Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Zasady Dobrej Praktyki Klinicznej obowiązują badacza i sponsora

Publikacja:

Zasady Dobrej Praktyki Klinicznej obowiązują badacza i sponsora

Rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie określenia szczegółowych wymagań Dobrej Praktyki Klinicznej, obowiązujące od 1 stycznia 2003 roku, w sposób bardzo wyczerpujący określa obowiązki zarówno badacza przeprowadzającego badanie kliniczne, jak i finansującego je sponsora.

Na samym wstępie znalazły się definicje kilkunastu pojęć użytych w rozporządzeniu, a wśród nich m.in. audyt, badanie wieloośrodkowe, ciężkie niepożądane zdarzenie natury medycznej, dokumenty źródłowe, karta obserwacji klinicznej, koordynator badania, monitorowanie, podstawowa dokumentacja badania klinicznego, produkt badany, sponsor itp.

Określono warunki, jakie musi spełniać badanie kliniczne produktu leczniczego lub przyszłego produktu leczniczego, m.in. musi być ono uzasadnione naukowo i opisane w protokole badania klinicznego zawierającym cel i plan badania oraz opis metodyki i analizy statystycznej wraz z opisem planowanego przebiegu i warunków badania, podpisanym przez sponsora.

Badanie musi być oparte na zasadach etycznych, uwzględniać korzyści dla uczestników badania klinicznego i społeczeństwa przewyższające ryzyko związane z udziałem w badaniu.

Badaczem może być lekarz medycyny, a w przypadku gdy badanie dotyczy badania nad produktami stomatologicznymi – lekarz stomatolog, posiadający odpowiednio wysokie kwalifikacje.

Takie same wymagania kieruje się do zespołów badaczy. Rozporządzenie bardzo szczegółowo określa ich obowiązki. Są to nie tylko odpowiednie kwalifikacje i przygotowanie do przeprowadzenia badania klinicznego, ale także umożliwianie zarówno monitorowania jak i audytu badania przez przedstawicieli sponsora oraz inspekcję; dysponowanie odpowiednią ilością czasu, sprzętem i warunkami lokalowymi niezbędnymi dla właściwego przeprowadzenia badania klinicznego i ukończenia go w wyznaczonym terminie; zapewnienie ochrony danych stanowiących własność sponsora lub danych uczestników badania; sprawowanie opieki medycznej nad uczestnikiem badania, prowadzenie badania zgodnie z protokółem badania klinicznego i inne obowiązki wynikające ze współpracy ze sponsorem, Komisją Bioetyczną, także Centralną Ewidencją Badań Klinicznych.

Do obowiązków sponsora należy odpowiedzialność za właściwe zorganizowanie i kierowanie badaniem klinicznym. Sponsor na każdym etapie badania przeprowadza kontrolę jakości zgodnie z standardowymi procedurami postępowania tak, aby prowadzenie badania oraz pozyskiwanie, dokumentowanie, raportowanie i analizowanie danych odbywało się zgodnie z protokołem badania klinicznego.

Rozporządzenie reguluje stosunek łączący sponsora z badaczem, a w szczególności ich wzajemne zobowiązania. Poświęcony jest temu rozdział o umowach dotyczących prowadzenia badań klinicznych. Osobny rozdział poświęcono protokółowi badania klinicznego, określając, jakie dane musi zawierać.

Wprowadzono również pojęcie „broszury badacza”, czyli dokumentu zawierającego dane kliniczne i niekliniczne produktu badanego, istotne z punktu widzenia badania prowadzonego na ludziach. Informacje zawarte w broszurze powinny być przedstawione w sposób zwięzły, zrozumiały i obiektywny, niemający na celu promocji produktu badanego, pozwalający na oszacowanie stosunku korzyści do ryzyka oraz słuszności założeń badania klinicznego. Treść broszury badacza wymaga uzyskania akceptacji przez konsultanta medycznego. Po dopuszczeniu produktu badanego do obrotu, broszura badacza może być zastąpiona podstawową informacją o produkcie leczniczym, zawierającą aktualną i szczegółową informację o wszystkich istotnych dla badacza cechach badanego produktu leczniczego zgodnie z informacją zawartą w Charakterystyce Produktu Leczniczego.

źródło: www.clinika.pl


POWIĄZANE ARTYKUŁY

practice green logo
Practice Green! Marrodent promuje zrównoważone praktyki biznesowe Lekarz

Nowa inicjatywa zachęca pracowników opieki zdrowotnej do bardziej ekologicznego postępowania w biznesie i wspólnego zaangażowania w zrównoważony rozwój środowiska. Marrodent, firma należąca do grupy Henry Schein, rozpoczyna promowanie programu Prac...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zarzadzanie kolejkami
Dobre praktyki w zarządzaniu kolejką pacjentów i odwoływaniu wizyt Lekarz

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta udostępniono dobre praktyki w zakresie zarządzania kolejką pacjentów i odwoływania wizyt. – To gotowe rozwiązania, które placówki mogą u siebie wprowadzić bądź zmodyfikować je do swoich potrzeb – czytam...

cyberprzestepczosc
USA: dentyści i ich praktyki na celowniku cyberprzestępców Lekarz

Na początku maja FBI ostrzegło Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) oraz  Amerykańskie Stowarzyszenie Chirurgów Stomatologicznych i Szczękowo-Twarzowych (AAOMS) o prawdopodobnym zagrożeniu cyberbezpieczeństwa praktyk stomatologicznych. Jak ...

MichaL Jaczewski
Dlaczego warto wybrać system Invisalign do swojej praktyki? Lekarz

– W swojej praktyce potrzebowałem systemu, który pozwoli mi na szybkie i mało inwazyjne przygotowanie pacjentów do leczenia ortodontycznego – mówi lek. dent. Michał Jaczewski, absolwent Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, właściciel praktyki stomat...

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...