Dentonet
ASYSTA
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Praca
Materiały i technologie
Lifestyle
Aktualności
Finanse i podatki
Edukacja

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Publikacja:
Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Reguły pracy zespołu stomatologicznego z pacjentem z epilepsją

Osoba z epilepsją (padaczką) to jeden z najtrudniejszych typów pacjentów w gabinecie stomatologicznym. Choroba ta objawia się nagłymi napadami padaczkowymi, które w bezpośredni sposób mogą zagrażać życiu i zdrowiu chorego. Dlatego profesjonalny zespół stomatologiczny powinien znać zasady obowiązujące w pracy z tego typu osobami.

Według rozmaitych statystyk, epilepsja – zwana również padaczką – dotyka około 1-3% populacji na całym świecie. Jeśli chodzi o nasz kraj, to dokładne dane dotyczące częstotliwości występowania choroby nie są znane. Szacuje się jednak, że z padaczką boryka się nawet około 0,5% Polaków. Będące głównym objawem schorzenia napady padaczkowe mogą przydarzyć się wszędzie, także w gabinecie stomatologicznym. Zespół musi więc znać zarówno czynniki, które mogą wywołać atak, jak i zasady pierwszej pomocy.

Do głównych czynników mogących powodować wystąpienie napadu epileptycznego zalicza się m.in. gorączka, brak snu czy zmęczenie, a są to stany często występujące przy problemach z zębami. Infekcje jamy ustnej często powodują bowiem podwyższenie temperatury, zaś ból zęba niejednokrotnie uniemożliwia normalny, efektywny nocny wypoczynek. Dlatego niezwykle istotne jest przeprowadzenie wywiadu w tym kierunku.

Chory na padaczkę w gabinecie stomatologicznym jest narażony na oddziaływanie bodźców świetlnych, które również mogą sprokurować atak. Dlatego wykorzystanie lampy dentystycznej powinno zostać ograniczone do minimum: nie należy jej pozostawiać włączonej przez dłuższy czas oraz nie kierować jej w stronę oczu pacjenta.

Napady padaczkowe często bywają spowodowane także stresem oraz odczuwanym bólem. Dlatego pacjenta należy uspokajać przez każdą wykonywaną czynnością, uprzedzać o możliwych dolegliwościach bólowych (np. ukłuciu igłą), jak również tłumaczyć kolejne etapy zabiegu.

Bardzo istotna dla całego zespołu stomatologicznego jest wiedza dotycząca pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia ataku padaczkowego w gabinecie. Choć napady są stosunkowo krótkie (trwają około 3-5 minut), mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia pacjenta. Pierwsza pomoc w takich przypadkach przedstawia się następująco:

• zabezpieczenie pacjenta przed urazami (np. upadkiem z fotela, stłuczeniem głowy),
• opuszczenie fotela do pozycji leżącej i zabezpieczenie głowy (należy to zrobić również w sytuacjach, gdy pacjent upada na podłogę),
• zadbanie o drożność dróg oddechowych, rozluźnienie kołnierzyka, odpięcie górnych guzików koszuli,
• pacjentowi nie wolno na siłę rozwierać ust (jeśli doszło do szczękościsku), wkładać żadnych przedmiotów do jamy ustnej ani podawać napojów,
• u niektórych pacjentów podczas ataku dochodzi do mimowolnego oddania moczu lub kału, co jest dla nich bardzo krępujące, należy więc udzielić adekwatnej pomocy,
• jeżeli po ustąpieniu ataku pacjent jest osłabiony lub o to prosi, można wezwać pogotowie lub kogoś bliskiego w celu odebrania go z kliniki.

Jednym z trudniejszych dla zespołu stomatologicznego przypadków są również pacjenci z bardzo silnym lękiem przed bólem oraz negatywnymi skojarzeniami dotyczącymi gabinetu, narzędzi stomatologicznych czy metod leczenia. Fachowo stan taki określa się jako dentofobia.

AF


POWIĄZANE ARTYKUŁY

Dentonet - jak przyjmować skargi od pacjentów
Jak rozmawiać z pacjentem, gdy coś poszło nie tak? Lekarz

Wypadki, takie jak ekstrakcja niewłaściwego zęba, mogą się zdarzyć, ale to, jak lekarze reagują na te sytuacje, ma ogromne znaczenie - twierdzą członkowie Rady na rzecz Wspierania Dostępu i Prewencji Amerykańskiego Towarzystwa Stomatologicznego (ADA)...

Agnieszka Mielczarek
Wyzwania w komunikacji z pacjentem senioralnym Lekarz

– Pacjent senioralny jest pacjentem specyficznym. Jest to często pacjent z niedosłuchem, do czego nie zawsze się nam przyznaje, niekiedy również z zaburzonymi funkcjami poznawczymi. Komunikacja z nim jest więc wymagająca – mówi prof. dr hab. n. med. ...

komunikacja z pacjentem
Efektywna komunikacja z pacjentem w praktyce stomatologicznej Lekarz

W gabinecie stomatologicznym skuteczna komunikacja z pacjentem jest równie istotna, jak najwyższe kompetencje kliniczne. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy, słuchamy i reagujemy, buduje zaufanie, lojalność oraz komfort pacjenta, przekładając się na...

ROZWIŃ WIĘCEJ
palenie papierosow3
Jak rozmawiać z pacjentem o nałogu tytoniowym? Asysta

Rola higienistki we współczesnej stomatologii wykracza daleko poza przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych. Profesjonalna opieka obejmuje również edukację zdrowotną, motywowanie do zmiany nawyków oraz wspieranie pacjentów w profilaktyce chorób. Jed...

Joanna Juszczyk videonews 2
Długofalowa współpraca z pacjentem – jak ją nawiązać? Asysta

Holistyczne podejście do zdrowia i higieny jamy ustnej wymaga konsekwencji oraz bliskiej współpracy specjalisty z pacjentem. W jaki sposób zachęcić do niej pacjenta, by efekty były zadowalające dla obu stron? – Nasi pacjenci nie są pacjentami jednowi...

Macin Szerszen 2
Komunikacja z pacjentem z perspektywy protetyka Lekarz

– Dobra komunikacja z pacjentem jest nad wyraz ważna, szczególnie z perspektywy protetyka stomatologicznego. Często jest tak, że to właśnie protetyk prowadzi leczenie holistyczne i to on determinuje każdy kolejny krok terapii, kieruje do endodonty, c...

implantolodzy
Komunikacja z pacjentem w leczeniu implantologicznym Lekarz

- Błędy w sztuce zdarzają się bardzo rzadko. Roszczenia pacjentów nader często dotyczą po prostu niewłaściwej komunikacji. My mamy swoje ograniczenia, zarówno czysto ludzkie, jak i materiałowe czy technologiczne, ale kluczem jest to, żeby pacjent to ...

Sergiusz Szajek videonews
„Złote zasady” komunikacji z pacjentem Lekarz

Uważne słuchanie pacjenta, zwracanie się do niego z wykorzystaniem jego imienia oraz pozostawienie mu przestrzeni na swobodne wypowiedzi – to, zdaniem Sergiusza Szajka – trenera biznesu i coacha, współpracującego m.in. z siecią Medicover Stomatologia...

komunikacja przez aplikacje
Uwaga na komunikację z pacjentem przez aplikacje! Lekarz

Brytyjska Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) wydała w dniu 31 października wytyczne dotyczące potencjalnych zagrożeń i pułapek związanych z komunikowaniem się lekarzy z pacjentami za pomocą aplikacji do przesyłania wiadomości. Dent...

Sergiusz Szajek 2
Błędy w komunikacji z pacjentem Lekarz

Właściwa komunikacja z pacjentem to czynnik, który ma ogromny wpływ na przebieg leczenia stomatologicznego. Dla wielu dentystów jest to jednak aspekt trudny lub nawet zupełnie pomijany. – Lekarze często mówią o tym, że nie są od tego, żeby budować re...