Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Niestosowne zachowania pacjentów: jak sobie z nimi radzić?

Publikacja:
Niestosowne zachowania pacjentów: jak sobie z nimi radzić?

Niestosowne zachowania pacjentów: jak sobie z nimi radzić?

W badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii wykazano, że 11% lekarzy dentystów nie wie, jak powinni się zachować, jakie stanowisko zająć, gdy otrzymują prezenty od pacjentów, w tym te bardziej kłopotliwe, np. kartki walentynkowe. Unia Obrony Stomatologów (Dental Defence Union; DDU) sugeruje stomatologom, by nie przechodzili do porządku dziennego nad próbami flirtu i innymi niechcianymi zachowaniami ze strony pacjentów.

Dziewięciu na dziesięciu uczestników badania prowadzonego przez DDU otrzymało w ciągu ostatniego roku prezent lub wiadomość z podziękowaniem od pacjenta. Niektóre z tych prezentów to kartki walentynkowe i kwiaty, które odbiorcy uznali za niestosowne.

Alison Large, doradca prawny Unii Obrony Stomatologów, podkreśliła, że takie zachowania są niedopuszczalne. – Dentyści nierzadko znajdują się w sytuacji, w której czują się niekomfortowo, ponieważ pacjent zachowuje się wobec nich w niewłaściwy sposób. Mogą to być sugestywne komentarze i nieodpowiednie prezenty lub kartki walentynkowe, natrętne pytania, a w niektórych przypadkach propozycje o charakterze seksualnym. Żadna z tych sytuacji nie jest do zaakceptowania w miejscu pracy, dlatego personel służby zdrowia powinien podjąć stosowne działania, aby zapobiec eskalacji podobnych zachowań – powiedziała.

Jak reagować w niekomfortowej dla siebie sytuacji?

Wytyczne General Dental Council sugerują dentystom, aby odmawiali wszelkich prezentów, które mogłyby wpłynąć na ich ocenę jako profesjonalistów. Z kolei DDU zachęca stomatologów, by zwracali uwagę także na inne oznaki przekraczania przez pacjenta granic zawodowych. Mogą to SMS-y o charakterze flirtu, bezpośrednio przekazywane wiadomości lub zaproszenia na spotkania towarzyskie.

W przypadku takich zachowań organizacja sugeruje, by jasno poinformować pacjenta, że jego postępowanie jest niewłaściwe i nie jest akceptowane przez lekarza. Unia zaleca również, by poprosić, aby pacjent nie zachowywał się więcej w podobny sposób – o ile można to zrobić w sposób bezpieczny. Jeśli jednak to nie pomoże, dentysta powinien zwrócić się o pomoc, zgłaszając incydent zgodnie z zasadami obowiązującymi w miejscu pracy.

Ponadto Dental Defence Union zachęca pracowników branży stomatologicznej do rejestrowania niechcianych sytuacji, jakie miały miejsce i szukania wsparcia u współpracowników. W tego rodzaju sytuacjach profesjonalnej pomocy może udzielić również DDU.

T.H.

Źródło: https://www.dentistry.co.uk/


POWIĄZANE ARTYKUŁY

stan zapalny dziasel
Periodontitis i rak jamy ustnej: jaka jest między nimi zależność? Lekarz

Czy choroba przyzębia jest czynnikiem rozwoju nowotworu jamy ustnej? Ocena związku między etapem periodontitis, wiekiem i płcią a rozwojem raka jamy ustnej była tematem badania, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie naukowym „Evidence-Based Denti...

higienistka stres
Higienistko, jak radzisz sobie ze stresem w miejscu pracy? Asysta

Zawód higienistki stomatologicznej często wiąże się ze stresem i presją – by pracować bardziej wydajnie, szybciej, pomóc jak największej liczbie pacjentów. Jak zachować równowagę i dotychczasowe zaangażowanie w pracę, nie przypłacając nadmiernego obc...

dentofobia
Jak radzić sobie z dentofobią pacjenta? Porady i wskazówki Asysta

Obawy pacjentów gabinetów stomatologicznych, które przybierają rozmiar fobii, stanowią poważną przeszkodę w tym, by osoby takie trafiły na fotel dentysty, a jeśli się to uda – aby udało się u nich przeprowadzić leczenie. O tym, jak postępować w takim...

ROZWIŃ WIĘCEJ
opinie online
Negatywne opinie pacjentów: jak sobie z nimi radzić? Lekarz

W dzisiejszych czasach niezbędne jest, aby firma, która chce się rozwijać (dotyczy to także praktyk dentystycznych) była obecna w Internecie. Sieć jest jednak często miejscem wymiany opinii, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Brytyjski port...

Martyna Zawadka videonews
Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach w gabinecie? Asysta

– Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa – według hig. stom. Martyny Zawadki właśnie to jest najlepszą receptą na trudne sytuacje w trakcie pracy w gabinecie. – Dzięki temu zawsze udaje się wypracować kompromis i nie dochodzi do żadnych tarć – podkre...

molestowanie
Dentysta zawieszony po zarzutach o niewłaściwe zachowania Lekarz

Lekarz stomatolog z miasta Lancaster na północnym-zachodzie Anglii został zawieszony w pracy na półtora roku. Powodem ukarania dentysty z 21-letnim stażem były potwierdzone zarzuty o powtarzające się niestosowne zachowania o charakterze seksualnym. ...

Asysdent 2020 2
Konferencja ASYSDENT – te momenty warto sobie przypomnieć! Asysta

11 maja 2024 r. w Łodzi odbędzie się jedenasta edycja ASYSDENTU – największej w Polsce konferencji naukowej dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Podczas poprzednich edycji konferencji miało miejsce wiele wydarzeń, które w szczególny sposób...

wakacje
Dentysta i wakacje: czy chcę i mogę sobie pozwolić? Lekarz

Trwa okres wakacyjny, podczas którego przedstawiciele większości zawodów wybierają się na dłuższy czy krótszy urlop. Nie zawsze do grupy tej można zaliczyć lekarzy stomatologów, zwłaszcza tych, którzy prowadzą praktyki większe niż jednofotelowe. Jak ...

niespokojny mezczyzna w pomieszczeniu z przodu
Stres w pracy lekarza dentysty – jak sobie z nim radzić? Lekarz

Stres nieodłącznie wiąże się z pracą bardzo dużego odsetka, a w zasadzie większości lekarzy stomatologów. Brytyjski portal branżowy Dentist.co.uk proponuje kilka prostych, dostępnych dla każdego sposobów, jak skutecznie odreagowywać trudne sytuacje, ...