w 2021 r. wpływ miała na to przede wszystkim sytuacja epidemiczna w Polsce. Liczba wszystkich połączeń telefonicznych wzrosła o około 100% w porównaniu do czasu sprzed epidemii – w 2019 r. było to 66,5 tys. zgłoszeń, a w 2021 r. – już 133 tys.
Najwięcej zgłoszeń na infolinii zarejestrowano z województwa mazowieckiego, dolnośląskiego i lubuskiego. Natomiast najmniejszą liczbę – z województwa podkarpackiego, lubelskiego i świętokrzyskiego.
Najwięcej zgłoszeń w rozmowach telefonicznych dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej (26,6%), leczenia szpitalnego (15,1%) oraz Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (11,3%). W rozmowach telefonicznych pacjenci często poruszali problematykę związaną z dostępem do POZ. Dzwoniący sygnalizowali w szczególności trudności z kontaktem z placówką, brak możliwości uzyskania szybkiego terminu świadczenia oraz obawy skierowania na bezpodstawną kwarantannę lub izolację ze względu na standardowe diagnozowanie w kierunku COVID-19.
Spadek liczby zgłoszeń w stomatologii
Jeśli chodzi o zgłoszenia nieprawidłowości w leczeniu stomatologicznym, to w 2021 r. stanowiły one 1,8% ogółu. W 2020 r. było to 3,3%, w 2019 r. – 4%, zaś w 2018 r. – 3,8%. W zakresie świadczeń stomatologicznych najwięcej zgłoszeń telefonicznych w 2021 r. – podobnie jak i w 2020 r. – zarejestrowanych zostało w zakresie stomatologii zachowawczej z endodoncją – 70,5%. Zauważalny jest duży wzrost zgłoszeń dotyczących trudności w uzyskaniu świadczeń w zakresie pomocy doraźnej i chirurgii stomatologicznej – o ponad 300%.
Problematyka zgłoszeń na TIP w zakresie świadczeń stomatologicznych w latach 2020–2021
Najczęściej zgłaszane problemy dzwoniących w ramach świadczeń stomatologicznych dotyczyły:
– zastrzeżeń do wykonywanych świadczeń zdrowotnych,
– zastrzeżeń do zachowania pracowników podmiotu leczniczego i etyki pracownika medycznego,
– odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego w trybie nagłym,
– czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia (m.in. ortodoncja i protetyka).
Z jakimi problemami lekarze dentyści zgłaszają się do prawników? – Jeśli mówimy o skargach pacjentów, to zauważamy, że coraz częściej pacjenci zgłaszają się nie tylko z zastrzeżeniami do samego leczenia, ale do poszanowania praw pacjenta – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec, podkreślając rolę dokumentacji medycznej w udowadnianiu racji w przypadku procesu sądowego.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Najnowsze ogólnokrajowe badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wskazuje, że stres i wypalenie zawodowe wśród pracowników stomatologii wynikają głównie z problemów systemowych, zwłaszcza w ramach publicznej opieki zdrowotnej (NHS). Choć badanie do...
Mimo powtarzanych deklaracji rządu, sytuacja gorzej sytuowanych mieszkańców Zjednoczonego Królestwa w zakresie możliwości leczenia stomatologicznego w ramach Narodowej Służby Zdrowia (NHS) wciąż się nie poprawia. Brytyjskie portale branżowe podają k...
W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w listopadzie, wykazano, że w Wielkiej Brytanii co trzeci specjalista zajmujący się higieną jamy ustnej zawsze udziela swoim pacjentom porad w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Badanie zostało przeprowad...
Z badania naukowców z Uniwersytetu High Point (HPU) w Karolinie Północnej wynika, że 60% mieszkańców tego stanu nie zostało nigdy przebadanych przez dentystę pod kątem ryzyka nowotworu jamy ustnej. Sondaż przeprowadzony przez Workman School of Dental...
Kilka czynników, takich jak np. ograniczenia finansowe, niedostępność leczenia czy strach przed dentystą, może sprawić, że pacjenci będą unikali wizyt w gabinecie, co sugeruje potrzebę zarządzania psychologicznego i lepszej komunikacji. Wyniki badani...
Już co drugi stomatolog w Stanach Zjednoczonych zgłasza, że na jego fotel trafiają pacjenci znajdujący się pod wpływem substancji psychoaktywnych – od marihuany po „twarde” narkotyki. Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA), nie bra...
Jak donosi dziennik „The Guardian”, przed budynkiem nowo utworzonego gabinetu Narodowej Służby Zdrowia w Bristolu ustawiły się setki osób z nadzieją na dostanie się do dentysty. Desperacja pacjentów, z których wielu nie miało możliwości podjęcia lecz...
W najnowszym badaniu Brytyjski Urząd Statystyk Narodowych (Office for National Statistics; ONS) ujawnił poziom zadowolenia z usług praktyk stomatologicznych Narodowej Służby Zdrowia. Choć bardziej dostępne cenowo lecznictwo NHS nie ma dobrej prasy, z...
Z badania Denplan Oral Health Survey 2024 wynika, że sześciu na dziesięciu pacjentów gabinetów stomatologicznych brytyjskiej Narodowej Służby Zdrowia (NHS) rozważa korzystanie z prywatnej opieki stomatologicznej. Głównym powodem jest możliwość szybsz...
Sztuczna inteligencja (AI) jest w coraz większym stopniu obecna w różnych sferach naszego życia. A jak pacjenci oceniają jej zastosowanie w stomatologii? O opinie na temat diagnostyki obrazowej pacjentów pytali naukowcy z kilku państw: Brazylii, Dani...
Z pracy autorów z oddziałów ortopedycznych szpitali w Nowym Jorku i Baltimore wynika, że u pacjentów, którzy w ciągu 12 miesięcy przeszli lub przejdą zabieg całkowitej alloplastyki stawu biodrowego (ang. total hip arthroplasty; THA), wskazane może by...