Dentonet
LEKARZ
E-mail
WYBIERZ KATEGORIĘ
Aktualności
Prawo i finanse
Praca w gabinecie
Student
Edukacja i technologie
Medycyna

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Publikacja:
Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Jak przygotować zespół na zmiany w prowadzeniu praktyki?

Serwis Denistry.co.uk podpowiada stomatologom, jak przygotować pracowników na wyzwania związane z ponownym otwarciem gabinetu. Nie ma w tym materiale mowy o nowych ograniczeniach czy środkach ochrony indywidualnej, ale o mechanizmach, które ułatwią wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu praktyki – te zaś w obecnym czasie mogą być niezbędne w wielu gabinetach.

Choć brytyjscy stomatolodzy wciąż nie wiedzą, kiedy będą mogli wrócić do pracy, przygotowują się do jej podjęcia – nie tylko przez siebie, ale i pozostałe osoby tworzące załogę gabinetu. To niezwykle ważne, by po przedłużającej się przerwie wszyscy pracownicy mogli w pełnej gotowości wrócić do obowiązków w nowych warunkach.

Trener biznesu Kevin Stansfield twierdzi, że zmiany nie są popularne w zespołach w trzech sytuacjach: gdy osoby je tworzące nie widzą potrzeby ich wprowadzania, gdy nie mają na nie wpływu ani prawa wyboru oraz gdy nie odczuwają, by zmiany miały pozytywne przełożenie na ich pracę i życie.

W związku z tym Stansfield proponuje, by przyjrzeć się kilku zagadnieniom, które nie pozostają bez wpływu na stosunek zespołu do podejmowanych modyfikacji w funkcjonowaniu gabinetu.

Opór

Twój zespół może odczuwać niechęć do narzucanych zmian z trzech wcześniej podanych powodów – może także innych, ale te zdarzają się najczęściej. Jeśli mamy pokonać opór pracowników, musimy mieć pewność, że pozostałe opisane poniżej elementy będą mieć dla nich większe znaczenie niż niechęć do zmian.

Zmierzyć się z niezadowoleniem

Zaczynamy od przedstawienia problemu. Bardzo ważne jest, aby wyjaśnić zespołowi, dlaczego obecna sytuacja wymaga zmian. Powinieneś mieć jasność na temat tego, w jakim miejscu jest teraz twój gabinet i wyzwań, przed którymi stają wszyscy pracownicy. Powiedz o tym, co przemawia za wprowadzeniem zmian. Wyjaśnij negatywne konsekwencje niepodjęcia zmian – zarówno dla pacjentów, jak i pracowników placówki.

Mów jasno, bądź szczery i uczciwy. W przeciwnym razie twoi współpracownicy nie zaangażują się w planowane działania.

Konferencja online

Wizja

Wprowadzając zmiany musisz wiedzieć, dokąd doprowadzą one cały zespół. I musisz przedstawić je tak, by zachęcić do osiągnięcia wyznaczonych celów w określonym czasie (np. w ciągu najbliższych 12 miesięcy) z uwzględnieniem wspólnych wyzwań i wyrzeczeń. W im bardziej jasny i zrozumiały sposób przedstawisz tę wizję, tym większe masz szanse na wsparcie zespołu i powodzenie waszych działań.

Musisz być gotowy na to, że na początku zespół będzie miał wątpliwości, czy włączyć się w proces zmian. Nie musisz akceptować tego, do czego pracownicy chcą cię przekonać, ale nie ignoruj ich, wysłuchaj z uwagą, bo dla nich ta zmiana będzie także trudna. Niemniej upewniaj ich, że będzie ona korzystna – dla nich, dla pacjentów i całego gabinetu.

Pierwsze kroki

Jeśli początkiem było niezadowolenie, które ustąpiło po przedstawieniu wizji, twój zespół rozumie już potrzebę zmian. Pracownicy mają perspektywę tego, co dadzą wprowadzone zmiany, a jednocześnie świadomość, że ich głos nie jest ignorowany.

Teraz czas na pierwsze kroki. Niestety zdarza się, że liderzy rozpoczynają proces zmian w tym miejscu, z pominięciem wcześniej przedstawionych punktów. Co oczywiste, napotyka to na opór zespołu, który nie został powiadomiony o celowości i konsekwencjach zmian. Inaczej pracuje się z ludźmi, którzy rozumieją i akceptują twój punkt widzenia, a inaczej z tymi, którzy widzą w nim tylko zagrożenia dla swojej pozycji.

Od liderów oczekuje się, by prowadzili i nadawali kierunek. A to oznacza, że musisz w realizacji planowanych zmian być na przedzie. Jeśli więc prosisz swój zespół o udział we wprowadzeniu zmian, musi on zobaczyć, że jesteś liderem – zarówno w niepowodzeniach, jak i w sukcesach. Musisz udowodniać, że jesteś częścią zespołu i w osiągnięciu zmian poświęcasz się co najmniej tak samo, jak pozostali pracownicy.

– Poznawajmy się też od tej ludzkiej, nie tylko zawodowej strony. Im lepiej się znamy, tym lepsza będzie nasza współpraca – mówi w rozmowie z Dentonetem Aleksandra Laskowska, trener biznesu i coach. Zapytaliśmy, czy członkowie pracującego ze sobą na co dzień zespołu stomatologicznego powinni czasem spędzać czas razem także po pracy? A może należy tego unikać?

T.H., źródło: www.dentistry.co.uk

Fot. Archiwum


POWIĄZANE ARTYKUŁY

zespol piekacych ust
Laseroterapia niskoenergetyczna a zespół piekących ust (BMS) Lekarz

Laseroterapia niskoenergetyczna stosowana w celu stymulowania funkcji komórek może zapewnić pacjentom natychmiastową ulgę w subiektywnym odczuwaniu bólu z powodu zespołu piekących ust (BMS). Taki wniosek płynie z badania autorstwa naukowców z Uniwers...

wizyta u dentysty jak sie przygotowac
Wizyta u dentysty – jak się przygotować? Pacjent

Wizyta u dentysty może być dla wielu osób stresującym doświadczeniem, jednak odpowiednie przygotowanie się do niej może pomóc zredukować lęk i sprawić, że cała procedura stanie się mniej nieprzyjemna. Pamiętaj, że regularne wizyty u dentysty to klucz...

cyberprzestepczosc
USA: dentyści i ich praktyki na celowniku cyberprzestępców Lekarz

Na początku maja FBI ostrzegło Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) oraz  Amerykańskie Stowarzyszenie Chirurgów Stomatologicznych i Szczękowo-Twarzowych (AAOMS) o prawdopodobnym zagrożeniu cyberbezpieczeństwa praktyk stomatologicznych. Jak ...

ROZWIŃ WIĘCEJ
produkty dentystyczne
Produkty dentystyczne a śmiertelnie groźny zespół AGS Lekarz

W pracy opublikowanej 15 maja w „Journal of the American Dental Association” (JADA) podano, że niektóre produkty stosowane w praktyce stomatologicznej mogą wywołać potencjalnie zagrażającą życiu reakcję u osób cierpiących na zespół AGS, który często ...

zespol Lemierrea po ekstrakcji
Zespół Lemierre’a po ekstrakcji zęba u 17-latka Lekarz

W pracy opublikowanej 13 lutego w czasopiśmie naukowym „Oral and Maxillofacial Surgery Cases” opisano przypadek nastolatka z Kanady, który w wyniku sepsy spowodowanej zapaleniem kości i szpiku żuchwy po ekstrakcji trzecich trzonowców zachorował na rz...

Agnieszka Mielczarek news
Senior w gabinecie stomatologicznym – na co się przygotować? Lekarz

– Musimy zdawać sobie sprawę, że pacjenci w wieku senioralnym często mają ograniczone funkcje poznawcze, np. niedosłyszą. Lekarz dentysta musi umieć skutecznie komunikować się z takimi pacjentami. Często wymagają oni większej empatii, dłuższego czasu...

practice green logo
Practice Green! Marrodent promuje zrównoważone praktyki biznesowe Lekarz

Nowa inicjatywa zachęca pracowników opieki zdrowotnej do bardziej ekologicznego postępowania w biznesie i wspólnego zaangażowania w zrównoważony rozwój środowiska. Marrodent, firma należąca do grupy Henry Schein, rozpoczyna promowanie programu Prac...

jak przygotowac pacjenta do leczenia ortodontycznego
Jak przygotować pacjenta do leczenia ortodontycznego? Asysta

Leczenie ortodontyczne staje się coraz bardziej popularne wśród pacjentów w różnym wieku. Kluczem do jego sukcesu jest odpowiednie przygotowanie pacjenta, które obejmuje nie tylko szczegółową diagnostykę, ale również wyleczenie wszystkich zębów i zmi...

medycyna
NIL powołała zespół ds. naruszeń w ochronie zdrowia Lekarz

Naczelna Izba Lekarska powołała zespół ds. naruszeń w ochronie zdrowia – będzie on monitorować, rejestrować i przeciwdziałać nadużyciom, które szkodzą bezpieczeństwu pacjentów i lekarzy oraz utrudniają sprawne funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w...

syndrom Gorlina-Goltza - Dentonet.pl
Zespół Gorlina-Goltza – zmiany w jamie ustnej 9-latka Lekarz

Syndrom Gorlina-Goltza znany jest także pod nazwą zespołu nabłoniaków znamionowych (ang. nevoid basal cell carcinoma syndrome, NBCCS). Jest to rzadko występująca choroba genetyczna o dziedziczeniu autosomalnym dominującym oraz wysokiej zmienności eks...