Rynek usług stomatologicznych w Polsce na etapie konsolidacji
Rynek usług stomatologicznych w Polsce na etapie konsolidacji
Polski rynek usług stomatologicznych – wzorem europejskiego – jest w trakcie konsolidacji. Małe gabinety coraz częściej dołączają do dużych sieci. Ten proces wymuszają oczekiwania pacjentów, dla których liczy się jakość oferowanych usług, wygoda, zaufanie do lekarza i nowoczesne wyposażenie gabinetu. W Polsce rynek ten zdominowały prywatne podmioty, które stać na kosztowne inwestycje, ponieważ publiczne wydatki na stomatologię sięgają raptem 2,5% całego budżetu NFZ. Leczy się w nich ponad połowa pacjentów.
– Rynek usług stomatologicznych w Polsce jest zdominowany przez usługi prywatne. Wynika to z luki, jaką pozostawił sektor publiczny, w którym inwestycje w usługi stomatologiczne są na bardzo niskim poziomie. Z tego względu bardzo dobrze rozwinął się sektor usług stomatologicznych obsługiwanych przez podmioty prywatne. Są one na zupełnie innym poziomie niż podmioty obsługiwane w ramach NFZ – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wioletta Januszczyk, dyrektor zarządzająca Medicover Stomatologia i Medicover Optyk.
Stomatologia pozostaje jedyną gałęzią medycyny, z usług której pacjenci korzystają częściej prywatnie niż publicznie. Z badania CBOS wynika, że w 2016 roku 50% Polaków przynajmniej raz odwiedziło dentystę, a zdecydowana większość (69% ) wybrała usługi prywatnej kliniki stomatologicznej. – Powodem jest przede wszystkim technologia, coraz bardziej obecna w stomatologii, która przechodzi etap cyfryzacji. Za te inwestycje odpowiada głównie sektor prywatny, a nie publiczny. Pacjenci to doceniają, ponieważ nowe technologie powodują, że obsługa pacjenta i jego wizyta jest o wiele bardziej komfortowa, bezpieczna i bezbolesna – mówi Wioletta Januszczyk.
Z usług dentysty refundowanych w ramach NFZ korzysta zaledwie co trzeci Polak. To w dużej mierze wina niedofinansowania – wydatki na stomatologię stanowią 2,49% całego budżetu NFZ, co oznacza, że na statystycznego Polaka przypada zaledwie około 47 zł. To uniemożliwia jakiekolwiek inwestycje, więc podmioty publiczne przegrywają konkurencję z prywatnymi. – Pacjenci zwracają również uwagę na dostępność i sposób, w jaki mogą umówić się na wizytę. Ponieważ są bardzo zabiegani, umówienie wizyty dentystycznej jest jedną z ostatnich rzeczy, o których myślą. Ułatwienie im tego np. udostępnienie grafiku lekarza online, w którym pacjent w każdym miejscu i o każdej porze może taką wizytę umówić, jest bardzo istotne – mówi Wioletta Januszczyk.
Obok jakości oferowanych usług i wyposażenia gabinetu dla pacjentów liczy się też zaufanie i dobra komunikacja z lekarzem. Z badań Medicover Stomatologia wynika, że 34% pacjentów, kiedy już wybierze swojego dentystę, korzysta z jego usług aż do końca pełnego leczenia. Wśród pacjentów, u których leczenie trwa dłużej i jest bardziej skomplikowane, ten odsetek sięga już 70%. – Pacjent przywiązuje dużą wagę do tego, aby język stosowany przez lekarza był przystępny i zrozumiały. Bardzo ważna jest pierwsza wizyta, na której przeprowadzana jest pełna diagnostyka z wykorzystaniem tomografu komputerowego oraz fotografia, dzięki której pacjent wie, jak jego uzębienie wygląda przed zabiegiem, co się dzieje w trakcie i jak to wygląda po zabiegu. Po pierwszej wizycie pacjent otrzymuje pełny plan leczenia, w którym ma jasno określone, ile będzie ono trwało, jakie procedury będą wykonane i jaka inwestycja jest konieczna z jego strony. Przejrzysty plan powoduje zaangażowanie pacjenta i większą motywację do leczenia – mówi Wioletta Januszczyk.
Jak wynika z danych PMR, w 2016 r. wartość rynku stomatologicznego w Polsce sięgnęła około 10 mld zł – to raptem 3% europejskiego rynku oszacowanego na 79 mld euro (około 336 mld zł). Według prognoz, do 2020 r. rodzimy rynek będzie się rozwijał w tempie 7% rocznie, osiągając wartość 12,6 mld zł. – Rynek stomatologiczny w Polsce się konsoliduje. Widać to po transakcjach dokonanych w ostatnich kilku miesiącach. To powoduje, że właściciele innych klinik są coraz bardziej zainteresowani tym procesem. Właściciele klinik sami się do nas zgłaszają i pytają, jak mogą z nami współpracować – mówi Wioletta Januszczyk.
Konsolidacja rynku wynika z faktu, że jeszcze kilka lat temu otworzenie gabinetu dentystycznego było łatwiejsze i nie wiązało się z dużymi nakładami finansowymi – nie trzeba było np. inwestować w stronę internetową, w marketing czy fanpage na Facebooku. Dziś, aby utrzymać poziom usług i klientów, gabinety stomatologiczne muszą inwestować. Łatwiej przychodzi im to pod jednym silnym brandem. – Otwierając gabinet dentystyczny, trzeba zainwestować bardzo duże pieniądze. Tomograf komputerowy, który jest standardem, kosztuje ponad 200 tys. zł. Skanery wewnątrzustne, które coraz mocniej wchodzą na rynek, to wydatek rzędu co najmniej 150 tys. zł. Dentysta nie jest uczony, w jaki sposób zarządzać placówką, a duże sieci wiedzą dokładnie, jak to robić. Dlatego widzimy, że dentyści są zainteresowani synergią pomiędzy tym, w czym lekarz jest najlepszy, czyli w leczeniu i opiekowaniu się pacjentami oraz tzw. back office, czyli marketingiem, inwestycjami, finansami czy zakupami – mówi Wioletta Januszczyk.
Konsolidacja to europejski trend, który widać już w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, gdzie rynek stomatologiczny jest już w tej chwili skonsolidowany w ponad 25%.
Zakład Stomatologii Zachowawczej to jeden z najstarszych zakładów stomatologii na łódzkim Uniwersytecie Medycznym. Istnieje od 1945 roku. Priorytetem jest nowoczesność i jak najmniej inwazyjny sposób leczenia.
AF
Fot. StockSnap, pixabay.com
POWIĄZANE ARTYKUŁY
Wartość rynku usług stomatologicznych w Polsce w segmencie publicznym i prywatnym wyniosła w 2020 r. 8,6 mld zł - wynika z najnowszego raportu PMR "Rynek usług stomatologicznych w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026". Stan...
W marcu 2021 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 0,4% w stosunku do lutego 2021 r. – podał Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu rocznym wzrost ten wyniósł jednak aż 12,6%. W marcu 2021 r. inflacja w Polsce przyspieszyła do 3,2% rok do roku z 2,...
Według danych firmy Sedlak&Sedlak ze stycznia 2022 r. mediana miesięcznego wynagrodzenia na stanowisku asystentki stomatologicznej wynosi 3580 zł brutto, zaś higienistki stomatologicznej – 3800 zł brutto. Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Badania ...
W diagnostyce, podczas leczenia, w rehabilitacji - na wszelkich polach leczenia nowotworów głowy i szyi onkolodzy potrzebują wsparcia lekarzy dentystów. – Martwi mnie jednak, że tak niewielu lekarzy dentystów chce się tym zajmować – mówi prof. dr hab...
W sierpniu 2020 r. ceny usług stomatologicznych wzrosły o 0,4% w stosunku do lipca 2020 r. – podał Główny Urząd Statystyczny. W skali roku wzrost cen w gabinetach wynosi aż 14,5% i jest największy w całym sektorze ochrony zdrowia. Jak poinformował G...
Nowa szczoteczka Oral-B iO jest wyposażona w innowacyjną technologię, która zapewnia użytkownikom wyjątkową czystość oraz niezwykle przyjemne doznania podczas szczotkowania. 20.03.2021 r. – w Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej – Oral-B, p...
Według danych GUS-u, w grudniu 2020 r. ceny w Polscy były średnio o 2,4% wyższe niż rok wcześniej. W listopadzie inflacja była na poziomie 3%. Wzrost cen napędzają przede wszystkim duże podwyżki za większość usług. W przypadku stomatologii wzrost cen...
W roku akademickim 2019/2020 w Polsce na kierunku lekarsko-dentystycznym studiowało około 1,1 tys. cudzoziemców. Tym samym stomatologia jest jednym z najchętniej wybieranych kierunków przez studentów spoza naszego kraju – wynika z raportu NIK. Stoma...
Według danych firmy Sedlak&Sedlak ze stycznia 2023 r. mediana miesięcznego wynagrodzenia na stanowisku asystentki stomatologicznej wynosi 4040 zł brutto, zaś higienistki stomatologicznej – 4310 zł brutto. Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Badania ...
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2021 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 7,8% (przy wzroście cen towarów – o 8,1% i usług o – 6,6%). Ceny usług stomatologicznych wzrosły o 7,1% rok do roku - najwięcej w sekt...
Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje o możliwości nieodpłatnego udostępnienia danych niezbędnych do przeprowadzenia analiz i wycen procedur z zakresu leczenia stomatologicznego, a dokładniej – wybranych świadczeń z chir...