RPP przypomina: personel niemedyczny również musi szanować godność pacjenta
RPP przypomina: personel niemedyczny również musi szanować godność pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, że prawo pacjenta do poszanowania godności musi być respektowane również przez personel niemedyczny podmiotu leczniczego, np. przez pracownika rejestracji.
Godność to wartość podniesiona do rangi konstytucyjnej, chroniona przepisami prawa, zarówno cywilnymi, jak i karnymi. W art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wskazano, że pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 22 ust. 1 tej ustawy, podczas realizacji wskazanego prawa osoba wykonująca zawód medyczny ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie intymności i godności pacjenta.
Personel niemedyczny a godność pacjenta
W praktyce często pojawiają się pytania o poszanowanie intymności i godności pacjenta przez personel niemedyczny podmiotu leczniczego, nieobjęty bezpośrednio wskazanym przepisem prawa, który wprawdzie nie uczestniczy w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, ale ma styczność z pacjentem w ramach wykonywanych obowiązków służbowych.
Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że prawo pacjenta wynikające z art. 20 ust. 1 ustawy ma charakter ogólny. Jego celem jest zabezpieczenie poszanowania intymności i godności pacjenta na każdym etapie jego kontaktu z podmiotem leczniczym, czyli również jego pracownikami. – Zatem każda osoba należąca do personelu danego podmiotu leczniczego jest zobowiązana do poszanowania tego prawa. Dotyczy to także osób z personelu niebędącego personelem medycznym, a do których obowiązków należy np. rejestracja pacjentów. Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych powinien podjąć odpowiednie działania organizacyjne celem realizacji obowiązków wynikających z omawianego prawa pacjenta, np. dokonywać oceny pracy personelu także pod tym kątem oraz szkolić personel z właściwych relacji z pacjentami. Niedozwolone jest przedmiotowe, wulgarne czy obraźliwe traktowanie pacjentów. Sposób zachowania personelu wobec pacjenta powinien być oparty w szczególności na życzliwości, wyrozumiałości i zrozumieniu – czytamy w komunikacie.
Stanowisko to potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2019 r. Podkreślono w nim, że na prawo poszanowania godności składa się prawo do odpowiedniego kulturalnego, życzliwego stosunku do pacjentów, którym podmiot udziela świadczeń zdrowotnych. Obowiązek ten obejmuje nie tylko personel medyczny (lekarzy, pielęgniarki), ale każdego pracownika podmiotu leczniczego, a zwłaszcza zatrudnionego w rejestracji.
Osoba pracująca na recepcji gabinetu stomatologicznego odgrywa niezwykłą rolę. – To stanowisko wielozadaniowe, jednak rekrutacja pracownika nie musi wcale być trudna – mówi Michał Katarzyński, trener i coach.
Źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/
POWIĄZANE ARTYKUŁY
– Wszelkie informacje na temat stanu zdrowia powinny być przekazywane w sposób przystępny, czyli przy wykorzystaniu słownictwa i terminologii zrozumiałej dla pacjenta, ze względu na jego wiek, wykształcenie, stan zdrowia, a w szczególności na stan ps...
Komisja stomatologiczna NIL przypomina, że gabinet stomatologiczny nie musi zatrudniać doradcy ADR – czyli doradcy ds. bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych – jeśli masa wywożonych odpadów medycznych określonych kodem UN 3291 nie przekrac...
Ministerstwo edukacji i nauki przypomina, że studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – niezależnie od wieku – kształcący się na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz na jednolitych studiach magisterskich mogą ubiegać się o bezzwrotne ...
Ministerstwo zdrowia planuje umożliwienie placówkom POZ rozliczania szczepień przeciw HPV wykonywanych także poza placówką, w sytuacji prowadzenia akcji szczepień w szkołach podstawowych – poinformował wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny w odpowi...
Obchodzony 5 maja Światowy Dzień Higieny Rąk został ustanowiony przez WHO i jest skierowany przede wszystkim do pracowników sektora ochrony zdrowia. Jego celem jest podniesienie standardów i praktyki w zakresie prawidłowej higieny rąk oraz wdrożenie ...
Jak wygląda ścieżka rozwoju od asystentki stomatologicznej do kierowniczki zespołu? Jakie kompetencje decydują o awansie i dlaczego praca w dużej organizacji daje większe i pewniejsze możliwości rozwoju? Na te i inne pytania odpowiada Magdalena Dembi...
Liczba osób z otyłością w Polsce rośnie od około 20 lat. Według danych nadwagę ma obecnie 3 na 5 dorosłych Polaków, a 25% naszych rodaków choruje na otyłość. Według prognoz OECD, do 2050 r. otyłość skróci przewidywany czas życia Polaków aż o 4 lata. ...
Wymiary osobowości modelu zwanego „Wielką Piątką”, takie jak ugodowość, sumienność oraz potencjalna skłonność do zachowań neurotycznych, mogą być powiązane z wyborem zawodu wykonywanego w branży stomatologicznej. Taki wniosek płynie z badania, któreg...
– Obowiązek ustawicznego kształcenia to nie tylko książeczka, w której zbieramy punkty edukacyjne. Każdy lekarz dentysta musi przez cały czas się szkolić i musi sam to rozumieć, bo inaczej będzie odstawał od reszty i nie odnajdzie się w zawodzie – mó...
Ministerstwo zdrowia przypomina o zmianach w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty, dotyczących możliwości przystąpienia do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego w okresie 5 lat od uzyskania potwierdzenia zakończenia szkolenia specjalizacyjn...
W ostatnich latach rekrutacja nowych członków zespołu w gabinecie stomatologicznym zmieniła się diametralnie. Minęły czasy pisania ogłoszeń o pracę, w których opisywano wymagane kwalifikacje oraz podawano wynagrodzenie i dodatkowe świadczenia. Obecni...