Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Publikacja:
Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Warto szukać umiejętności, które nas wyróżnią – wywiad

Pacjent nie zaakceptuje planu leczenia, którego nie rozumie. Trudno też mówić o sukcesie, kiedy pacjent godzi się na leczenie, ale nie ma pełnej świadomości potrzeb i metod tego leczenia. – Umiejętność rozmowy z pacjentem może być tym, co wyróżnia lekarza stomatologa na rynku – mówi w rozmowie z Dentonetem Kamil Kuczewski, trener rozwoju praktyk stomatologicznych.

Szkoli Pan polskich stomatologów w zakresie kompetencji pozamedycznych. Jednym z nowszych tematów szkoleń jest rozmowa z pacjentem na temat planu leczenia. Skąd taki temat?

Warto szukać umiejętności, które wyróżnią lekarza stomatologa na rynku. Jedną z nich jest umiejętność zwiększania akceptacji planów leczenia przez pacjenta. Ta umiejętność zawsze się przydaje. W dzisiejszych czasach mamy mnóstwo możliwości – multimedialnych aplikacji, produkcji wideo, grafik. Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu takich możliwości nie było. Mamy szeroką gamę rozwiązań, których możemy używać w rozmowie z pacjentem.

Dlaczego sposób prowadzenia tej rozmowy jest tak istotny? Jakie błędy najłatwiej tu popełnić?

Pacjenci rzadko rozmawiają z lekarzem na temat tego, w jaki sposób wygląda zdrowie ich jamy ustnej. Nie potrafią zrozumieć np. co to jest most, kiedy lekarz tylko o tym opowiada. Dopiero wizualizacja pomaga. Pamiętajmy – jeden obraz znaczy więcej niż tysiąc słów.

Trzeba mieć wyczucie – w jakim stopniu iść z pacjentem z rozmową, a na którym etapie się zatrzymać, powtórzyć, pokazać jeszcze raz. Rozmowę o planie leczenia warto urozmaicić prezentacjami graficznymi. To proste rozwiązanie, które tak wiele ułatwia.

Jak wygląda szkolenie z rozmowy z pacjentem?

U mnie na szkoleniach prowadzimy ćwiczenia z tabletami. Mamy odpowiednie aplikacje, wykorzystujemy animacje. Rozmawiamy między sobą, i uczymy się tym samym rozmawiać z pacjentem. W przedstawianiu planu leczenia jest kilka aspektów, które warto wypunktować. Trzeba podkreślić właściwe korzyści, używając właściwych słów. Trzeba rozmawiać o właściwych elementach planu leczenia. Pacjent musi zrozumieć swój problem stomatologiczny, zaakceptować go i chcieć podjąć się tego planu leczenia. To umiejętność, dzięki której łatwo wyróżnić się na rynku. A to bardzo zwiększa zyski dla lekarzy, którzy potrafią to robić.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

 


POWIĄZANE ARTYKUŁY

dentysta w Wielkanoc
Dentysta w Wielkanoc – gdzie szukać pomocy? Pacjent

Święta Wielkanocne to czas rodzinnych spotkań, odpoczynku i... słodkości. Niestety, świąteczne ucztowanie bywa też przyczyną nieprzyjemnych niespodzianek – jednym z najczęstszych „nieproszonych gości” w tym czasie jest nagły ból zęba. Co zrobić, gdy ...

shutterstock 99707744
Przerost dziąseł – które leki go powodują? Lekarz

Przerost dziąseł zaburza estetykę uśmiechu i jest źródłem dyskomfortu, może także utrudniać żucie i powodować trudności w mówieniu. Jest objawem chorób błony śluzowej jamy ustnej i tkanek przyzębia, a także powikłaniem leczenia ortodontycznego, np. w...

stomatologia NFZ
Które świadczenia stomatologiczne na NFZ wykonuje się najczęściej? Lekarz

Narodowy Fundusz Zdrowia przedstawił dane dotyczące najczęściej wykonywanych w 2022 r. świadczeń stomatologicznych finansowanych ze środków publicznych. W ubiegłym roku dentyści współpracujący z NFZ-em najczęściej przeprowadzali płukanie kieszonki dz...

ROZWIŃ WIĘCEJ
CBD
Olejki CBD – 4 fakty, które warto znać! Pacjent

Popularność olejków CBD nie maleje, a wręcz przeciwnie – rośnie w siłę, przyciągając uwagę wszechstronnymi korzyściami dla zdrowia. W gąszczu informacji i krążących opinii postanowiliśmy przygotować cztery kluczowe fakty o olejkach CBD, które warto z...

Asysdent
ASYSDENT – wiedza, umiejętności, integracja, zabawa Asysta

Ogólnopolska Konferencja Asystentek i Higienistek Stomatologicznych ASYSDENT 2023 będzie już dziesiątą edycją tego największego i najbardziej znanego w Polsce wydarzenia edukacyjnego dla asystentek i higienistek. Co sprawiło, że w ciągu 10 lat ASYSDE...

bol zeba w swieta
Ból zęba w święta – gdzie szukać pomocy stomatologicznej? Pacjent

Choć w okresie świąt Bożego Narodzenia wszyscy chcemy odpocząć w rodzinnym gronie, niestety zdarza się, że potrzebujemy pomocy lekarskiej. Nagłe zachorowanie, recepta na przyjmowane na co dzień leki, ból zęba – przyczyn może być wiele. Dlatego przypo...

Olimpiada 7a
Sprawdź swoje umiejętności w Olimpiadzie Studentów Stomatologii! Lekarz

Trwa pierwszy, internetowy etap Olimpiady Studentów Stomatologii – wydarzenia, w ramach którego studenci kierunku lekarsko-dentystycznego z całego kraju mogą sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności, przygotować się do egzaminu OSCE, a także wygrać atra...

Dental Tree
DentalTree – promocje, które można i warto łączyć! Lekarz

DentalTree to niekwestionowany lider sprzedaży internetowej w polskiej branży stomatologicznej. To także firma znana z imprez targowych ze znakomitej oferty handlowej, a tym samym największej frekwencji na stoisku, najdłuższych kolejek oraz niezliczo...

certyfikaty umiejetnosci
Izby lekarskie będą przyznawać certyfikaty umiejętności Lekarz

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego. Jedną z najważniejszych zmian jest rozszerzenie katalogu podmiotów przyznających certyfikat umiejętności zawodowej o Naczelną Izbę Lekarską oraz okręgowe izby lekars...

tluszcze
Tłuszcze, które działają na Twoją korzyść – co warto wiedzieć? Pacjent

Tłuszcze w diecie często są demonizowane. Wiele osób stara się całkowicie je z niej wyeliminować, a to ogromny błąd. Warto pamiętać o tym, że są to składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu - niezależnie od płci, wieku czy stanu zd...