Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Raport NIK odnośnie NFZ

Publikacja:
Raport NIK odnośnie NFZ

Raport NIK odnośnie NFZ

Koniec roku dla wielu placówek służby zdrowia oznacza próbę poradzenia sobie z zagadnieniem kontraktowania, by związać przysłowiowy „koniec z końcem”. Osoby prowadzące te placówki przeżywają obawę, czy NFZ zwróci im pieniądze za nadwykonania, a pacjenci nie raz stawiani są w sytuacji, gdy dowiadują się, że aktualny kontrakt na dane świadczenie medyczne już został wykorzystany.

Początek kolejnego roku oznacza niepewność pacjentów, czy dana placówka medyczna nadal będzie czynna, a podmioty medyczne nie wiedzą, jak wysokie fundusze przyzna im NFZ.
Najnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli wykazuje (co chyba dla nikogo nie jest zaskoczeniem), że w dziedzinie zapewniania świadczeń medycznych nie dzieje się dobrze.

Co zarzuca się NFZ? Przede wszystkim dzielenie Polaków na lepszych i gorszych, ponieważ nie wszystkim zapewnia się opiekę medyczną na jednakowych zasadach. Raport NIK wykazuje, że mieszkańcy wielu powiatów byli pozbawiani opieki medycznej i musieli daleko dojeżdżać do szpitali. Np. w regionie koszalińskim nie było zakontraktowanych świadczeń na leczenie pediatryczne, intensywną terapię i pomoc anestezjologiczną – pacjenci musieli z niej korzystać w innych powiatach. Aby uzyskać pomoc stomatologiczną – musieli pokonać wiele kilometrów od miejsca zamieszkania.

NIK zarzuca również NFZ niedoszacowanie cen świadczeń kontraktowanych w porównaniu do realnych kosztów ich udzielania. W konsekwencji wiele placówek nie chce podpisywać kontraktów, aby nie ponosić strat z tytułu pokrywania kosztów leczenia. A to skutkuje pogorszeniem dostępu do opieki medycznej i dłuższymi kolejkami do specjalistów w poradniach, które zdecydowały się na podpisanie umów.
Resort zdrowia zapewnia, że w tym roku sytuacja się poprawi, jednak lekarze są innego zdania – sądzą, że wręcz się pogorszy. W najmniej komfortowej sytuacji są jednak pacjenci, którzy mają (uzasadnione w pełni) obawy, czy uda im się skorzystać ze świadczeń medycznych (na rzecz których płacą wysokie składki ZUS).


BZ


Źródło: „Polska Gazeta Codziennie”


POWIĄZANE ARTYKUŁY

long COVID
Raport: polski pacjent z COVID-19 – wytyczne i rekomendacje Lekarz

Organizacje pacjentów oraz ekspertów działające w ramach Sojuszu na Rzecz Zwalczania Chorób Zakaźnych Układu Oddechowego wydały nowe wytyczne i rekomendacje dotyczące osób z grup ryzyka, powikłań i ciężkiego przebiegu COVID-19. Może się wydawać, że ...

zeby pienkowe
Raport „2024 Dentistry Census” ujawnia słabości zawodu dentysty Lekarz

Opracowany przez firmę Denplan „Spis Stomatologii 2024” to największe badanie, jakie kiedykolwiek przeprowadzono wśród dentystów w Wielkiej Brytanii. Uzyskane w nim wyniki składają się na daleki od doskonałości obraz zawodu lekarza stomatologa w jedn...

USA   2
Raport: Amerykanie i higiena jamy ustnej – wiele do zrobienia Lekarz

Codzienna, konsekwentna domowa pielęgnacja ma ogromny wpływ na stan zdrowia jamy ustnej. O tym, na ile skutecznie dbają o nią Amerykanie powyżej 18. roku życia, mówi raport informacyjny YouGov Profiles, który został opublikowany w dniu 21 stycznia. ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
zdrowie psychiczne2
Raport: związki między zdrowiem jamy ustnej a zdrowiem psychicznym Lekarz

Przy okazji zbliżającego się Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca), obchodzonego w tym roku pod hasłem „A happy mouth is… a happy mind” („Szczęśliwe usta to szczęśliwy umysł”) firma Benevis – prowadząca sieć klinik stomatologicznych w USA – ...

stomatologia 5
UK: raport Wrigley Oral – profilaktyka i oszczędności Lekarz

Opublikowany 22 maja raport zlecony przez Wrigley Oral Healthcare Programme wykazał, że wprowadzenie trzech profilaktycznych działań w zakresie zdrowia jamy ustnej pozwoli obniżyć liczbę wizyt u dentysty. Jednocześnie zapewni to znaczne oszczędności ...