Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

„Uważne słuchanie” – projekt hig. stom. Moniki Dąbrowskiej

Publikacja:
„Uważne słuchanie” – projekt hig. stom. Moniki Dąbrowskiej

„Uważne słuchanie” – projekt hig. stom. Moniki Dąbrowskiej

Sytuacje życiowe w relacji medyk–pacjent jakich doświadczyłam podczas mojej choroby, jak i przed nią, zmotywowały mnie do stworzenia projektu pt. „Uważne słuchanie”, w którym podkreślam rolę komunikatywności, relacji, rozmowy i feedbacku w kontaktach medyka z pacjentem. Żyjemy w XXI w., a w relacjach w tej grupie medycznej wciąż często brakuje uważnego słuchania i dialogu. W większości przypadków górę biorą przyzwyczajenia, rutyna, kierowanie się wiedzą teoretyczną nabytą na studiach, a nie praktyka, poświęcenie czasu i rozmowa.

O mnie

Uwazne sluchanie 2Nazywam się Monika Dąbrowska, jestem z zawodu asystentką i higienistką stomatologiczną. Od 5 lat choruję na SM i SCA (stwardnienie rozsiane i ataksję móżdżkowo-rdzeniową). Jestem osobą niepełnosprawną, poruszam się na wózku inwalidzkim, jestem wspomagana oddechowo przez koncentrator tlenu. Mimo że choroba uniemożliwiła mi pracę zawodową, tj. pracę w gabinecie stomatologicznym, połączyłam swoje pasje: stomatologię i sztukę. Jestem artystką amatorką – maluję obrazy o tematyce stomatologicznej (ale nie tylko), trzymając pędzel w ustach, gdyż mam porażone ręce.

Dwa lata temu stworzyłam projekt pt. „Nie w pełni sprawna, w pełni piękna i seksualna” – projekt ten miał pokazać, że kobiety na wózkach również są piękne, wartościowe, mogą się spełniać, założyć rodzinę, realizować się w każdej sferze życia społecznego, osobistego i zawodowego.

Uwazne sluchanie 3

Projekt „Uważne słuchanie”

W tym roku pracuję nad nowym projektem pod nazwą „Uważne słuchanie”. Czego dotyczy ten projekt? Jest to seria stacjonarnych spotkań, prelekcji, otwartej dyskusji, szkoleń przeznaczonych dla studentów uczelni medycznych, ale zamierzam poszerzyć grupę odbiorców – w tych spotkaniach będzie mógł wziąć udział każdy chętny. Skąd pomysł? Z własnego doświadczenia, nie zawsze fajnego… Doszłam do wniosku, że brakuje w tych grupach świadomości, wiedzy nie tylko teoretycznej, ale również ćwiczeń praktycznych z osobą niepełnosprawną, poruszającą się na wózku, osobą śmiertelnie chorą, która wymaga opieki paliatywnej, pomocy osób trzecich.

Chodzi głównie o zwrócenie uwagi na poważny problem, jeżeli chodzi o relację medyk–pacjent. W moim projekcie chcę zwrócić uwagę na sposób komunikacji z pacjentem z chorobą przewlekłą, pacjentem w fazie terminalnej oraz pacjentem z niepełnosprawnością.

Każdy pacjent wymaga indywidualnego podejścia, zaangażowania, czasu. Z każdym rozmawia się i postępuje inaczej – nie ma jednej recepty na wszystko i dla wszystkich. Niestety coraz częściej jest tak, że przyzwyczajenia, nawyki i system powodują, że pacjentów traktuje się jak „mebel na taśmie produkcyjnej”, a tak przecież nie powinno być. Tematyka szkolenia jest bardzo szeroka: od potrzeb, możliwości, aktywności, tego, jak działać, a czego nie robić, jak wspierać, jak się zachować, jak rozmawiać z takimi pacjentami – aż do najważniejszego tematu, czyli uważnego słuchania. Oprócz teorii chcę dać także możliwość „poćwiczenia”, czyli zajęć praktycznych – dotyczyć one będą takich czynności dnia codziennego jak ubieranie się, przesiadanie, reagowanie w przypadku napadu epilepsji, obsługi takich urządzeń jak koncentrator tlenu.

Myślę, że są to bardzo ważne tematy, o których trzeba mówić, uświadamiać. Bo czego najbardziej potrzebuje pacjent, jakie ma oczekiwania wobec medyków? Potrzebuje empatii, wolnego od paniki zachowania, wsparcia, bezpieczeństwa, zrozumienia, a przede wszystkim normalnego traktowania i UWAŻNEGO SŁUCHANIA. „Pomagaj, nie wyręczaj” – to hasło, które powinno obowiązywać wszędzie. Tylko poprzez uważne słuchanie będziemy mogli dowiedzieć się, czego tak naprawdę potrzebuje pacjent, jakie są jego oczekiwania, problemy, z czym sobie sam poradzi, a w czym wymaga wsparcia, co jest dla niego ważne i w jaki sposób możemy pomóc mu w codziennych prostych czynnościach.

Uwazne sluchanie 1Obecnie  chęć udziału w tym projekcie zgłosiły trzy uczelnie z województwa dolnośląskiego (kierunki: Terapia zajęciowa, Opiekunowie medyczni oraz Pielęgniarstwo). Zależy mi jednak bardzo na tym, aby z projektem „Uważne słuchanie” trafić do szerszej grupy osób, także do asystentek, higienistek i lekarzy dentystów, bo przecież także w gabinecie stomatologicznym pojawiają się pacjenci z niepełnosprawnościami – jak wtedy takiemu pacjentowi pomóc, jak się zachować, jak rozmawiać, aby pacjent czuł się komfortowo i bezpiecznie nie tylko fizycznie, ale także pod kątem emocjonalnym?

Mimo dużej niepełnosprawności i nieustannej walki z ciężkimi chorobami, odnajduję siły, energię i chęci do działania, nie poddaję się. Jestem mimo wszystko aktywną osobą, wspieram, motywuję do działania innych. Sama tego również potrzebuję, ale uważam, że w grupie siła i należy wychodzić naprzeciw problemom i barierom, jakie spotyka się na co dzień. Moje motto to: „Zawsze do przodu, nigdy wstecz!”

Dlatego postanowiłam stworzyć projekt, o którym mowa wyżej, podzielić się tym, co robię, aby większa liczba osób mogła zobaczyć, że dzieją się naprawdę wspaniałe rzeczy, że można osiągnąć naprawdę wiele – mimo wszystko. Chcę podzielić się swoim doświadczeniem, wiedzą, świadomością i siłą z innymi, gdyż uważam, że są to bardzo ważne tematy, a w niepełnosprawności, jak i w chorobie, nie ma tematów tabu.

Co zyskuje słuchacz?

– wiedzę i możliwość rozmowy oraz nauczenia się sposobów komunikacji z pacjentem niepełnosprawnym i pacjentem terminalnym;

– rady jak rozmawiać, czego nie mówić, na co zwrócić uwagę podczas rozmowy;

– możliwość przećwiczenia prostych czynności fizycznych, które wykonuje się przy osobie niepełnosprawnej;

– odpowiednie postępowanie, w tym czego nie robić w trakcie dialogu z pacjentem oraz jak wspierać, pomagać podczas wizyty;

– umiejętność budowania poczucia bezpieczeństwa, zaufania i komfortu u pacjenta;

– wiedzę praktyczną, której podstawą są autentyczne wydarzenia i doświadczenia życiowe osoby niepełnosprawnej, a nie tylko teoria książkowa.

Uwazne sluchanie 4Projekt realizowany jest w dwóch etapach:

1. Spotkania oparte na rozmowie oraz pokazie filmu/prezentacji o życiu i funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami i pacjentów terminalnych, otwartej dyskusji, wymianie zdań, opinii (czas: ok. 2 godziny).

2. Spotkania, podczas których odbędą się ćwiczenia praktyczne w dostosowanych do tego celu salach lub gabinetach (czas: ok. 2–4 godziny, zależne od liczby uczestników; grupy nie będą większe niż 10 osób).

Zajęcia będą odbywać się także w placówkach służby zdrowia, na uczelniach medycznych, w gabinetach stomatologicznych. Całość projektu realizowana jest przeze mnie bezpłatnie, w grę wchodzi jedynie zwrot kosztów za przyjazd, jeżeli zajęcia miałyby odbyć się dalej niż 50 km od mojej miejscowości. Poza tym nikt nie ponosi żadnych kosztów.

Zachęcam bardzo do kontaktu i wzięcia udziału w moim projekcie „Uważnego słuchania”. Zainteresowane osoby/placówki mogą kontaktować się ze mną i uzyskać więcej informacji, pisząc na adres: monika.dabrowska2000@gmail.com, przez stronę www.artonthewheels.com i pod numerem telefonu: 500 148 549.

Monika Dąbrowska, ArtOnTheWheels


POWIĄZANE ARTYKUŁY

leczenie stomatologiczne
Koniec amalgamatu w Polsce – jest projekt rozporządzenia Lekarz

Ministerstwo zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, zgodnie z którym amalgamat stomatologiczny ma zostać w pełni wycofany z polskich gabinetów stomatologicznych. Jak czytamy, projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie do przepisów rozporz...

kodeks etyki lekarskiej
Projekt Kodeksu Etyki Lekarskiej przekazany do konsultacji Lekarz

Naczelna Rada Lekarska przyjęła uchwałę o przekazaniu do konsultacji samorządowych i społecznych projektu nowego Kodeksu Etyki Lekarskiej. Trwają jeszcze prace nad niektórymi zapisami – m.in. art. 63 dotyczącego reklamy w kontekście godności zawodu l...

ustawa o jakosci leczenia
Senacka komisja zdrowia odrzuciła projekt ustawy o jakości Lekarz

Senacka komisja zdrowia w całości odrzuciła projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Będzie on rozpatrywany podczas posiedzenia Senatu w dniach 29-30 marca. Obowiązkowa autoryzacja dla podmiotów udzielających świadcze...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zakres czynnosci zawodowych asystentki i higienistki
Zakres czynności zawodowych asystentek i higienistek – jest projekt Asysta

Na stronie legislacyjnej rządu opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia ws. wykazu czynności zawodowych przedstawicieli niektórych zawodów medycznych. Jest to szczegółowa lista zadań i procedur, które po wejściu w życie ustawy o niektóryc...

asystentka stomatologiczna
Projekt ustawy o zawodach medycznych przyjęty przez rząd Asysta

Rada ministrów przyjęła projekt ustawy o niektórych zawodach medycznych przygotowany przez ministra zdrowia. Ustawa reguluje m.in. zasady i warunki wykonywania zawodów asystentki oraz higienistki stomatologicznej, a także techników dentystycznych. P...

laboratorium
Stomatologiczny projekt badawczy SUM w programie WHIW Lekarz

Projekt badawczy naukowców Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, mający na celu precyzyjną kontrolę regeneracji tkanek twardych i miękkich po zabiegach chirurgii periodontologicznej oraz stomatologicznej, został zakwalifikowany do I edycji programu plat...

wynagrodzenia rezydentow
Ile zarobią rezydenci od lipca? Jest projekt zarządzenia Lekarz

Z projektu zarządzenia ministra zdrowia wynika, że lekarze i lekarze dentyści odbywający specjalizacje w dziedzinach priorytetowych medycyny zarobią od 1 lipca 2023 r. 8308 zł brutto, a w pozostałych specjalizacjach – 7552 zł brutto. Na stronie Rząd...

kredyty dentystów - Dentonet.pl
Projekt ustawy o kredytach na studia medyczne przyjęty Lekarz

Studenci kierunku lekarskiego w języku polskim będą mogli ubiegać się o kredyt z możliwością jego późniejszego umorzenia już w I semestrze roku akademickiego 2021/2022. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i...

no fault
NIL tworzy własny projekt ustawy o systemie no-fault Lekarz

Naczelna Izba Lekarska pracuje nad założeniami do ustawy wprowadzającej klauzulę no-fault. Będzie to odpowiedź na propozycję ministerstw zdrowia i sprawiedliwości, która - według doniesień medialnych - daleka będzie od oczekiwań lekarzy. Środowisko ...

NIL Konferencja
Bezpieczeństwo leczenia - projekt ustawy samorządu lekarskiego Lekarz

W samorządzie lekarskim powstał projekt ustawy o bezpieczeństwie leczenia. Oparty jest na trzech filarach - szybkiej ścieżce kompensacji w przypadku zdarzeń niepożądanych i powikłań, rejestrze zdarzeń niepożądanych umożliwiającym analizy i wyciąganie...

higiena jamy ustnej u dzieci - Dentonet.pl
UMLub: edukacyjny projekt stomatologiczny z dofinansowaniem Lekarz

Projekt edukacyjny "Oral Health Education Program for Visually Impaired Children" Wydziału Lekarsko-Dentystycznego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie otrzymał dofinansowanie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Celem projektu edukacyjnego "Ora...