Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

Publikacja:
Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

Jak przeciwdziałać agresji pacjentów w gabinecie?

O problemach w funkcjonowaniu opieki stomatologicznej w ramach Narodowej Służby Zdrowia na Wyspach Brytyjskich pisaliśmy w Dentonecie już wielokrotnie. Na ograniczeniach w dostępie do dentysty cierpią pacjenci, ale jest to także problem dla lekarzy, który przejawia się na różnych płaszczyznach, nie wyłączając agresji ze strony pacjentów. Czas zastanowić się, jak ukrócić takie zachowania.

– Każdego dnia spotykamy się z obelgami słownymi kierowanymi przez pacjentów – pisze lekarz stomatolog związany kontraktem z NHS.

Jak przeciwdziałać agresji w gabinecie?

Przed kilkoma tygodniami w Manchesterze miał miejsce incydent, podczas którego agresywny pacjent zaatakował cztery osoby pracujące w gabinecie lekarza rodzinnego NHS. Incydent ten zakończył się hospitalizacją dwóch poszkodowanych, którzy doznali urazów głowy.

Mohsan Ahmad, właściciel gabinetu współpracującego z NHS, a zarazem przewodniczący Sieci Lokalnych Gabinetów Dentystycznych w hrabstwie Greater Manchester, powiedział, że personel praktyk stomatologicznych spotyka się każdego dnia z nadużyciami ze strony pacjentów.

Pacjenci stali się bardziej agresywni podczas pandemii

– W przypadku większości zespołów dentystycznych nie jest to atak fizyczny, ale obelgi werbalne, kierowane do nas przez telefon lub osobiście – powiedział dr Mohsan Ahmad. – Mieliśmy jeden przypadek, gdy pacjent groził, że zniszczy recepcję, jeśli nie zostanie przyjęty przez dentystę. Po wielu próbach załagodzenia sytuacji i skłonienia go do odejścia, musieliśmy skorzystać z guzika alarmowego. Policja przybyła po 5 czy 10 minutach, ale całe zajście silnie wpłynęło na nasz zespół.

– Ataki na zespoły dentystyczne stały się bardziej powszechne od czasu COVID-19. Zdarzało się to już wcześniej, ale przypadki takie były rzadkie. Przykładowo około 5 lat temu jeden z naszych pracowników został zaatakowany w przychodni przez pewnego pacjenta. Poza tym od czasu do czasu byliśmy obiektem ataków słownych, ale w ciągu ostatnich 18 miesięcy dzieje się to dosłownie codziennie – kontynuował dr Mohsan Ahmad.

„Pracowaliśmy także podczas blokady, a dziś jesteśmy celem ataków”

Mohsan Ahmad przyznaje, że morale zespołów, które pracowały przez długie godziny, aby sprostać wymaganiom pandemii, jest niskie. – Gdy mówimy osobom dzwoniącym do gabinetu lub przyjeżdżającym osobiście, że w tej chwili nie jesteśmy w stanie zaoferować wizyt w ramach NHS, nasi rozmówcy mogą odłożyć telefon lub zacząć przeklinać. Niestety agresja ta często skupia się na recepcjonistkach, które odbierają telefony. Nasza praktyka podczas blokady działała jako gabinet pomocy doraźnej (UDC), więc nasi pracownicy nie mieli żadnych znaczących przerw. Robią, co w ich mocy, aby pomóc, a w zamian są atakowani – powiedział dr Ahmad.

Trzeba zrobić więcej, by pacjenci mieli świadomość, jaka jest sytuacja

Kluczową rolę w tym względzie ma do odegrania komunikacja na poziomie krajowym. Bez zrozumienia przez pacjentów presji, z jaką borykają się dentyści i całe zespoły opieki zdrowotnej, ataki prawdopodobnie nadal będą się zdarzały.

– Nie pomagają komunikaty takie jak: „Powinieneś być przyjęty przez dentystę NHS” lub „Nie powinieneś czekać na wizytę”. Niestety ich autorzy nie rozumieją obecnej sytuacji i presji, z jaką mamy do czynienia. Pomocne byłyby ogólnokrajowe akcje wyjaśniające, że praktyki NHS mają ograniczone kontrakty lub mogą przyjąć tylko pewną liczbę pacjentów. Dobra byłaby także lokalna komunikacja w tym zakresie. Niektórzy zrobili już w tej sprawie pierwszy krok, ale musi to być działanie regularne i spójne w odniesieniu do wszystkich lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej – podsumował dr Mohsan Ahmad.

– Zdarzają się przypadki, że pacjenci wracają do gabinetu stomatologicznego z żądaniami zwrotu kosztów leczenia, twierdząc, że doszło do błędu lub powikłania. Przestrzegam przed negocjowaniem z pacjentem – mówi w rozmowie z Dentonetem mec. Paweł Strzelec.

T.H.

źródło: https://dentistry.co.uk/2021/09/30/we-get-verbal-abuse-from-patients-daily-nhs-dentist-calls-for-better-communications/  


POWIĄZANE ARTYKUŁY

artificial intelligence 3382507 1280
AI w gabinecie stomatologicznym – przyszłość czy teraźniejszość? Lekarz

W lipcu 2023 roku serwis Dentaly.org przeprowadził badanie ankietowe wśród 1265 osób – zarówno lekarzy, jak i pacjentów, koncentrując się na zaletach, ale i zagrożeniach związanych z obecnością sztucznej inteligencji w praktyce stomatologicznej. Obs...

zgoda na leczenie
Jak uzyskać zgodę pacjentów na leczenie? Lekarz

Wyzwaniem dla niemałej części stomatologów jest akceptacja planu leczenia, jaki przedstawiają swoim pacjentom. Nawet gdy potrzeba przeprowadzenia terapii jest ewidentna, pacjenci zbyt często nie podzielają naszego entuzjazmu dla zmierzenia się z ich ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
jak przyjmowac skargi pacjentow
Jak przyjmować i procedować skargi pacjentów? Lekarz

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniona została publikacja „Dobre praktyki dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie postępowania ze skargami i wnioskami”. Powstała ona we współpracy z zespołem ekspertów z różny...

zadowolony pacjent
Niemcy – kraj zadowolonych pacjentów Lekarz

Dla przytłaczającej większości – ponad 94% – obywateli Republiki Federalnej Niemiec zdrowie jest ważne dla osobistego poczucia szczęścia. Po przyjaciołach i rodzinie, właśnie dobre zdrowie w największym stopniu decyduje o ogólnym dobrostanie. Wiele w...

stomatologia NHS4
UK: 13 mln pacjentów ma trudności z dostępem do dentysty Lekarz

Z najnowszego badania GP Patient Survey wynika, że 13 mln Brytyjczyków ma problemy z dostępem do opieki stomatologicznej w ramach publicznej stomatologii (NHS). W 2023 r. takich obywateli było 12 mln, zaś w okresie poprzedzającym pandemię COVID-19 –„...

leczenie raka1
UK: leczenie 0,5 mln pacjentów z rakiem opóźnione Lekarz

Brytyjscy eksperci ostrzegają, że opóźnienia w rozpoczęciu leczenia onkologicznego mogą oznaczać utratę życia tysięcy osób. Ponad 0,5 mln pacjentów w Wielkiej Brytanii czekało co najmniej dwa miesiące na podjęcie terapii – dłużej niż zakłada to schem...

Magdalena Suszynska
Zalecenia higieniczne dla pacjentów z nadwagą Asysta

Jakie zalecenia dla pacjentów z nadwagą lub otyłością powinna przekazać higienistka stomatologiczna? – Ogólne wskazania są takie, jak dla wszystkich pacjentów, czyli właściwa higiena jamy ustnej w domu. Pozostałe zalecenia zależą od tego, jaki jest s...

niepelnosprawni
Dentyści wspólnie dla pacjentów z niepełnosprawnościami Lekarz

Lekarze dentyści z Uniwersyteckiego Centrum Stomatologicznego UM we Wrocławiu we współpracy z Uniwersytetem Medycznym im. Piastów Śląskich oraz Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oferują bezpłatne konsultacje stomatologiczne dla osób niepełnospraw...

niedobory zywieniowe1
Niedobory żywieniowe u pacjentów w gabinecie higieny Asysta

Stan zdrowia jamy ustnej to nie tylko kwestia codziennej higieny czy regularnych wizyt u dentysty – równie ważną rolę odgrywa dieta. Coraz więcej badań wskazuje, że niedobory składników odżywczych mogą wpływać nie tylko na ogólne zdrowie organizmu, a...

USA areszt asystentka
USA: Asystentka bez licencji „leczyła” pacjentów Asysta

37-letnia była asystentka stomatologiczna z cofniętą licencją do wykonywania zawodu została aresztowana w swoim domu w Houston w stanie Teksas (USA) za przeprowadzanie u pacjentów m.in. zabiegów wybielania zębów i leczenia ortodontycznego. Miejscowa ...